Afsender på e-mails sendt fra kontaktformular

Her kan du stille spørgsmål til den daglige administration af dit Joomla! websted.

Moderators: b-ronnow, General Support Moderators

Forum rules
Locked
madamblaa
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 66
Joined: Mon Jun 29, 2009 11:47 pm

Afsender på e-mails sendt fra kontaktformular

Post by madamblaa » Tue Oct 29, 2013 9:34 am

Hej
I det tidligere Joomla var det sådan, at afsenderen på en e-mail, som kom via en kontaktformular, var adressen på vedkommende som havde afsendt. I J2.5 lader det til at være webstedets e-mail adresse, som figurerer som afsender af mailen.
Det er meget upraktisk, når man skal besvare mailen.

Kan det laves om? Og hvordan gør man det?

Mette

littlejohn
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 242
Joined: Tue Jan 05, 2010 2:55 pm

Re: Afsender på e-mails sendt fra kontaktformular

Post by littlejohn » Thu Nov 07, 2013 2:48 pm

Det er måske upraktisk, men på den anden måde har du nul leveringsgaranti.

Forklaring:
Det er ikke i min interesse, at enhver emailserver kan afsende valide mails fra min adresse ([email protected]).
Derfor har jeg - i mit domænes opsætning - indsat en lille stump data, der fortæller hvem der må afsende mine emails. (det kaldes en SPF record)

Når en given emailserver modtager en email fra [email protected], vil mailserveren tjekke tilbage på domænet (cgonline.dk) og se om den afsendende emailserver har lov til at sende beskeden.

Hvis den ikke har lov til det, klassificeres mailen som spam og arkiveres lige lodret - og modtageren får den aldrig.

---

Alle mailservere benytter i dag denne (eller lignende) form for verificering (for at undgå spam) og langt størstedelen af emailafsendere har opsat deres domæner til at bruge det.
Måske har du ikke selv set det, men mange udbydere gør det også transparent for brugeren, som en service for at undgå spam.

Og netop derfor er der noget nær nul leveringsgaranti, hvis du benytter en brugers egen afsenderadresse, uden for egen kontrol.

---

Teknisk set, kan man bruge en reply-to adresse i emailen, men den vil altid være i overhængende fare for at udgå som spam (automatisk frasorteret af spamfiltre).

Jeg vil i stedet anbefale, bare at gøre det til en vane blot at kopiere emailen op.
Janich Rasmussen
Lead developer @ CGOnline.dk - Vi elsker Joomla!

madamblaa
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 66
Joined: Mon Jun 29, 2009 11:47 pm

Re: Afsender på e-mails sendt fra kontaktformular

Post by madamblaa » Fri Nov 08, 2013 9:40 am

Ok, det lyder overbevisende. Tak


Locked

Return to “Administration - Generel brug”