virus på side

Sikkerhet i Joomla! 1.5 og tilhørende elementer som server etc.

Moderators: sone12, Per Yngve Berg

Locked
User avatar
trudelutt63
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 34
Joined: Mon Aug 11, 2008 7:02 am

virus på side

Post by trudelutt63 » Mon Mar 09, 2009 10:24 am

Hei. Jeg har en kunde som har fått virus på siden sin...(bruker Domeneshop :( )
Har ikke den siste sikkerhetsoppdateringen (bruker Joomla 1.5.3).
Og jeg har snakket med Domeneshop som ikke har backup så tilbake i tid at jeg kan bruke den.
Spørsmålet er hvordan jeg kan få fjernet dette viruset selv...

Når jeg går inn på siden på nytt nå, får jeg ikke samme melding igjen, men det er vel kanskje fordi Norman har lagt det i karantene.

Jeg er ikke veldig dreven med Joomla enda, og håper jeg kan få noen gode råd i forbindelse med dette.

På forhånd takk.
Last edited by trudelutt63 on Mon Mar 09, 2009 11:02 am, edited 1 time in total.

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: virus på side

Post by rued » Mon Mar 09, 2009 10:41 am

Vennligst fjern lenke til siden snarest!
Det er jo rimelig tankeløst å lenke til en side som sprer virus eller andre ting ...

Det er også tankeløst å kjøre på med en såpass utdatert versjon av systemet, som det er kommet flere sikkerhetsoppdateringer til. Man bør jo ha tid til å oppdatere siden sin i løpet av et år, hvis ikke er den sikkert ikke så viktig heller. ;)

Når du spør om hvordan du fjerner viruset selv, vil du neppe kunne få et svar på det. Fordi ingen her kan vite hvordan det er lagt inn, om det kun er i filer eller også database (innhold). Filene kan du ganske "enkelt" bytte ut med originaler, men bilder og database vil du nok måtte gå gjennom manuelt eller med automatiserte verktøy for dette.
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

User avatar
trudelutt63
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 34
Joined: Mon Aug 11, 2008 7:02 am

Re: virus på side

Post by trudelutt63 » Mon Mar 09, 2009 11:05 am

Jeg tør snart ikke spørre om mer jeg, siden man blir kalt både tankeløs og det som verre er...når man er litt nybegynner er det vel ikke så rart om man tillater seg og stille spørsmål, trodde det var det man kunne i et slikt forum.
Jeg har ikke visst om viruset før nå, og prøver og rette opp feilen så godt jeg kan...
Men det er ok, jeg skal lete videre...

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: virus på side

Post by rued » Mon Mar 09, 2009 8:13 pm

trudelutt63 wrote:tankeløs og det som verre er....
Tankeløs er du når du lenker til en side som du vet sprer virus, det er det ingen tvil om. Hva du fant verre vet jeg dog ikke.

Spør i vei, men husk - det er lov å bruke hode litt selv også ... ;)
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

User avatar
trudelutt63
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 34
Joined: Mon Aug 11, 2008 7:02 am

Re: virus på side

Post by trudelutt63 » Tue Mar 10, 2009 11:51 am

Hei og takk for svar. Jeg lover og prøve og holde meg unna tankeløsheten heretter og skal bruke litt mer tid på og sette meg inn i sikkerheten rundt Joomla.
Nå er det slik at jeg har fått en mail fra Domeneshop vedr. denne siden, men det blir litt for teknisk for meg foreløpig og lete etter skadete filer etc. i databasen, så tror jeg trenger litt hjelp for og rydde opp i dette...Så hvis det er noen som kan gi meg et godt råd til hjelp, mot betaling selvfølgelig, tar jeg i mot det. Alternativet er jo og legge inn alt på nytt...kan det være en løsning, med en siste versjon av Joomla?

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: virus på side

Post by rued » Tue Mar 10, 2009 12:19 pm

Den største usikkerheten her er hvorvidt de har lagt inn lenker, skripter eller annet i databasen din. Egentlig ikke så ofte det skjer, men det kan skje og den bør i utgangspunktet sjekkes.

Du kan installere et nytt identisk oppsett av installasjonen du har, dvs. samme versjon av alle utvidelser som du nå har, gjerne på siste versjon av Joomla!. Deretter legger du inn din eksisterende database, for så å oppdatere eventuelle utvidelser til siste versjon, samt laste opp bilder på nytt (uten virus ;)).
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

User avatar
trudelutt63
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 34
Joined: Mon Aug 11, 2008 7:02 am

Re: virus på side

Post by trudelutt63 » Tue Mar 17, 2009 12:25 pm

(LØST)Hei. Jeg bet i det sure eplet og la alt inn på nytt med Joomla 1.5.9
En dyrekjøpt lærepenge, men nå skal jeg i allefall på kurs...
Takk


Locked

Return to “Sikkerhet”