Styra utseendet på varje menupunkt individuellt, går det?

Diskutera både frågor och goda idéer/förslag avseende mallar och design för Joomla! 1.0.
Locked
bbquearen
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 2
Joined: Mon Aug 25, 2008 11:31 am

Styra utseendet på varje menupunkt individuellt, går det?

Post by bbquearen » Mon Aug 25, 2008 11:41 am

Hej,

Jag har en fungerande huvudmeny med text. Men jag skulle vilja byta ut menyns länkar till bilder. Jag vill nämligen ha menylänkarna i en konstig font och är därmed tvingad till att ha dem som bilder. Och jag vill ha en bild för vanligt läge och en för hover (mouseover).

Kan jag med Joomla 1.0 ha olika bilder till varje menulänk? Hur får jag till detta i så fall? Vad jag hittat så kan jag inte tilldela varje menulänk någon Class eller ID. Hade det gått så kunde jag ju fixa dit bilderna via css. Det har jag gjort förr. Tittar jag i koden som genereras så har varje menylänk class="mainlevel" eller class"sublevel" (mina undermenyer). Så problemet är ju hur jag tilldelar varje menulänk något unikt så att jag kan styra dem vis css-filen.

Någon som kan hjälpa mig? Har letat och letat i forumen. Är enda alternativen att:
1. Uppgradera till Joomla 1.5 (där det verkar som det finns möjligt att knyta en unik class till varje menypunkt)
2. Installera någon komponent eller modul

Tack på förhand,
mvh Björn

User avatar
barxth
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 46
Joined: Fri Feb 02, 2007 9:47 am
Location: Uppsala
Contact:

Re: Styra utseendet på varje menupunkt individuellt, går det?

Post by barxth » Mon Sep 01, 2008 12:06 pm

ng_menu kan du använda där (svarade i tråden ovan om ungefär samma sak så lika bra att skriva här också) för att knyta olika stilar för varje menyelement. (Ett annat "fulsätt" är ju att skapa en meny för varje menylänk och på så vis få olika css klasser, men det är lite väl drygt om det inte är en ganska liten meny och kan nog sabba en del funktioner om du använder submenyer och liknande)


Locked

Return to “Mallar (templates) och design”