Kloning av befintlig site på samma DB

Diskutera frågor rörande installation, backup, migrering och säkerhet avseende Joomla! 1.5.
Locked
DeviantZ
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 6
Joined: Tue Dec 16, 2008 2:57 pm

Kloning av befintlig site på samma DB

Post by DeviantZ » Sun Feb 01, 2009 2:40 pm

Hej

Har verkligen försök att söka i forumet men jag blir inte riktigt nöjd med de träffar som jag får..

Mitt problem är: Jag har en svensk 1.5.8 som är helt färdig för att gå live men jag har behov att klona den för att en exakt likadan men på engelska. Den ligger på ONE så det finns endast en DB. Tabellprefixet på den svenska är jswe_ och jag hade tänkt att ge den engelska ett prefix som är jeng_.

Och jag har hört massa negativa saker om multispråk-tillägg så därför vill jag köra dubbla siter, vilket kan vara helt fel.. Men det är min frus kattuppfödning det gäller, så fel efter kloningen kan bara inte hända. >:( Ni förstår nog..

Någon som har ett bra förslag på hur jag ska gå till väga?

MvH // JW

Falkens
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 922
Joined: Mon Feb 04, 2008 1:47 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kloning av befintlig site på samma DB

Post by Falkens » Sun Feb 01, 2009 8:52 pm

Om det är "bara" engelska så skulle jag trots att du inte är så intresserad kolla på JomFish, det är nog det bästa.

DeviantZ
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 6
Joined: Tue Dec 16, 2008 2:57 pm

Re: Kloning av befintlig site på samma DB

Post by DeviantZ » Mon Feb 02, 2009 3:35 pm

Falkens wrote:Om det är "bara" engelska så skulle jag trots att du inte är så intresserad kolla på JomFish, det är nog det bästa.
Kikade på deras filmer och ja den ser riktigt lovande ut. Tar och testar denna.

Tack // JW

DeviantZ
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 6
Joined: Tue Dec 16, 2008 2:57 pm

Re: Kloning av befintlig site på samma DB

Post by DeviantZ » Tue Feb 03, 2009 8:33 am

En update..

Har testat JoomFish på en lokal JSAS och det fungerar kanon :)
Men när jag skjuter upp den på en annan site på ONE blir det fel. :'(
JoomFish control panel och frontend blir blanka sidor. Inga fel under installationen.

Efter en del letande så hittar jag detta.
"1. Check you are running PHP5.
PHP4 is no longer supported by the developers of PHP and we are therefore not going to support either. Whilst Joom!Fish 2.0 RC could run on PHP4, the stable release will not be able to do so. Check PHP version by going to the Joomla! Administration -> Help -> System Info.
If your server is running PHP4, check with your provider how to configure your site to run PHP5 (it is possible that your webhost offers both PHP4 and PHP5 but defaults to PHP4). If this is not possible then ask for the version of PHP to be upgraded - if the webhost refuses you should change your hosting company. Seriously, there is no better solution.
PHP Group stopped supporting PHP4 from August 2008 and we don't see any reason to do that as well."

Har själv ett gammalt konto på ONE så jag har Php 4.4.9 men ONE kan uppgradera till Php 5.
Så min bedömning är att detta är skapar de fel som jag får.
(Skumt att jag inte får några fel vid installationen, som om de inte har implementerat version check på Php ;) )

Falkens
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 922
Joined: Mon Feb 04, 2008 1:47 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Kloning av befintlig site på samma DB

Post by Falkens » Tue Feb 03, 2009 9:55 am

Vad säger supporten på One då

DeviantZ
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 6
Joined: Tue Dec 16, 2008 2:57 pm

Re: Kloning av befintlig site på samma DB

Post by DeviantZ » Tue Feb 03, 2009 10:53 am

Falkens wrote:Vad säger supporten på One då
Att det går att byta från Php4 till Php5 via deras control panel.
Det går inte att byta tillbaka vilket gör mig lite avvaktande iom att det kan tydligen uppkomma fel när man byte från Php4 till Php5.
Bevakar lite trådar där användare har det problemet.

(Varför kollade jag inte php-versionen innan :( )

"Tror att jag börjar köra tråden rätt OT" :-[


Locked

Return to “Installation, backup och säkerhet”