The Joomla! Forum ™

Forum rules

Forumregler

Post new topic Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
PostPosted: Wed Feb 29, 2012 12:45 pm 
Joomla! Guru
Joomla! Guru

Snowpeak.se say no more!

Profile  

PostPosted: Mon Mar 19, 2012 11:46 am 
Joomla! Guru
Joomla! Guru

Är det någon som vet hur Surftowns vanliga webbhotell funkar med Joomla nuförtiden?

Profile  

PostPosted: Sat Mar 30, 2013 9:34 pm 
Joomla! Guru
Joomla! Guru

Ett år har gått sedan MITT och hela trådens senaste inlägg och eftersom denna tråd är den enda som tillägnas ämnet webbhotell för Joomla så undrar jag hur är det ställt där?
Surftown, Binero hur lirar dom nuförtiden med Joomla?
Snowpeak har tills förra veckan varit det enda tänkbara för min del med bra support, jättebra prestanda även för mina större 600 MB + joomla siter med massor av extensions som gjorde livet riktigt surt om man körde binero för ett år sen... Nu vet jag som sagt inte... Har visserligen en site på binero som funkar riktigt bra med webbshop å allt men den är forfarande ingen stor site...
Jag tar up detta ämne igen eftersom jag senaste veckan upplevt stora problem med Snowpeak så stora att jag troligen blir tvungen att flytta eftersom merparten av mina siter inte längre fungerar där, men på andra ställen jag testat och de vägra ställa upp på djupare analys av detta. En anna tråd som sagt men denna tråd är mycket relevant i samma fråga.
Behöver ett nytt privärt hotell i Binero klass med möljighet att visa mina större siter på ett smidigt sätt.

Profile  

PostPosted: Sat Mar 30, 2013 11:47 pm 
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Jag kan säga att Binero har haft massvis med problem med deras webbservrar den senaste tiden. Massor med nertid för många kunder. Själv kör jag inte deras webbservrar länge, bara deras mejl och DNS servrar, dom har dock funkat väldigt bra!

Så kan inte rekommendera Binero just nu men tror att dom lär sig från dom här problemen och kommer bli mycket bättre om ett tag.

Jag kör Bineros DNS servrar med en egen VPS server hos Glesys och det funkar perfekt!

Profile  

PostPosted: Sun Mar 31, 2013 6:40 am 
Joomla! Guru
Joomla! Guru

EE Photo: Jag kör också en del siter på Bineros DNS servrar och sen själva innehållet på Snowpeak men som sagt snowpeak har problem nu.
En sån VPS lösning som du har vad kostar den? och hur mycket utrymme får man?
Kan man köra 5-6 siter på ett sånt konto?

Profile  

PostPosted: Sun Mar 31, 2013 11:23 am 
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Min kostar runt 500 kr i månaden men hoppas kunna få ner det till 400 kr med en ny bättre server som jag jobbar på.

Utrymme får du nästan hur mycket som helst, det är det som är bra med VPS. Så du kan lätt ha 5-6 siter, om du är tunga så kommer ju priset att gå upp eftersom du behöver mer datorkraft men det ska gå utan problem att ha så många sajter.

Profile  

PostPosted: Mon Apr 01, 2013 7:57 pm 
Joomla! Guru
Joomla! Guru

Hej!
Problemen som Snowpeak har haft är dom inte alls ensamma om just nu. Vissa leverantörer har råkat mer illa ut än andra och problemet är internationellt.
Det har pågått en stor mängd belastningsattacker mot ett stort antal webbplatser vilket kan sänka en eller flera servrar helt, åtminstone under en tidsperiod.
Detta har pågått i flera omgångar under hela vintern och verkar inte avta. Webhotellen försöker på alla sätt att skydda sina servrar men det är ingen lätt uppgift.

Profile  

PostPosted: Mon Apr 01, 2013 8:44 pm 
Joomla! Guru
Joomla! Guru

Nej jag har förstått det. Har själv OSE Security installerat och det fullkomligt svärmar in attacker på loggen. Det senaste problemet med snowpeak har dock löst sig. Problemet var ett bibliotek (rokcommon) från RocketTheme som inte är uppdaterat som det skka och därmed sänkte alla de siter jag har något från dom installerat. Dom hade en enkel fix på problemet på sin webbsite som jag följde och nu funkar allt igen.
Här är en direktlänk om fler har samma problem:
http://www.rockettheme.com/blog/extensi ... date-error
Snowpeak håller dessutom i dessa dagar på att göra en rejäl uppdatering så jag är väldigt glad att jag kan vara kvar där.
RocketTheme jobbar på en "riktig" lösning också så man får hoppas det löser sig.
Va gäller alla attacker så är det ju oroväckande och man undrar var det ska sluta...

Profile  

PostPosted: Sat Apr 06, 2013 9:55 am 
Joomla! Intern
Joomla! Intern

Våra nya servrar levererades i torsdags, och ligger just nu på mitt kontor i väntan på att få operativsystem installerat.
Servrarna är 8 gånger starkare än våra gamla, och har 16 gånger mer RAM.

Men som med mycket annat så gäller även här. Du får vad du betalar för.
Mitt tips är att inte titta sig blind på lagring och trafik. Få siter kommer över 2GB i lagring.
Det är snarare ren CPU kraft och RAM som betyder något.
Man bör även titta på andra funktioner så som stöd för php-APC som laddar upp siten i RAM minnet.
Mycket av segheten kommer från när servern måste gå till hårdisken och hämta data.
Sedan så är det som det har nämts tidigare, att externa bibliotek så som Facebook och Twitter etc (gilla och share knappar) skapar mycket laddningstid.

Annat man kan titta på är säkerhets funktionerna. Vad har webbhotellet för förebyggande åtgärder för att motverka intrång på din site? Många leverantörer skyddar bara sig själva, försök hitta en leverantör som även skyddar din site mot intrång.
När olyckan är framme så kan man behöva återläsa en säkethetskopia. Många leverantörer har bara säkethetskopior för hela servern, och erbjuder inte återläsning av bara dina egna filer. Många leverantörer spara även max någon månads historik på säkerhetskopiorna.

Ursäkta att jag kanske kidnappade tråden lite.. ville bara komma med lite tips på vad man ska kolla efter.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 39 posts ]  Go to page Previous  1, 2