maillijst / nieuwsbrief

Vragen over componenten die op Joomla! 1.5 draaien.

Moderator: pe7er

Forum rules
Forum Regels
Locked
guydk
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 19
Joined: Sun Oct 10, 2010 3:32 pm

maillijst / nieuwsbrief

Post by guydk » Sun Oct 10, 2010 4:49 pm

Ik werk al een tijdje met joomla en tot nu toe kon ik altijd eenvoudig een extentie vinden wat aan mijn wensen voldoet, nu alleen niet.

De volgende situatie op een website van een sportvereniging staat de ledenlijst in de contactpersonen. Nu wil ik iets wat:
1. een nieuwsbrief kan sturen naar alle contactpersonen
2. deze nieuwsbrief ook nog ergens op de site publiceren (als artikel in een bepaalde categorie bijvoorbeeld.

Nu zijn er allerlei nieuwsbrief en mailinglijst dingen maar deze synchroniseren met de gebruikers en niet met contactpersonen, althans degene die ik heb gevonden. De meeste leden zijn geen gebruiker. iemand een tip?

User avatar
pjotr
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 995
Joined: Thu Aug 18, 2005 1:00 pm
Location: Gouda
Contact:

Re: maillijst / nieuwsbrief

Post by pjotr » Wed Oct 13, 2010 5:14 pm

Ik denk niet dat daar een oplossing voor is.

Ik zou het als volgt oplossen:
Installeer een nieuwsbrief component (Acajoom, Acymailing, ccNewsletter of een ander)
In de meeste componenten zit wel een importeer-functie.
Als je een (Excel-) bestand heb van de leden met emailadres kan je deze gewoon importeren. Heb je geen bestand, exporteer dan de tabel van contactpersonen en bewerk deze een beetje. De velden naam en email kan je dan weer importeren in het nieuwsbrief-component.
Peter Keijser

guydk
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 19
Joined: Sun Oct 10, 2010 3:32 pm

Re: maillijst / nieuwsbrief

Post by guydk » Wed Oct 13, 2010 5:54 pm

dat brengt meer handelingen bij mutaties met zich mee. dat wilde ik voorkomen.

User avatar
pjotr
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 995
Joined: Thu Aug 18, 2005 1:00 pm
Location: Gouda
Contact:

Re: maillijst / nieuwsbrief

Post by pjotr » Wed Oct 13, 2010 6:06 pm

je kan die handelingen gedeeltelijk door gebruikers zelf laten uitvoeren (aan/afmelden nieuwsbrief). Blijft alleen over nieuwe en vertrokken leden
Peter Keijser

guydk
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 19
Joined: Sun Oct 10, 2010 3:32 pm

Re: maillijst / nieuwsbrief

Post by guydk » Wed Oct 13, 2010 6:39 pm

dat gaat in de praktijk niet werken, is gebleken.

Is het zo´n gekke gedacht om van de contact personen lijst uit te gaan. nieuwsbrief systemen synchroniseren wel met gebruikers

User avatar
pjotr
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 995
Joined: Thu Aug 18, 2005 1:00 pm
Location: Gouda
Contact:

Re: maillijst / nieuwsbrief

Post by pjotr » Wed Oct 13, 2010 6:51 pm

De gedachte is op zich niet gek. Wat ik (persoonlijk) gekker vindt is al je leden opnemen bij contactpersonen.
Bij contactpersonen denk ik meer aan bijv. de beheerder van de website, het bestuur e.d. Leden neem je op bij gebruikers en nog mooier in bijv. Comm.Builder. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Peter Keijser

guydk
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 19
Joined: Sun Oct 10, 2010 3:32 pm

Re: maillijst / nieuwsbrief

Post by guydk » Wed Oct 13, 2010 7:25 pm

mhm...commbuilder is ook een idee

guydk
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 19
Joined: Sun Oct 10, 2010 3:32 pm

Re: maillijst / nieuwsbrief

Post by guydk » Mon Oct 25, 2010 6:48 pm

Ik heb inmiddels van allerlei componenten uitgeprobeerd en eigenlijk bevalt niets me helemaal.

laten we het wat eenvoudiger maken. Is er een component wat uit een categorie nieuwe artikelen mailt (in een mooiere opmaak) naar een hoop email adressen.

User avatar
pjotr
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 995
Joined: Thu Aug 18, 2005 1:00 pm
Location: Gouda
Contact:

Re: maillijst / nieuwsbrief

Post by pjotr » Mon Oct 25, 2010 9:59 pm

Misschien is 'Vemod Newsmailer' iets.
Dit component kan je zo instellen dat er bijv. dagelijks of wekelijks of op bepaalde dagen de nieuwe artikelen (alle of uit een bepaalde categorie/sectie) verzend naar de abonnees. Zie deze link: http://[no tiny url]/dnPnhx
Peter Keijser

guydk
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 19
Joined: Sun Oct 10, 2010 3:32 pm

Re: maillijst / nieuwsbrief

Post by guydk » Tue Oct 26, 2010 6:16 am

Ik heb er naar gekeken maar het leek me allemaal ingewikkeld in te stellen. Misschien moet ik er eens echt in duiken.

