Problem med webbinstallation på box.se

Diskutera frågor rörande installation, backup, migrering och säkerhet avseende Joomla! 1.5.
Locked
BosseW
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 4
Joined: Thu Nov 20, 2008 8:19 am

Problem med webbinstallation på box.se

Post by BosseW » Thu Nov 20, 2008 8:32 am

Hej!

Jag försöker hjälpa en kompis att installera Joomla. Själv använder jag one.com och där var det inget som helst problem att installera Joomla! 1.5.8.

Kompisen har däremot box.se. En skillnad från one.com var att man fick gå in och registrera en mysql-databas men detta var ju inget problem. Via phpmyadmin i box.se:s kontrollpanelen kommer jag in i databasen med hjälp av användarnamn, databasens namn och lösenord.

När jag däremot försöker webbinstallera Joomla! och anger samma uppgifter samt host localhost så får jag felmeddelandet "Unable to connect to the database:Could not connect to MySQL". Är det någon som vet vad detta kan bero på?

Falkens
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 922
Joined: Mon Feb 04, 2008 1:47 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Problem med webbinstallation på box.se

Post by Falkens » Thu Nov 20, 2008 10:02 am

Har Box något svar på frågan?
http://box.se./?page=support/support

BosseW
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 4
Joined: Thu Nov 20, 2008 8:19 am

Re: Problem med webbinstallation på box.se

Post by BosseW » Thu Nov 20, 2008 10:39 am

Nej, där har jag kollat innan. De har ett väldigt knapphändigt FAQ.

User avatar
Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 3869
Joined: Wed Jan 10, 2007 11:23 am
Location: Västerås - Sweden

Re: Problem med webbinstallation på box.se

Post by Zello » Thu Nov 20, 2008 5:40 pm

Är du säker på att servernamnet är "localhost" det kan vara något helt annat.
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum

BosseW
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 4
Joined: Thu Nov 20, 2008 8:19 am

Re: Problem med webbinstallation på box.se

Post by BosseW » Fri Nov 21, 2008 1:01 am

Om jag går in via phpmyadmin så står där "Server: localhost". Och box.se:s faq, som man bara kan nå om man loggar in, är något av det sämsta jag sett. På frågan hur man ansluter till Mysql via php svarar de så här:

"Följande PHP-kod är ett exempel på hur en anslutning kan se ut:

$server = 'Servernamn';
$database = 'databasnamn';
$user = 'användarnamn';
$password = 'lösenord';
$conn_id = mysql_connect($server, $user, $password); mysql_select_db ("$database");

Byt ut databasnamn, användarnamn samt lösenord mot de uppgifter som gäller er databas."

Vad man ska byta ut Servernamn mot skriver de alltså inte. Jag får väl testa att göra ett litet php-skript och se om det går att ansluta då om jag anger "localhost" som server.

felham
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1482
Joined: Thu Sep 06, 2007 6:55 pm

Re: Problem med webbinstallation på box.se

Post by felham » Fri Nov 21, 2008 9:16 am

Varför anlita ett webbhotell som har tjänster som är något av det sämsta man sett...? ;]

BosseW
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 4
Joined: Thu Nov 20, 2008 8:19 am

Re: Problem med webbinstallation på box.se

Post by BosseW » Fri Nov 21, 2008 9:30 am

Först och främst så är det inte jag som anlitar detta webbhotell. Och faktum är att det har blivit utsett till ett av Sveriges bästa webbhotell. Själva webbtjänsten kan ju vara bra, det är deras knapphändiga FAQ samt frånvaron av manualer på nätet jag reagerar mot.

Falkens
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 922
Joined: Mon Feb 04, 2008 1:47 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Problem med webbinstallation på box.se

Post by Falkens » Fri Nov 21, 2008 10:59 am

BosseW wrote:Först och främst så är det inte jag som anlitar detta webbhotell. Och faktum är att det har blivit utsett till ett av Sveriges bästa webbhotell. Själva webbtjänsten kan ju vara bra, det är deras knapphändiga FAQ samt frånvaron av manualer på nätet jag reagerar mot.
hej, kan du bifoga den utmärkelsen för jag tittade lite på det hotellet och jag håller med felham lite här så jag skulle vilja läsa mer om det i så fall.

något du kan bistå med?

xt nordic
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 229
Joined: Tue Dec 27, 2005 8:11 am

Re: Problem med webbinstallation på box.se

Post by xt nordic » Sat Jan 03, 2009 8:14 am

Om du har möjlighet att installera något annat program via deras kontrollpanel så gör det först och titta vad som står i den programvarans configuration.php. Där brukar det egentliga numret stå istället för localhost.... Använd sedan detta nummer till din joomlainstallation.
Mvh
Daniel Johansson
----------------
DEJI Quality Consulting

Classeman
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 6
Joined: Tue Feb 05, 2008 3:36 pm

Re: Problem med webbinstallation på box.se

Post by Classeman » Thu Feb 05, 2009 11:31 am

Hej, jag hade samma problem, så jag skickade ett mail till deras support, svaret på min fråga var att jag inte skulle välja localhost utan "mysql2.box.se" som värdnamn för databasen.

Angående box.se så är väl deras FAQ undermålig, men frågar man på mail så får man svaren snabbt och de hjälper mer än gärna till, detta är mina egna erfarenheter iallafall....

Mvh Classeman


Locked

Return to “Installation, backup och säkerhet”