safe mode=ON patch??

Diskutera allmänna frågor rörande Joomla! 1.0
Locked
Fridholm
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 2
Joined: Fri Nov 04, 2005 12:33 pm

safe mode=ON patch??

Post by Fridholm » Fri Nov 04, 2005 7:38 pm

Hej, har precis börjat testa lite olika CMS för att kunna köra en studentförenings hemsida genom det..

jag har fastnat för joomla (open-source med ett devteam som har bra driv verkar det som...)

Jag är total nybörjare på CMS, har bara fuskat lite med html tidigare, men jag har lyckats installera joomla på studentkårens server.

Ett problem har dock uppstått, studentkårens server kör sin php i safe mode=ON och jag har inte fått något svar om det går att ändra det till OFF.

Om de vägrar ändra det, så undrar jag om det finns någon patch, eller kommer det byggas en patch som gör att det går att installera nya componenter med safe mode=on undrar jag ?

Vore synd att inte kunna använda joomla fullt ut, för det ser väldigt intressant ut tycker jag...

/Kalle Fridholm
Last edited by Fridholm on Sat Nov 05, 2005 12:20 pm, edited 1 time in total.

User avatar
LorenzoG
Joomla! Hero
Joomla! Hero
Posts: 2983
Joined: Fri Aug 19, 2005 8:46 am
Location: Stockholm, Sweden

Re: safe mode=ON patch??

Post by LorenzoG » Mon Nov 07, 2005 10:24 pm

Du är inte ensam om att ha problem med safe mode. Utvecklingsteamet har meddelat att en Safe mode patch kommer att tas fram för Joomla!. De kommer att sätta igång med den snart. Det finns en diskussionstråd om safe mode patchen.

Jonas Högberg
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 26
Joined: Tue Oct 25, 2005 8:47 pm

Re: safe mode=ON patch??

Post by Jonas Högberg » Thu Nov 10, 2005 8:47 am

Vad blir för begränsning eller liknande vid safemode=on. Är det bara att man inte kan installera olika componenter.  ???

Jag har inte kollat om det finns skrivet i manualerna men vore tacksam om man fick det förklarat.

rogerarn
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 69
Joined: Mon Sep 19, 2005 11:36 am

Re: safe mode=ON patch??

Post by rogerarn » Thu Nov 10, 2005 5:56 pm

Det går bra att använda safemode patch för Mambo 4.5.1 Patch version 1.0
Den fungerar alldeles utmärkt.
Däremot är det problem med patcharna från senare versioner

mvh Roger Arnfjell

User avatar
linkan1980
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 8
Joined: Tue May 30, 2006 7:49 pm
Location: Jönköping, Sweden

Re: safe mode=ON patch??

Post by linkan1980 » Thu Jun 01, 2006 10:08 pm

Väcker den här tråden till liv igen!

Jag har installerat safe mode-patchen för Joomla 1.0.8 och tänkte prova att installera svenskt språkstöd. Jag har bockat i "FTP Assist" och fyllt i användarkonto och lösenord, hostname är redan ifyllt och korrekt från början.

Efter jag har valt "upload and install" så dröjer det ett bra tag innan följande felmeddelande visas:

Code: Select all

Fatal error: Maximum execution time of 30 seconds exceeded
 in /usr/home/web/MITT_FTP_KONTO/administrator/includes/pcl/ftp-client-class.php on line 602
Filen configuration.php är unwriteable, detsamma gäller en massa kataloger som listades vid installationen.

Jag använder http://www.web10.se som webhotell, har provat att ändra rättigheter till i stort sett de flesta kataloger till 777 men det hjälper föga. Någon som har upplevt något liknande problem?

PS. Det svenska språkpaket installerade jag genom att manuellt ladda upp filerna till language-katalogen och sedan ändra i configuration.php - men jag vill ju gärna kunna installera moduler/komponenter i framtiden.
Last edited by linkan1980 on Thu Jun 01, 2006 10:10 pm, edited 1 time in total.

User avatar
shultman
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 785
Joined: Sun Aug 28, 2005 1:45 pm

Re: safe mode=ON patch??

Post by shultman » Fri Jun 02, 2006 9:32 am

Detta borde väl egentligen inte fungera?!  :'( :laugh:
Jag har en sajt med Joomla! 1.0.8 hos webb10 som jag kör utan safemodepatch och med väldigt få problem. Jag har installerat svensk språkfil, ett stort antal mallar och ett tiotaltal komponenter helt utan problem.
De problem jag sett hittills är att jag hade från början inte behörighet att ändra behörighet (chmod) men det löstes med ett mail till supporten. Sedan var jag tvungen att sätta session save path manuellt i configuration.php till /home/web/[mitt_konto]
JoomlaXplorer fungerar efter ett litet hack som jag hittade någonstans i forumet.

User avatar
svenl
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1032
Joined: Mon Oct 17, 2005 1:50 pm
Location: Närke, Sweden
Contact:

Re: safe mode=ON patch??

Post by svenl » Fri Jun 02, 2006 12:12 pm

Hejsan,

Som det verkar av Sunes inlägg så är det inte enbart SafeMode som kan vara problem vi installationer av komponenter etc.

