Fler Sidor

Diskutera frågor rörande själva användandet av Joomla! 1.0 och administratörsdelen.
Locked
Granit
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 203
Joined: Sun Apr 15, 2007 10:47 am

Fler Sidor

Post by Granit » Thu Aug 16, 2007 10:12 pm

Jag har läst lite här på forumet om att det inte går att skapa flera sidor i joomla.
Går det inte att lösa detta på något sätt alls?

Vad jag är ute efter är att kunna ha första sidan, men att sedan kunna ha några till som påminner om första sidan.
Har en sportsida och det bli lätt rörigt om man ska ha allt på en sida.

Hade varit guld värt att kunna ha en sida för fotboll, en för hockey och så vidare.

Någon med något tips eller dyligt.
Tacksam för allt.
Last edited by Granit on Mon Aug 20, 2007 4:15 pm, edited 1 time in total.

User avatar
tmineur
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 92
Joined: Thu May 04, 2006 11:33 am
Location: Sweden

Re: Fler Sidor

Post by tmineur » Fri Aug 17, 2007 6:54 am

Hej Granit!

Det går utmärkt att skapa flera sidor.
• Installerar flera templates. ( en huvudsida, en för hockey och en för fotboll etc.)
• Gå in under Site och klicka på Template manager
• Välj huvudsidan som Default
• Sen väljer markerar du tex. fotboll och klickar på Assigned.
• Väljer du tex fotbollsmenyn. (då visar sig fotbollstemplaten när du klickar på den i frontend)
• Sen fortsätter du att repetera genom att klicka Assigned på hockey etc.

Mvh

Tobbe

Granit
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 203
Joined: Sun Apr 15, 2007 10:47 am

Re: Fler Sidor

Post by Granit » Fri Aug 17, 2007 9:38 am

Jag förstår inte riktigt hur det ska bli en ny sida?  ???
Det blir ju bara att t ex en sida blir i en annan template.

Det blir ju inte t ex två frontpage för det.
Dessutom vill man ju inte ha olika utseenden på olika ställen.

User avatar
Mackelito
Joomla! Hero
Joomla! Hero
Posts: 2901
Joined: Tue Aug 23, 2005 12:14 pm
Location: Stockholm

Re: Fler Sidor

Post by Mackelito » Fri Aug 17, 2007 10:54 am

om du har en länk så blir det nog lättare att förstå vad du vill ha och hur du kan lösa det...
- Det bästa sättet att lära sig på är att göra det själv!
- Markus Thiel
http://www.homeofsweden.se
http://www.mittyrke.se

Granit
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 203
Joined: Sun Apr 15, 2007 10:47 am

Re: Fler Sidor

Post by Granit » Fri Aug 17, 2007 11:23 am

En länk till vad?
Vad jag skulle vilja ha är två eller tre sidor till som är som första sidan i joomla.
Första sidan med generellt innehåll kring sport, andra sidan skulle bara innehålla saker kring fotboll, och tredje sidan bara kring hockey.

Olika sidor som ser lika ut, men har olika innehåll både vad det gäller nyheter och moduler.

Ett bra exempel är ju aftonbladet, du kommer till första sidan, sedan kan du klicka dig fram till andra sidor med annat innehåll.

User avatar
Mackelito
Joomla! Hero
Joomla! Hero
Posts: 2901
Joined: Tue Aug 23, 2005 12:14 pm
Location: Stockholm

Re: Fler Sidor

Post by Mackelito » Fri Aug 17, 2007 11:26 am

Då kan du ju bara skapa ett nytt meny val och välja att skapa en "Blog - Content Section" eller "List - Content Section" så ser du bara till att spara artiklarna i olika sektioner (ex. fotboll / hockey).
- Det bästa sättet att lära sig på är att göra det själv!
- Markus Thiel
http://www.homeofsweden.se
http://www.mittyrke.se

Granit
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 203
Joined: Sun Apr 15, 2007 10:47 am

Re: Fler Sidor

Post by Granit » Fri Aug 17, 2007 1:05 pm

Jo men det vet jag när det gäller artiklar.
Men vad jag menar, första sidan, allmäna nyheter och moduler av olika slag.

Fotbollsida, artiklar om fotboll och moduler som har med fotboll att göra, kan vara nyheter och tabeller mm.

