Problemer med å komme igang med Joomla

Spørsmål om administrasjon og installering

Moderators: sone12, Per Yngve Berg

Locked
HaukC
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 2
Joined: Mon Jan 04, 2010 8:05 pm

Problemer med å komme igang med Joomla

Post by HaukC » Mon Jan 04, 2010 8:15 pm

Hei, jeg er helt grønn på dette, så dere får ha meg unnskyldt hvis dette er helt idiotiske spørsmål.

Jeg fikk rett før jul en fiks idé om å lage ei spillside, på lik linje med gamereactor.no, gamer.no og så videre. Ettersom jeg ikke helt visste hva jeg gikk til (det gjør jeg ikke enda) kjøpte jeg et domene, en host (hostgator) og et webdesign (monstertemplates). Etter å ha installert Joomla 1.5 med Fantastico i cPanel, samt lagt inn index-filer og css-fil i public_html, trodde jeg at jeg var klar til å sette igang med artikler, anmeldelser og lignende, men den gang ei.

Etter å ha sett videoen "Joomla QuickStart Section" (http://help.joomla.org/ghop/feb2008/tas ... ntent.html), og etter å ha fulgt alle punkt til punkt og prikke, var det ingen endringer å se på siden min.

Hva er det jeg gjør feil, og hvor begynner jeg?

Setter pris på alle svar, for her er det ingen som vet mindre enn meg!

EDIT: Tenkte jeg kunne legge til siden, og litt mer info om hva jeg trenger hjelp til. Siden har adressen http://www.spillkritikk.com, og som dere ser er det kun en foreløpig forside som er tilgjengelig for øyeblikket. Mitt store spørsmål blir hvordan jeg nå skal gå videre for å fylle denne websiden med innhold i samtlige kategorier. Hvordan gjøres dette via Joomla? La oss si at jeg ønsker å legge til nyheter, som ikke bare skal dukke opp på forsiden under "Siste nyheter", men også hvis folk klikker seg inn på "Nyheter". Det samme med anmeldelser, og alt annet på siden.

Er det evnt noen artikler/videoer som vil vise meg vei?

User avatar
EivindJ
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 411
Joined: Mon Nov 17, 2008 12:16 pm
Location: Drammen
Contact:

Re: Problemer med å komme igang med Joomla

Post by EivindJ » Mon Jan 04, 2010 8:43 pm

Hm, templaten du bruker må omgjøres til en joomla-template for å kunne brukes. Jeg foreslår at du heller ser deg om etter en god Joomla-template du ønsker å jobbe utifra, hvis du ikke er greit dreven på css, html, php slik at du lett kan omgjøre templaten.
Trond Eivind Johnsen

[ lei en Joomla!-ekspert på www.exentra.no ]

HaukC
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 2
Joined: Mon Jan 04, 2010 8:05 pm

Re: Problemer med å komme igang med Joomla

Post by HaukC » Mon Jan 04, 2010 8:47 pm

Ouch.

Er det slik at du allerede nå kan se at det templatet jeg bruker ikke går an å koble til Joomla? Vil nemlig nødig skifte design, ettersom jeg allerede har betalt for dette designet. Jeg kan jo litt koding, men er så amatør som det kan få blitt, så noen endringer av template tør jeg ikke begynne på sånn uten videre. Har du noen forslag?

Takk for raskt svar, forresten.


EDIT: Jeg har nå funnet ut at det er et CSS-template jeg har kjøpt. Hvordan får jeg dette over til å bli et Joomla template? Håper virkelig noen kan hjelpe, her er det ikke snakk om å redde en skipbrudden i havsnød, her er det snakk om å redde en astronaut på bærtur som sakte men sikkert forviller seg lenger og lenger inn i verdensrommet!!

User avatar
EivindJ
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 411
Joined: Mon Nov 17, 2008 12:16 pm
Location: Drammen
Contact:

Re: Problemer med å komme igang med Joomla

Post by EivindJ » Mon Jan 04, 2010 9:05 pm

Det lar seg som regel gjennomføre å omgjøre de fleste design til Joomla-templates, men det er litt jobb, og det krever både litt kjennskap til Joomla og til css / html / php. Det finnes flere tutorials på nett for å lage Joomla!-templates, f.eks. http://www.themeswiki.org/Creating_Joomla_1.5_Templates , men det vil heller ikke koste deg altfor mange tusenlapper å få en profesjonell til å fikse det for deg.
Trond Eivind Johnsen

[ lei en Joomla!-ekspert på www.exentra.no ]


Locked

Return to “Administrasjon/installasjon”