SafeMode On ?

Diskutera frågor rörande installation, backup och säkerhet avseende Joomla! 1.0.
Locked
User avatar
Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 3869
Joined: Wed Jan 10, 2007 11:23 am
Location: Västerås - Sweden

SafeMode On ?

Post by Zello » Sun Feb 18, 2007 10:43 am

Jag kör en test-installation på one.com. De har "SafeMode On" och som jag förstår så ska/kan detta ställa till bekymmer. Min fråga är vad kan jag förvänta mig för bekymmer ???

Jag har även labbat med detta lokalt hemma utan att få några problem. Har jag haft tur eller är det inte så farligt som det låter. Är det någon med mer bra erfarenhet Joomla! som skuller vilja reda ut detta lite (jag tror att det är fler än jag som funerar på detta)

/Olle
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum

User avatar
LorenzoG
Joomla! Hero
Joomla! Hero
Posts: 2983
Joined: Fri Aug 19, 2005 8:46 am
Location: Stockholm, Sweden

Re: SafeMode On ?

Post by LorenzoG » Sun Feb 18, 2007 11:07 am

Hej Olle,

Jag skrev ett inlägg för ett tag sedan om safe mode.
http://forum.joomla.org/index.php/topic ... l#msg95018

Kortfattat kan man säga att safe mode gör att scriptet (i detta fall joomla och dess komponenter) bl.a. inte kan skapa nya kataloger. Detta ställer till med problem när nya komponenter skall installeras eller om komponenten är beroende av att kataloger ska skapas t.ex. bildkataloger, temporära kataloger etc

User avatar
Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 3869
Joined: Wed Jan 10, 2007 11:23 am
Location: Västerås - Sweden

Re: SafeMode On ?

Post by Zello » Sun Feb 18, 2007 12:08 pm

Tackar för ytterligare ett komplett och snabbt svar.
Då ska jag inte lägga mina kunders siter på oneCom  :D
(De får ligga kvar på Loopia - smygreklam)
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum

jojonn
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 22
Joined: Fri Apr 06, 2007 7:05 am

Re: SafeMode On ?

Post by jojonn » Fri Apr 06, 2007 9:29 pm

men det ska iallafall gå att installera joomla?

User avatar
vendelberg
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 20, 2005 6:56 pm
Location: Vendel/Örbyhus
Contact:

Re: SafeMode On ?

Post by vendelberg » Sat Apr 07, 2007 8:44 am

Hej
Du kommer ändå att få problem att installera komponenter  ;). Varför lägga ner energi i onödan?  ??? Det finns så många bra hotell för samma kostnader där Joomla fungerar. //Mia
Man lär så länge man har elever
* Glöm inte att markera ditt första inlägg i tråden som LÖST (den gröna bocken) när du anser att du fått tillräcklig hjälp! *

www.joomlaakuten.se

micke_nkpg
I've been banned!
Posts: 661
Joined: Tue Sep 26, 2006 9:50 am
Location: Norrköping / Stockholm

Re: SafeMode On ?

Post by micke_nkpg » Mon Apr 23, 2007 7:15 am

vendelberg wrote: Hej
Du kommer ändå att få problem att installera komponenter  ;). Varför lägga ner energi i onödan?  ??? Det finns så många bra hotell för samma kostnader där Joomla fungerar. //Mia
Men är inte safe mode en sak för att garantera säkerheten för webbhotellet? skulle tro att det inte finns bara för att de vill strula till det för sina kunder liksom.

User avatar
vendelberg
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 20, 2005 6:56 pm
Location: Vendel/Örbyhus
Contact:

Re: SafeMode On ?

Post by vendelberg » Mon Apr 23, 2007 8:01 am

Hej
Förvisso är det så. Men som det skrivits på fler andra platser här i forumet så finns det andra sätt att skydda sig. Nu har jag ingen länk....
Vi får hoppas att vi slipper detta problem i framtiden när Joomla 1.5 fungerar stabilt  :D
Man lär så länge man har elever
* Glöm inte att markera ditt första inlägg i tråden som LÖST (den gröna bocken) när du anser att du fått tillräcklig hjälp! *

www.joomlaakuten.se

micke_nkpg
I've been banned!
Posts: 661
Joined: Tue Sep 26, 2006 9:50 am
Location: Norrköping / Stockholm

Re: SafeMode On ?

Post by micke_nkpg » Mon Apr 30, 2007 11:18 am

vendelberg wrote: Vi får hoppas att vi slipper detta problem i framtiden när Joomla 1.5 fungerar stabilt  :D
när blir det? 2010?

User avatar
LorenzoG
Joomla! Hero
Joomla! Hero
Posts: 2983
Joined: Fri Aug 19, 2005 8:46 am
Location: Stockholm, Sweden

Re: SafeMode On ?

Post by LorenzoG » Mon Apr 30, 2007 12:01 pm

Knappast.. och skulle jag mot förmodan ha fel, så kommer det ändå att lösas genom att safemode är borttaget från och med PHP 6.0.0

Skämt åsido. Personligen skulle jag inte tveka att byta webhotell mot en som inte kör safemode on, om jag är beroende av att kunna använda Joomla! fullt ut. Jag inser att det är en kostnad och viss besvär att byta, men samtidigt måste man värdera sin egen tid med att felsöka och de olägenheter som uppstår när man vill använda en komponent som inte fungerar med safe mode. Oftast är det lågpriswebhotellen som har safemode och gjort det relativt enkelt för sig och bortser från vilket besvär detta ställer till för deras kunder. En lösning finns med andra ord att tillgå redan idag.

http://se.php.net/manual/en/features.safe-mode.php
Last edited by LorenzoG on Mon Apr 30, 2007 12:04 pm, edited 1 time in total.

micke_nkpg
I've been banned!
Posts: 661
Joined: Tue Sep 26, 2006 9:50 am
Location: Norrköping / Stockholm

Re: SafeMode On ?

Post by micke_nkpg » Mon Apr 30, 2007 1:52 pm

LorenzoG wrote: Knappast.. och skulle jag mot förmodan ha fel, så kommer det ändå att lösas genom att safemode är borttaget från och med PHP 6.0.0

Skämt åsido. Personligen skulle jag inte tveka att byta webhotell mot en som inte kör safemode on, om jag är beroende av att kunna använda Joomla! fullt ut. Jag inser att det är en kostnad och viss besvär att byta, men samtidigt måste man värdera sin egen tid med att felsöka och de olägenheter som uppstår när man vill använda en komponent som inte fungerar med safe mode. Oftast är det lågpriswebhotellen som har safemode och gjort det relativt enkelt för sig och bortser från vilket besvär detta ställer till för deras kunder. En lösning finns med andra ord att tillgå redan idag.

http://se.php.net/manual/en/features.safe-mode.php
Finns det flera kända CMS som har samma problem med detta som joomla?


Locked

Return to “Installation, backup och säkerhet”