Skall vi lägga ned Svenska Joomlaföreningen?

Forum för att diskutera off topic och frågor som inte hör hemma i de andra forumen.
Locked
User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Skall vi lägga ned Svenska Joomlaföreningen?

Post by sgagner » Wed Feb 05, 2014 7:07 pm

Hej alla!

Jag har under en längre period jobbat i styrelsen för Svenska Joomlaföreningen men det gångna året har inte arbetet tett sig särskilt meningsfullt för någon av oss i styrelsen.
Vi har drabbats av en rad olika omständigheter såsom avhopp och akuta byten av styrelsemedlemmar kryddat med en rad jobbiga problem på det personliga planet för några av medlemmarna. Denna situation har gjort att vi allvarligt omvärderat och utvärderat meningen med att driva en förening av detta slag. Vi som är gamla entusiaster tycker självfallet att jobbet borde fortgå, men verkligheten ser annorlunda ut. Det är mycket svårt att hitta personer som med liv och lust tar sig an ett föreningsarbete idag.
Ett annat "problem" är våra geografiska avstånd och att föreningen tvingats vara koncentrerad i Stockholmsregionen.
Läs gärna också här >>

Vi i styrelsen vill gärna veta vad alla ni som läser detta tycker om våra reflektioner. Kommentera gärna här eller skicka mail till mig med frågor och synpunkter.

Hur vill du att intresset kring Joomla skall samlas? Vi föreslår att lokala Joomla User Groups (JUG) bildas där intresset finns. Alla vi som varit med länge, hjälper gärna till i mån av tid.

Varma Joomlahälsningar!
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

reptilen8422
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 5
Joined: Wed Mar 04, 2015 11:18 am

Re: Skall vi lägga ned Svenska Joomlaföreningen?

Post by reptilen8422 » Thu Mar 05, 2015 2:17 pm

Ja, det tycker jag absolut ni borde göra, för aktiviteten på de här svenska joomla forumet är inte särskilt stor. Ni svarar ju inte ens på inlägg, så ja jag vet inte, men får kanske skriva samma fråga på de internationella forumet istället.

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Skall vi lägga ned Svenska Joomlaföreningen?

Post by sgagner » Thu Mar 05, 2015 5:25 pm

Hej "reptilen.."

Ledsen att du inte fått några svar på de frågor som du har. Vi är ändå flera stycken som försöker svara så gott vi kan, dels här på forumet och dels på Facebook.

Personligen vill jag inte lägga ned föreningen utan vill att den skall kunna återuppstå i någon form igen.

Tänk dock på att varken vi i föreningen eller de som frivilligt ställer upp att svara på frågor här i forumet eller på Facebook, gör detta som något slags arbete. Det är helt frivilligt och volontärt. Men det är just detta som gör Joomlas community så intressant och stimulerande.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

reptilen8422
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 5
Joined: Wed Mar 04, 2015 11:18 am

Re: Skall vi lägga ned Svenska Joomlaföreningen?

Post by reptilen8422 » Fri Apr 10, 2015 9:49 am

Jag är medveten om att dom flesta som driver ett Community / forum gör detta på sin egen fritid. Jag tycker ändå, att om man har vald att hålla på med en sån här grej, så borde man väl även känna lite ansvar ???

Det är precis samma sak på de internationella forumet, dom svarar heller inte när man ställer en fråga. Du får ursäkta mig, men de är verkligen skrattretande att se. Folket som liksom är där för att ge eller hjälpa till med lite support verkar ju inte ha särskilt stort intresse, utan kanske mest ha någon form av access.

Nåväl, jag har lärt mig att allt som handlar om support när de gäller Joomla är värdelöst. Kommer nog inte att fråga nåt mer varken i de internationella forumet eller här.

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Skall vi lägga ned Svenska Joomlaföreningen?

Post by sgagner » Fri Apr 10, 2015 12:13 pm

Hej igen "reptilen" ..

Tråkigt att du fått en så dålig uppfattning om vårt community. Jag tror också att du helt missförstår förutsättningarna som gäller när man arbetar som vi gör. Vi är inte alls valda av någon eller några för att göra det vi gör. Vi gör det HELT på volontär basis enbart för att vi tycker det är roligt eller på annat sätt givande.

Support är något man får betala för i de flesta sammanhang och så även här. Det finns ett flertal företag runt om i landet som kan ge dig support mot betalning.

Det är väldigt vanligt att folk missförstår hur ett forum fungerar. Det är vanliga användare som ger stöd till andra användare och då gratis. Det krävs dock att man ställt frågorna på ett så bra sätt som möjligt att det går att ge ett adekvat svar tillbaka.

Det var välviljan och den goda stämningen i detta forum som gjorde att jag själv fastnade för Joomla och nu försöker jag tillbaka så mycket jag kan och på samma sätt som jag en gång fick hjälp.

Om du inte fått bra svar så har du förmodligen ställt frågan fel.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

User avatar
darb
Joomla! Hero
Joomla! Hero
Posts: 2035
Joined: Thu Jul 06, 2006 12:57 pm
Location: Stockholm Sweden

Re: Skall vi lägga ned Svenska Joomlaföreningen?

Post by darb » Wed Apr 05, 2017 9:42 am

Jag tror att det är bra om man fokuserar på något som är enkelt, snabbt och bra att kommunicera med och som är lätt att underhålla i den digitala formen. Och att man kan delta i möten som är av en viss frekvens och som är nu för t ex Pixpro möten

Hoppas att fler kan vara med och bidra för Joomla i Sverige också då det behövs svenska amabassadörer som marknadsför Joomla lokalt till olika typer av påverkande media typ https://www.mkse.com som bara snackar skit och negativt om Joomla.. :geek:


Locked

Return to “Diverse (off topic)”