Inte att man liksom bara ska ha artiklar på en ny sida, det vet jag ju att man kan och hur man gör.

Men liksom en ny sida som mer liknar första sidan.

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Fler Sidor

Post by sgagner » Fri Aug 17, 2007 3:38 pm

Hej Granit,

Jag tror att du, precis som många andra som börjar med CMS, totalt missuppfattar vad Joomla gör och hur du skall använda det.
Precis som alla på tråden försöker säga så går det utmärkt att ha flera sidor. Dock är dessa inta alls "sidor" i vanlig bemärkelse om du jämför med traditionell webbdesign.

Du har också missförstått det här med att det bara finns en sida i Joomla. Det är dock sant att det bara finns en "fysisk" sida, nämligen index.php i mallen - MEN - den här sidan ändrar innehåll helt och hållet beroende på vad besökaren klickar på. Du bestämmer vad som skall hända eller visas genom att välja positioner, komponenter, moduler, sektioner, kategorier och artiklar. Det kan verka förvirrande att de kallas just på detta sätt men det är bara en fråga om att greppa hur det funkar så löser sig allt. Kom ihåg att allt data skrivs in i en databas och sedan skall visas på något sätt.

Artiklarna kan jämföras med en "vanlig" sida om du gör den i ex. Dreamweaver, FrontPage eller nåt annat webbverktyg och faktum är att den editor du arbetar med i Joomla när du skriver din artikel, har det mesta du kan önska dig av en webbeditor. När man tar de första stapplande stegen i Joomla så tycker man först att det inte finns så många möjligheter alls men detta är bara en illusion. Möjligheterna är istället jättestora men det gäller att komma på hur man skall göra. Sektionerna och kategorierna skapar ordning i dina artiklar och sedan kryddar man med lite komponenter och moduler.
Last edited by sgagner on Fri Aug 17, 2007 5:15 pm, edited 1 time in total.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

Granit
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 203
Joined: Sun Apr 15, 2007 10:47 am

Re: Fler Sidor

Post by Granit » Fri Aug 17, 2007 5:43 pm

Allt det där du skrev förstår jag, är inte nybörjare på Joomla.
Men har löst det nu genom att skapa en static content, på så vis får jag en nya sida att sätta moduler på som passar just innehållet på den sidan.

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Fler Sidor

Post by sgagner » Fri Aug 17, 2007 6:02 pm

OK, va bra!

Du får ursäkta om jag verkar lite mästrande men det verkade på det du skrev som om du inte hade riktigt fattat galoppen.

Hmmm ... Moduler på en Static Content??!!  Det där låter egendomilgt. Hur placerar du en modul på en sida menar du?
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

Granit
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 203
Joined: Sun Apr 15, 2007 10:47 am

Re: Fler Sidor

Post by Granit » Fri Aug 17, 2007 6:23 pm

Jag gjorde en static content, i den skrev jag en beskrivning av vad den sidan skulle innehålla och publicerade den.
Genom menyn gjorde jag en länkt till static content innehållet, en ny sida bildas i menyn, på den sidan kan man sedan placera moduler och saker precis som på första sidan.

Och vips så har jag min hockey sida att visa enbart hockey nyheter och artiklar på.

Kort och gott en ny sida.

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Fler Sidor

Post by sgagner » Fri Aug 17, 2007 6:48 pm

OK,

Du har gjort en Static Content som visas på FrontPage ...  Då förstår jag.
Jag trodde du menade att du lagt moduler i själva den statiska artikeln.
Static Content är ju också en artikel men som inte är kategoriserad - men så kan man också göra ...
There are many ways in Joomla ...  ;D
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

Granit
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 203
Joined: Sun Apr 15, 2007 10:47 am

Re: Fler Sidor

Post by Granit » Fri Aug 17, 2007 6:58 pm

Nej den visas inte på frontpage utom i menyn.
När man sedan klickar på den får man upp den nya sidan.