Het probleem zit hem er denk ik in dat ik eigenlijk iets anders wil als de meeste sites met hun nieuwsbrief. Vaak is de nieuwsbrief een aanvullend communicatie middel. In dit geval is de nieuwsbrief het primaire communicatie middel.

Tot dusver werd deze handmatig verzonden.

User avatar
pjotr
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 995
Joined: Thu Aug 18, 2005 1:00 pm
Location: Gouda
Contact:

Re: maillijst / nieuwsbrief

Post by pjotr » Tue Oct 26, 2010 9:26 am

Het instellen is helemaal niet ingewikkeld, ik gebruik het component zelf ook. Je moet alleen even nadenken welke categoriën je wil publiceren in de nieuwsbrief, of dat je ze allemaal wilt hebben.
Het enige nadeel van dit component kan zijn dat ontvangers de website helemaal niet meer bezoeken omdat ze de berichten automatisch per email ontvangen.
Peter Keijser

guydk
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 19
Joined: Sun Oct 10, 2010 3:32 pm

Re: maillijst / nieuwsbrief

Post by guydk » Tue Oct 26, 2010 9:48 am

Dan kwam het alleen rommelig oen ingewikkeld op mij over. Ik zal er morgen eens wat langer mee spelen.

Als ik nu kijk word het een aparte ledenlijst en een aparate nieuwsbrief. (wel weer meer werk voor mij, maar goed) Voor de ledenlijst zoek ik ook nog iets maar erzal vast wel een adresboek/telefoonlijst component zijn.

m.b.t. het site bezoeken. de nieuwsbrief via de site moet de bezoeken door leden gaan stimuleren. Door in de nieuwsbrief te gaan verwijzen naar artikelen en informatie. (en ik hoop stiekem dat ik wat redactie leden krijg)

User avatar
pjotr
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 995
Joined: Thu Aug 18, 2005 1:00 pm
Location: Gouda
Contact:

Re: maillijst / nieuwsbrief

Post by pjotr » Tue Oct 26, 2010 11:42 am

guydk wrote: Als ik nu kijk word het een aparte ledenlijst en een aparate nieuwsbrief. (wel weer meer werk voor mij, maar goed) Voor de ledenlijst zoek ik ook nog iets maar erzal vast wel een adresboek/telefoonlijst component zijn.
Is Comm.Builder dan niets? Je heb dan je ledenlijst en deze komen ook automatisch voor in de tabel van Vemod.
Peter Keijser

guydk
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 19
Joined: Sun Oct 10, 2010 3:32 pm

Re: maillijst / nieuwsbrief

Post by guydk » Tue Oct 26, 2010 11:56 am

Het probleem met com builder is dat de leden regegistreerde leden, als in gebruiker van de site zijn. In veel componenten gaat men er vanuit dat leden gebruikers zijn (met inlog) zo dus ook bij nieuwsbrieven en ledenlijsten.

In dit geval zijn de leden lid van de vereniging en slechts enkele hebben zich ook geregistreerd op de site. Wat ik zou kunnen overwegen is alle leden registreren en een email met een wachtwoord sturen. Uiteindelijk zal dit wellicht de beste oplossing zijn.

guydk
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 19
Joined: Sun Oct 10, 2010 3:32 pm

Re: maillijst / nieuwsbrief

Post by guydk » Thu Oct 28, 2010 9:55 am

een klein kickje.

@pjotr: Ik krijg vemod niet aan het mailen. welke versie gebruikt jij? ik heb nu 1.3.1 geinstaleerd, en ik vermoed dat er iets mis is bij de overgang van 1.2 naar 1.3.

de laaste 1.2 versie kon ik zo snel geen download van vinden.

User avatar
pjotr
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 995
Joined: Thu Aug 18, 2005 1:00 pm
Location: Gouda
Contact:

Re: maillijst / nieuwsbrief

Post by pjotr » Thu Oct 28, 2010 1:44 pm

Ik gebruik de laatste versie (1.3.1) en heb geen probleem met het mailen. Waar je dit nu weer moet zoeken ?????
Peter Keijser

guydk
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 19
Joined: Sun Oct 10, 2010 3:32 pm

Re: maillijst / nieuwsbrief

Post by guydk » Thu Oct 28, 2010 3:33 pm

Hij gebruikt de mail instellingen van joomla. Ik heb phpmailer, sendmail en SMTP getest en er komt niets aan, of uit.

als ik op mail versturen klik krijg ik een pagina met de tekst: vemod_mailer
te zien.

Ik heb nog geen cronjob gemaakt omdat nog aan het testen ben


Locked

Return to “Componenten”