Bygga Webbshop i Joomla

Forum för att diskutera off topic och frågor som inte hör hemma i de andra forumen.
Locked
JoakimLarson
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 10
Joined: Sun Oct 05, 2014 8:54 am
Location: Stockholm
Contact:

Bygga Webbshop i Joomla

Post by JoakimLarson » Sun Oct 05, 2014 9:30 am

Hej!
Jag håller på att bygga min första webshop just nu. Har kommit en bit på vägen, men är långt ifrån färdig. Eftersom jag är relativ nybörjare när det gäller webbdesign så har jag valt att arbeta i wordpress. Tycker det är roligt med webb design och pluggar css och html just nu via olika andra hemsidor. Vad finns det för fördelar att arbeta i Joomla när det kommer till att bygga webshoppar jämför med det kanske tråkigare alternativet wordpress?

I wordpress finns pluginet woocommerce som helt klart hjälper till, finns det något liknande och kanske bättre till Joomla? Finns det några andra styrkor med Joomla, kanske ur ett rent SEO perspektiv?

User avatar
Per Yngve Berg
Joomla! Master
Joomla! Master
Posts: 30942
Joined: Mon Oct 27, 2008 9:27 pm
Location: Romerike, Norway

Re: Bygga Webbshop i Joomla

Post by Per Yngve Berg » Sun Oct 05, 2014 11:06 am

Det finns flera fullständiga "shopping carts" för Joomla. Redshop, Joomshopping och Virtue Mart är dom mest populära.

http://extensions.joomla.org/extensions/e-commerce

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Bygga Webbshop i Joomla

Post by sgagner » Sun Oct 05, 2014 12:51 pm

Hej,

Om du väljer att jobba i Joomla istället för Wordpress, så kommer du säkert efter en tid att tycka att Joomla är enklare att jobba med och du kan göra nästan vad som helst med hjälp av de många och mycket bra tillägg som finns till Joomla.
Som Per Yngve säger så finns det många fullständiga webbshopar till Joomla och vilken man väljer beror till stor del på hur man vill att den skall fungera.
Personligen föredrar jag J2Store som länkar in på ett snyggt sätt i Joomlas Artiklar och gör det mycket enkelt att bygga de mest fantasieggande produktkataloger.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

JoakimLarson
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 10
Joined: Sun Oct 05, 2014 8:54 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bygga Webbshop i Joomla

Post by JoakimLarson » Tue Oct 07, 2014 5:26 pm

Suveränt! Det skulle helt klart vara roligt att testa mer med Joomla. Jag har hört att även säkerheten ska vara bättre i Joomla än wordpress, även om jag hittills aldrig haft några problem.

Hur ser det ut med kostnaderna för de olika webshops alternativen? Är de dyra eller är de liksam woocommerce gratis?

Tack för tipsen...

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Bygga Webbshop i Joomla

Post by sgagner » Tue Oct 07, 2014 5:42 pm

Hej,

De flesta webbshoparna i Joomla är gratis att komma igång med, men det kan hända att man behöver något eller några kommersiella tillägg för att göra lösningarna ännu bättre. Vanligen är de tillägg man kanske behöver, väldigt billiga.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

JoakimLarson
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 10
Joined: Sun Oct 05, 2014 8:54 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bygga Webbshop i Joomla

Post by JoakimLarson » Wed Oct 29, 2014 9:43 pm

Okej, jag ska titta mer på det där. Tack så länge

spainjr
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 12
Joined: Mon Jan 20, 2014 2:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bygga Webbshop i Joomla

Post by spainjr » Tue Nov 11, 2014 10:22 am

Intressant diskussion; håller själv på att starta en webbshop och har utvärderat olika alternativ. Som jag ser det passar WooCommerce bäst för mindre webbbutiker (har själv testat det), där man inte har något omfattande sortiment eller +10tusen besökare i månaden. Det är svårt att skala upp WooCommerce, så om du växer kraftigt "måste" du tyvärr byta över till en annan plattform. Däremot är WooCommerce väldigt enkelt att hantera, så du sparar många rynkor i pannan om du är ovan webbutvecklare.

Magento är enligt mig den stabilaste och mest skalbara plattformen, tyvärr är den betydligt mer komplicerad och du kommer behöva ta in konsulthjälp om du inte är kodare från början. Däremot har du en plattform som håller för det mesta om du lyckas konfigurera den rätt och har en optimerad hostinglösning.

Joomla-baserad webbshop har jag däremot ingen erfarenhet av - var hamnar det om man jämför med Magento och WooCommerce?

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Bygga Webbshop i Joomla

Post by sgagner » Tue Nov 11, 2014 11:05 am

Hej spainjr

Det är ganska svårt att jämföra fristående e-handelsplattformar med delintegrerade eller helintegrerade i Joomla, då det finns så oerhört många skillnader. Valet av lösning måste grunda sig på ett flertal faktorer såsom:
  • Antalet produkter
  • Hur avancerade val man behöver i produkterna
  • Hur skall man hantera efterbehandlingen = ordrar, leveranser, returer etc.
  • Vilka betallösningar finns tillgängliga
  • Hur skall övriga sidor/innehåll på webbplatsen hanteras
  • Hur hållbar skall lösningen vara över en längre tidsperiod
  • Hur jobbigt/enkelt skall underhållet av produkter/rabatter/mm vara för administratören
Själv förordar jag just lösningar som är helintegrerade i Joomla eftersom Joomla i sig själv är en mycket beprövad, stabil, säker och mycket flexibel plattform för alla slags webbplatser.
Jag rekommenderar själv alltid J2Store eftersom den länkar in i Joomlas egna artiklar på ett väldigt smart sätt. Från och med version 2.8.x av J2Store, så finns det sub-mallar för att möjliggöra detaljstyrning av alla dellayouter. Alla funktioner som går att ha i en Joomla-artikel, kan man också använda i J2Store. Detta gör att man kan bygga oerhört avancerade produktvyer om man så önskar, men kan också hålla det oerhört enkelt om det passar bättre.
Jag har själv gjort avancerade integrationer mot andra tillägg såsom RSEvents! Pro och även mot avancerad utskrift av restaurang-bongar via SMS från J2Store, så det är mycket högt till tak med J2Store.
Den kommande version 3 av J2Store kommer att innehålla mycket avancerad integrations-API som gör det möjligt att integrerar mot nästan vilket annat tillägg som helst. Dessutom produktalternativ man inte hittar i många fristående system såsom relaterade alternativ (alternativval blir aktiva beroende på vilka val man gjort innan).
J2Sore bygger helt på Joomlas MVC och använder FoF (Framework on Framework) för att minska overhead.

Om man gillar Joomla! som jag gör, då skall man titta på de många lösningar som finns att tillgå för e-handel i Joomla! Det finns allt från mycket enkla shoplösningar såsom SimpelCart och Flycart upp till mycket avancerade fullfjädrade shopar såsom Mijoshop, redShop, jStore och självfallet J2Store. Personligen undviker jag gärna Virtuemart tillsvidare.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

spainjr
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 12
Joined: Mon Jan 20, 2014 2:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bygga Webbshop i Joomla

Post by spainjr » Thu Nov 13, 2014 4:15 pm

Tack för bra information sgagner! Gillar vad jag hör om J2store - ska utvärdera det lite djupare och se om det är något för mig i slutändan.


Locked

Return to “Diverse (off topic)”