Jag har mina joomla-platser på Surftown som kör SafeMode=ON och inte vill ändra. På de äldre kontona fungerar allt utmärkt och jag kan installera och hålla på utan någon patch t.o.m.

På ett konto som startades i år så har det varit problem. Men efter att tjatat på supporten några gånger om deras olika konfigureringar så är det inga problem längre med "vanliga" installationer av komponenter etc.

Någon som har erfarenhet av FS-data för Joomla??
Har ett konto där det nu ligger en "statisk" html-domän med frames som det är hög tid att göra om.

Sune, du kommer inte ihåg vilket hack du hittade för JoomlaXplorer?
Har en plats där jag inte lyckats installera denna komponent utan får köra via hotellets admin-sida istället när jag vill hantera filer.

Ni som testar version 1.5 - hur fungerar det med olika konfigurationer på servrarna??
Några problem med installationer av komponenter, moduler, plugins etc??

Så fort det kommer en beta-version så blir det till att köra igång en testsida för att lära sig alla "nyheter.

mvh
8)
-
Sanningen finns där ute, har du sökt efter ditt svar?
var svaret bra och löste ditt problem? Glöm då inte att ändra ditt första inlägg till löst (Solved)

User avatar
LorenzoG
Joomla! Hero
Joomla! Hero
Posts: 2983
Joined: Fri Aug 19, 2005 8:46 am
Location: Stockholm, Sweden

Re: safe mode=ON patch??

Post by LorenzoG » Fri Jun 02, 2006 12:16 pm

svenl wrote: Någon som har erfarenhet av FS-data för Joomla??
Har ett konto där det nu ligger en "statisk" html-domän med frames som det är hög tid att göra om.
Jag har testkört joomla på en av våra FS-data konton utan några problem  :) (de kör för övrigt med Safe Mode Off)

rogerarn
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 69
Joined: Mon Sep 19, 2005 11:36 am

Re: safe mode=ON patch??

Post by rogerarn » Fri Jun 02, 2006 12:43 pm

Jag har ledsnat på safemode on och kör nu bara på hotell där det är safemode off.
JAg har kört surftown ganska länge och det mesta fungerar med patcharna, men vissa saker går inte hur man än bär sig åt.
Dessutom är det svårt att felsöka eftersom effekterna inte är logiska....
Vissa komponenter kan fungera bra med 1.0.7 och patch men inte alls med 1.0.8 och patch eller fungera utmärkt med
Mambo 4.5.2 och patch men överhuvudtaget inte med Joomla. Det verkar som att patcharna är serverberoende och när man
ligger på Surftown kan man tydligen ligga på olika servrar med olika typer av php-installationer.

Dessutom fungerar varianterna av komponenterna på olika sätt i förhållande till vilken version av Joomla man har när man kör patchar.

Jag kör nu midphase.com och det är billigt och fungerar otroligt smidigt. Servage.net är ett annat alternativ där man själv kan gå in och slå av safemode och globals i admingränssnittet.

mvh Roger Arnfjell

User avatar
shultman
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 785
Joined: Sun Aug 28, 2005 1:45 pm

Re: safe mode=ON patch??

Post by shultman » Sat Jun 03, 2006 7:18 am

svenl wrote: Någon som har erfarenhet av FS-data för Joomla??
Har ett konto där det nu ligger en "statisk" html-domän med frames som det är hög tid att göra om.

Sune, du kommer inte ihåg vilket hack du hittade för JoomlaXplorer?
Har en plats där jag inte lyckats installera denna komponent utan får köra via hotellets admin-sida istället när jag vill hantera filer.
Jag har en installation hos FS-data. Funkar klockrent, inget trassel över huvud taget.

Jag minns inte var jag hittade hacket, eller rättare sagt beskrivningen hur man ska göra, men här är en annan lösning för samma problem:
http://forum.joomla.org/index.php/topic ... #msg165179
Du kan ju testa den, funkar det inte, hör av dig så kan du få min hackade fil. :)

User avatar
linkan1980
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 8
Joined: Tue May 30, 2006 7:49 pm
Location: Jönköping, Sweden

Re: safe mode=ON patch??

Post by linkan1980 » Sun Jun 04, 2006 7:42 pm

shultman wrote: Jag har en sajt med Joomla! 1.0.8 hos webb10 som jag kör utan safemodepatch och med väldigt få problem. Jag har installerat svensk språkfil, ett stort antal mallar och ett tiotaltal komponenter helt utan problem.
De problem jag sett hittills är att jag hade från början inte behörighet att ändra behörighet (chmod) men det löstes med ett mail till supporten. Sedan var jag tvungen att sätta session save path manuellt i configuration.php till /home/web/[mitt_konto]
JoomlaXplorer fungerar efter ett litet hack som jag hittade någonstans i forumet.
Jag hänger inte riktigt med här. Vad har du för behörighetsinställningar på dina filer och kataloger?

"Session save path", finns ingen sådan rad i min configuration.php - hur ska den se ut?


Locked

Return to “Allmänna frågor”