Oversettelse av Brukerbehandler i J1.6

Diskusjon og informasjon om oversettelser

Moderators: sone12, Per Yngve Berg

Locked
User avatar
Per Yngve Berg
Joomla! Master
Joomla! Master
Posts: 30924
Joined: Mon Oct 27, 2008 9:27 pm
Location: Romerike, Norway

Oversettelse av Brukerbehandler i J1.6

Post by Per Yngve Berg » Mon Feb 28, 2011 9:34 pm

I brukerbehandler er det to felter "Enabled" og "Activated". Begge disse er oversatt med "Aktivert". Det er forsåvidt riktig etter ordboka, men da har man to funksjoner med samme navn. Den første går på "block" feltet på bruker-tabellen, den andre på aktivering ved ny-registreringer.

Det burde vel hete "Aktiv" og "Godkjent". Er det noen som har andre forslag?

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Oversettelse av Brukerbehandler i J1.6

Post by rued » Mon Feb 28, 2011 10:01 pm

Hehe ... den feilen var litt stygg ja, rart ingen av oss har sett den før. :)

Men det riktige blir vel 'Pålogget' og 'Aktivert', som i 1.5
Det er jo ikke nødvendigvis godkjenning av kontoer i Joomla! så det ville blitt feil å bruke.
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Oversettelse av Brukerbehandler i J1.6

Post by rued » Mon Feb 28, 2011 10:09 pm

Rettelse ... pålogget blir også feil, er en endring her ser jeg ... tenker ...
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Oversettelse av Brukerbehandler i J1.6

Post by rued » Mon Feb 28, 2011 10:20 pm

OK, har den nå ... :)

Enabled = Aktivert (Konto kan "slås av og på" med denne)
Activated = Bekreftet (Angir om konto/e-post er bekreftet)
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

User avatar
Per Yngve Berg
Joomla! Master
Joomla! Master
Posts: 30924
Joined: Mon Oct 27, 2008 9:27 pm
Location: Romerike, Norway

Re: Oversettelse av Brukerbehandler i J1.6

Post by Per Yngve Berg » Mon Feb 28, 2011 10:25 pm

Enabled = Aktiv
Activated = Bekreftet

Da blir det perfekt. Aktivert blir mer en hendelse i fortid, mens "Aktiv" er en status.

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Oversettelse av Brukerbehandler i J1.6

Post by rued » Mon Feb 28, 2011 10:29 pm

Feil ... Det angir hvorvidt brukerkonto er aktivert eller ikke, ikke om bruker er aktiv eller inaktiv. ;)

Det meste er forøvrig på tull med knapper og valg på denne siden, og alt må nok ses over her som en helhet. I toppmeny brukes det f.eks. blokkering som betegnelse på dette (aktivering).
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

User avatar
kncarlsen
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 205
Joined: Sun Oct 23, 2005 9:01 pm
Location: Drammen
Contact:

Re: Oversettelse av Brukerbehandler i J1.6

Post by kncarlsen » Mon Feb 28, 2011 10:34 pm

Alt der må gåes over da det ikke er harmoni hverken mellom ikoner, nedtrekkslister eller statusvisning.
Knut Carlsen
Joomla! i Norge - the Norwegian Joomla! Association
Norwegian Partner Site Team - http://www.joomlainorge.no

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Oversettelse av Brukerbehandler i J1.6

Post by rued » Mon Feb 28, 2011 11:06 pm

Ny versjon lastet opp, som kan hentes ut og testes om man ønsker: http://joomlacode.org/gf/project/norweg ... iew=markup

Ble jo noen endringer: http://joomlacode.org/gf/project/norweg ... 21&r2=1627
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

TDZWeb
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 47
Joined: Thu Feb 24, 2011 11:20 am

Re: Oversettelse av Brukerbehandler i J1.6

Post by TDZWeb » Tue Mar 08, 2011 11:13 am

Den nye kolonnen indikerer jo hvorvidt en konto er blokkert eller ikke. Jeg ha oversatt den med "Åpen".

