uppgradering med delad databas?

Diskutera frågor rörande installation, backup, migrering och säkerhet avseende Joomla! 1.5.
Locked
Naesstrom
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 96
Joined: Thu Dec 15, 2005 9:39 pm

uppgradering med delad databas?

Post by Naesstrom » Tue Sep 04, 2007 12:54 pm

Hej hallå!

Funderar på att testa att uppgradera till den nya RC2 releasen från den senaste 1.x versionen, är lite nerväs då jag läste innan någonstans att den ändrar om prefixet till jos_ automatiskt om jag fattade det rätt...
Problemet är att jag kör flera olika sidor på samma utymme och databas och sorterar upp dom enbart via olika prefix, i sådana fall så lär det ju garanterat strula till allt om jag försöker mig på att uppgradera, eller har jag fattat det hela fel?

User avatar
svenl
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1032
Joined: Mon Oct 17, 2005 1:50 pm
Location: Närke, Sweden
Contact:

Re: uppgradering med delad databas?

Post by svenl » Tue Sep 04, 2007 2:45 pm

Du bör klara dig om du gör backup av din databas, tömmer den på tabellerna för de andra sidorna.
Installerar RC2 och migrerar sidan.
Då ändras bara de tabeller som är kvar i databasen och som berör den sida du uppgraderar.
Sedan så kan du lägga till din backup till databasen och radera de tabeller som tillhör 1.0.x-sidan som du uppdaterade (då de har eget gammalt prefix så är de lätta att se). De andra sidornas tabeller finns då med igen "orörda".

Var dock noga med att ta backuper på ALLT (även filerna för de olika sidorna) ifall det skulle bli något fel (så det går att återställa).
Kom ihåg också att sätt de olika sidorna i offline-läge medans du gör detta då de inte kommer att vara tillgängliga.

Vi får se om det kan finnas andra ideér/synpunkter på hur du ska göra.

mvh
:-\
-
Sanningen finns där ute, har du sökt efter ditt svar?
var svaret bra och löste ditt problem? Glöm då inte att ändra ditt första inlägg till löst (Solved)

Naesstrom
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 96
Joined: Thu Dec 15, 2005 9:39 pm

Re: uppgradering med delad databas?

Post by Naesstrom » Tue Sep 04, 2007 3:01 pm

Jösses... med tanke på att jag sitter med ADSL bara så väntar jag nog i sådana fall tills den slutliga versionen kommer och hoppas på att de har ngt smidigt sätt att uppgradera då... trist men sånt är livet...

Får helt enkelt köra in den på min wamp server och testa hur det ser ut! :D


Locked

Return to “Installation, backup och säkerhet”