Joomla och Wordpress fördelar nackdelar

Forum för att diskutera off topic och frågor som inte hör hemma i de andra forumen.
Locked
kevinsolvify
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 16
Joined: Tue Aug 09, 2022 1:30 pm

Joomla och Wordpress fördelar nackdelar

Post by kevinsolvify » Tue Aug 09, 2022 1:57 pm

Hej!

Jag är driver eget och har arbetat med att bygga wordpress sidor under ett par år nu. Jag har hört en del om Joomla och är nyfiken på höra fördelar och nackdelar mot att byta till Joomla?

För mig ligger tyngdpunkten på att effektivt bygga snygga webbplatser och optimera dem så att de är snabba och enkla att använda, samtidigt som jag ständigt letar efter nya metoder för att öka kvaliteten.

[signature removed]
Last edited by pe7er on Tue Aug 09, 2022 2:18 pm, edited 2 times in total.
Reason: Manual signature removed. See https://forum.joomla.org/viewtopic.php?f=192&t=281927

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Joomla och Wordpress fördelar nackdelar

Post by sgagner » Fri Nov 11, 2022 8:21 pm

Hej!
Jag arbetar med att bygga och underhålla många webbplatser gjorda i Joomla och Wordpress så jag har ett bra hum om var skillnaderna finns.

Man kan nog inte enkelt säga att den är bättre än den andra utan de är helt enkelt olika uppbyggda och drivna.
  • Joomla utvecklas och drivs helt av ett community. Det är endast namnet och logotyperna som ägs av ett företag som har som enda uppgift att skydda dessa.
  • Wordpress ägs av ett privat företag men tillägg utvecklas av ett community av företag och privatpersoner
  • Det är oftast billigast att utveckla en webbplats med kommersiella tillägg i Joomla. Wordpress är generellt dyrare.
  • För den som vill utveckla delar till CMS:et så ger WP bättre underlag i form av en mycket större installationsbas.
  • WP är långt enklare att hacka än Joomla. Båda blir hackade regelbundet men Joomla är lättare att återställa.
  • Joomla är ett generellt CMS som kan formges nästan hur som helst. Denna flexibilitet är också dess svaghet när det gäller förståelse för användaren. Instegströsklen är lite högre än för WP.
  • Wordpress är i grunden ett CMS för att skapa bloggar men kan byggas ut med avancerade pluginer.
  • Wordpress bygger på en 18 år gammal kod som inte förändrats radikalt under dessa år.
  • Joomla föddes 2006 ur ett annat C MS och har genomgått 3 stora generationsskiften där tekniken hela tiden vässas till det bättre.
Personligen föredrar jag Joomla flera gånger om. Jag underhåller idag ett hundratal webbplatser och 15 av dem är Wordpress. Dessa 15 orsakar mig långt mer huvudvärk än de övriga Joomla tillsammans.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.


Locked

Return to “Diverse (off topic)”