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Oversettelse av Brukerbehandler i J1.6

Post by rued » Tue Mar 08, 2011 11:22 am

Den indikerer hvorvidt en konto er aktivert eller deaktivert, på samme måte som en artikkel og alt annet innhold i systemet. Blir jo feil om du skal bruke åpen eller lukket på en artikkel også, og ordbruken bør jo være konsekvent i systemet.
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

TDZWeb
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 47
Joined: Thu Feb 24, 2011 11:20 am

Re: Oversettelse av Brukerbehandler i J1.6

Post by TDZWeb » Tue Mar 08, 2011 1:20 pm

rued wrote:Den indikerer hvorvidt en konto er aktivert eller deaktivert, på samme måte som en artikkel og alt annet innhold i systemet. Blir jo feil om du skal bruke åpen eller lukket på en artikkel også, og ordbruken bør jo være konsekvent i systemet.
Javel, men er det egentlig riktig å sammenligne en brukerkontos blokkeringsstatus og innholdets publikasjonsstatus. Men det er jo bare en liten fillesak, jeg bruker den "offisielle" oversettelsen uansett.

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Oversettelse av Brukerbehandler i J1.6

Post by rued » Tue Mar 08, 2011 1:39 pm

Sammenligning er riktig i den grad det er snakk om samme funksjon, som her er aktivert/deaktivert.

Vet ikke hvorfor åpen skulle bli mer riktig der ...?
Åpen/Lukket blir jo oppfattet som noe helt annet, f.eks. åpen eller lukket profil/status.

Jeg er forøvrig helt sikker på at det finnes mange andre ord og fraser som er mye mer ute på viddene, og kunne trengt mer oppmerksomhet, enn akkurat dette ordet. ;)
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

TDZWeb
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 47
Joined: Thu Feb 24, 2011 11:20 am

Re: Oversettelse av Brukerbehandler i J1.6

Post by TDZWeb » Tue Mar 08, 2011 5:09 pm

Vel kan jo likeså godt fortsette diskusjonen. Kolonnen det her er snakk om der den som på engelsk heter "Enabled". Feltet viser grønn hake ("Enabled") om verdien for "Block this user" er "No". Jeg synes ikke dette lar seg oversette til norsk som "Aktivert". Siden man bruker et positivt (grønn hake) symbol for en konto som ikke er blokkert er det helt naturlig og tenke på den som åpen. Det engelske ordet Enabled betyr mer enn bare aktivert. Den kan også brukes om "noe som virker". Vi har ikke et slikt ord på norsk. Jeg fastholder at den beste oversettelsen er "åpen" som motsetning til noe som er "blokkert" eller "stengt". Ordet "Aktivert" indikerer at en handling har funnet sted som har endret statusen av kontoen til aktiv, men det er jo indikert av en annen kolonne, nemlig den som er oversatt til "Bekreftet", noe som i og for seg er greit fordi det referer til en faktisk handling som har funnet sted.

Nå er det helt sikkert andre ting i verden som er mye viktigere, men det var nå dette jeg stusset på i dag da :)

User avatar
Per Yngve Berg
Joomla! Master
Joomla! Master
Posts: 30924
Joined: Mon Oct 27, 2008 9:27 pm
Location: Romerike, Norway

Re: Oversettelse av Brukerbehandler i J1.6

Post by Per Yngve Berg » Tue Mar 08, 2011 5:28 pm

TDZWeb wrote:Ordet "Aktivert" indikerer at en handling har funnet sted som har endret statusen av kontoen til aktiv, men det er jo indikert av en annen kolonne, nemlig den som er oversatt til "Bekreftet", noe som i og for seg er greit fordi det referer til en faktisk handling som har funnet sted.
Det var det jeg prøvde å kommunisere i mitt første innlegg.

Aktiv/Passiv er en status, men aktivere/deaktivere er handlinger.

