Bilde størrelse

Her er både spørsmål og gode idéer/forslag

Moderators: sone12, Per Yngve Berg

Locked
sindere
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 15
Joined: Wed Jul 22, 2009 3:45 pm

Bilde størrelse

Post by sindere » Mon Feb 01, 2010 6:12 pm

Hei dere.

Jeg ønsker å kunn eha forskjellige størrelser på bildene: Det jeg mener er:

En artikkel vises som første sak på forsiden. Her vil jeg ha et stort bilde, så kommer det en ny artikkel på siden og denne artikkelen settes ned ett hakk der det står 2 artikkler ved siden av hverandre. Det jeg ønsker da er at bildet automatisk blir mindre og tilpasser seg bredden.

Så åpner du artikkelen og du får da se ett stort bilde som strekker seg over hele bredden.

Noen forslag på hvordan dette kan løses? Om noe skulle være uklart eller vanskelig å forstå er det bare å ta kontakt.

[Moderatormerknad: Signatur legges inn i profil, ikke direkte i innlegg. Se forumregler.]

toyni
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 77
Joined: Mon Oct 20, 2008 8:18 am
Location: Hebnes i Ryfylke

Re: Bilde størrelse

Post by toyni » Fri Feb 05, 2010 12:24 pm

Jeg bruker en utvidelse som heter News pro GK (trur eg), den gjør i alle fall dette. Veldig kjekk og grei sak, som i tillegg er gratis.

stigi
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 50
Joined: Tue Jul 01, 2008 9:00 am

Re: Bilde størrelse

Post by stigi » Mon Feb 08, 2010 2:14 pm

Fixer denne utvidelsen størrelsen på bildene under "front page", eller er det en modul som publiserer nyhetene sine selv?

toyni
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 77
Joined: Mon Oct 20, 2008 8:18 am
Location: Hebnes i Ryfylke

Re: Bilde størrelse

Post by toyni » Tue Feb 23, 2010 2:24 pm

Er ikke sikker på hva du spør om - men se her: www.lnk.no. Der er det en toppsak, og under der er det to mindre saker. Klikker du på en av de små sakene, så ser du at bildet blir stort inn ei saken. De to bunnsakene ligger i nyhetsmodulen, mens toppsaken ikke gjør det.

User avatar
sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 5446
Joined: Wed Oct 11, 2006 1:12 pm
Location: Kristiansand, Norway
Contact:

Re: Bilde størrelse

Post by sone12 » Wed Feb 24, 2010 9:33 am

Mitt eksempel her vil gjøre at bilder i kolonner vil dekke spaltebredden. Man kan selfølgelig også bruke .px etc.

Code: Select all

.article_column img{ width:100%; float:left; }
Så uansett hvor stort bildet i Leading er så vil det bli forminsket når det kommer ned i kolonne.

Man kan om nødvendig også overstyre com_component i templatet for å gi leading en egen class. Se hvordan dette er gjort i beez. Da vil man kunne bruke css kode som dette i tillegg.

Code: Select all

.leading img{ width:400px; float:left; margin-right:10px;}
I fulltekst (etter man har trykket på les mer) kan man også gjøre en overstyring. Se hvordan det er gjort i Beez. For å gi et eksempel på hvordan man kan styre bildestørrelser (full tekst) i Beez

Code: Select all

#page img{ width:400px; float:left; margin-right:10px;}
Kristian P. Granrud

User avatar
zenior
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 325
Joined: Tue Mar 06, 2007 7:20 pm
Location: Sandefjord - Norway

Re: Bilde størrelse

Post by zenior » Sun Mar 27, 2011 6:28 pm

Gammel tråd, men jeg kaster inn et spørsmål på denne:
Koden til sone12 fungerte helt flott, bortsett fra at også pdf, utskrift og mail ikonene ble 200px brede... noen løsning på å unngå dette?? Bortsett da fra å fjerne ikonene...

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Bilde størrelse

Post by rued » Sun Mar 27, 2011 6:47 pm

.icons img med ønsket størrelse burde kunne funke, litt avhengig av mal sef. - eller mer spesifikk angivelse av hvilke bilder som skal være større.
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

User avatar
zenior
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 325
Joined: Tue Mar 06, 2007 7:20 pm
Location: Sandefjord - Norway

Re: Bilde størrelse

Post by zenior » Sun Mar 27, 2011 6:56 pm

Skal prøve det, men tester også nevnte utvidelse da bildene ikke ble nedskalert til 200px i Firefox...


Locked

Return to “Template, CSS og design”