TDZWeb
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 47
Joined: Thu Feb 24, 2011 11:20 am

Re: Oversettelse av Brukerbehandler i J1.6

Post by TDZWeb » Tue Mar 08, 2011 5:41 pm

Per Yngve Berg wrote:
TDZWeb wrote:Ordet "Aktivert" indikerer at en handling har funnet sted som har endret statusen av kontoen til aktiv, men det er jo indikert av en annen kolonne, nemlig den som er oversatt til "Bekreftet", noe som i og for seg er greit fordi det referer til en faktisk handling som har funnet sted.
Det var det jeg prøvde å kommunisere i mitt første innlegg.

Aktiv/Passiv er en status, men aktivere/deaktivere er handlinger.
Riktig. Jeg beklager at jeg unnlot å referere til ditt innlegg. Jeg er enig med deg. Problemet som også påpekt tidligere er jo at status betegnelsen Aktiv kan være tvetydig (er pålogget nå?, i motsetning til inaktiv - en bruker som ikke har har vært i bruk på lenge). Semantisk sett synes jeg derfor at Åpen/Blokkert er et bedre ordpar i denne sammenhengen.

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Oversettelse av Brukerbehandler i J1.6

Post by rued » Tue Mar 08, 2011 5:42 pm

Aktivert er også en status ...
Inaktiv er ikke engang i bruk ...!
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

TDZWeb
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 47
Joined: Thu Feb 24, 2011 11:20 am

Re: Oversettelse av Brukerbehandler i J1.6

Post by TDZWeb » Tue Mar 08, 2011 5:49 pm

Funksjonen for å blokkere/utestenge en bruker har ikke akkurat samme betydningen som å skru en konto av og på. At man aktivt går inn og blokkerer en bruker impliserer en årsakssammenheng. Dette må med i oversettelsen. Ellers hadde jo den originale engelske beskrivelsen vært: Turn this account on or off". Dessuten er selve aktiveringen av en konto en handling som indikeres av en annen kolonne og styres av en helt annen funksjon i systemet.

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Oversettelse av Brukerbehandler i J1.6

Post by rued » Tue Mar 08, 2011 5:57 pm

1. Dette ordet har vært brukt siden Joomla! 1.0 på samme funksjon. Gjenkjennelse i systemet er viktig mellom versjonene.
2. Dere diskuterer ord og betegnelser som ikke engang er i bruk. Skal dere diskutere ordbruk må dere ikke finne på nye ord å argumentere mot.
3. Engelsk er ikke fasit. Engelsk er ofte helt på tryne opp mot norsk dagligtale.
Funksjonen for å blokkere/utestenge en bruker har ikke akkurat samme betydningen som å skru en konto av og på.
Og forskjellen var hva sa du? Det er jo nettopp det du kan gjøre her, slå en konto av eller på. Deaktivere eller aktivere den .... eller hva man velger å kalle det!

Om du bruker Åpne blir mot-ordet Lukke (Åpen/Lukket) ...
Dessuten er selve aktiveringen av en konto en handling som indikeres av en annen kolonne og styres av en helt annen funksjon i systemet.
Vennligst oppdater din språkpakke. Den andre kolonnen er bekreftet, ikke aktivert som du hevder, og indikerer at kontoopprettelse/e-post er bekreftet.
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

TDZWeb
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 47
Joined: Thu Feb 24, 2011 11:20 am

Re: Oversettelse av Brukerbehandler i J1.6

Post by TDZWeb » Tue Mar 08, 2011 6:13 pm

Må innrømme at for min del er den engelske versjonen fasit. Vel vel, jeg kan helt sikkert leve med oversettelsen som den er. Har nå sagt mitt og begrunnet mine synspunkter godt nok.

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Oversettelse av Brukerbehandler i J1.6

Post by rued » Tue Mar 08, 2011 6:24 pm

Om engelsk er fasit blir det fort dårlig norsk språk, noe det da også er i veldig mange ANDRE filer ennå.

Svenskene har forøvrig valgt samme som oss ser jeg. :)
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497


Locked

Return to “Oversettelser”