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Fler Sidor

Post by sgagner » Fri Aug 17, 2007 7:12 pm

OK, nu var jag otydlig eftersom Frontpage också är en komponent.
Det är egentligen menymodulen som laddar in vad som skall visas om man skall vara petig.
Allt detta har ju ingen betydelse bara man förstår vad som händer om man gör på ett särskilt sätt. Olika människor har olika sätt att visualisera. Jag vill gärna vara mycket tydlig men det kan också leda till att man rör till det för en annan person som har ett annat sätt att se sakernas tillstånd på.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

Granit
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 203
Joined: Sun Apr 15, 2007 10:47 am

Re: Fler Sidor

Post by Granit » Fri Aug 17, 2007 7:22 pm

Jo det kan vara olika från person till person.

Men för mig ligger den inte på frontpage då frontpage för mig är den absoluta första sidan.

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Fler Sidor

Post by sgagner » Mon Aug 20, 2007 9:29 am

OK,
Då måste man ha klart för sig att det inte heller finns någon "FrontPage".
FrontPage, Startsida, Home eller vad man nu vill kalla den sida som öppnas som default när man går in på domänen, skapas av mainmenu och det är det menyobjekt som ligger överst (som brukar kallas "Home") som laddas in först. Detta är ingen sida utan innehållet byggs upp med default- (eller tilldelad mall) mallen som ram. Om du har valt ett Static Content som din första sida så är det detta content som visas inramad av det mallen är satt att visa.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

Granit
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 203
Joined: Sun Apr 15, 2007 10:47 am

Re: Fler Sidor

Post by Granit » Mon Aug 20, 2007 11:34 am

Värst vad exakt du har behov av att vara då.
Nu är ju inte detta någon tävling i korrekthet gällande joomla.

Du får ta och skriva en bok om joomla.  ;D

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Fler Sidor

Post by sgagner » Mon Aug 20, 2007 1:27 pm

Hej igen,

Nja, det är inget "behov" av att vara exakt som gör att jag svarar så här, utan mer en service till andra som läser denna tråd. Jag har sett, i många trådar, att uppfattningen om Joomla varierar högst betydligt. Dom som har jobbat lite med traditionell webbdesign ofta letar efter sådant som helt enkelt inte finns i Joomla. Sedan kan det helt enkelt vara kul att fäktas lite.
Vi kan sätta denna tråd löst om du tycker att den är det.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

Granit
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 203
Joined: Sun Apr 15, 2007 10:47 am

Re: Fler Sidor

Post by Granit » Mon Aug 20, 2007 4:15 pm

Ja för min egen del så är det mesta gällande joomla på det klara.  ;D

User avatar
Mackelito
Joomla! Hero
Joomla! Hero
Posts: 2901
Joined: Tue Aug 23, 2005 12:14 pm
Location: Stockholm

Re: Fler Sidor

Post by Mackelito » Thu Aug 23, 2007 9:17 am

Jag hade inte en aning om hur du menade förens sgagner började beta i det hela :)

Kul att det löst sig iaf!
- Det bästa sättet att lära sig på är att göra det själv!
- Markus Thiel
http://www.homeofsweden.se
http://www.mittyrke.se

Akademin
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 24
Joined: Mon Dec 13, 2010 4:10 am

Re: Fler Sidor

Post by Akademin » Wed Jan 05, 2011 2:23 am

Jag har fortfarande ingen aning ? o andra sidan är jag helt novis på Joomla.
Jag håller med Sgagner, jag söker i forum för att läsa mitt problem och det kanske inte är exakt som den som frågar, så jag tycker det är kanon med utförliga förklaringar som drar det "ända ut", för förståelsen, för varför annars ha ett forum om det bara hjälper en person?

Jag skulle vilja kunna göra hemsidesförslag till "kunder" på ett o samma konto.
Så jag kan lägga upp ett sidförslag med fungerande länkar. Om denna tråd ens är i närheten av den typen av "lösning"?
Har inte en blek om hur jag gör, eller om det går?

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Fler Sidor

Post by sgagner » Wed Jan 05, 2011 12:46 pm

Hej Akademin,

Om du vill lägga upp förslag till dina kunder hur deras sida kan komma att se ut när den är klar så är metoden man väljer lite beroende på vilket webbhotell man använder och om detta ger dig möjlighet att ha fler än en databas.
Det optimalt bästa är att göra en helt egen och ny installation av Joomla i en undermapp på ditt webbhotellskonto. Skapa en ny databas om detta är möjligt. Detta är enkelt om du installerar med tex Fantastico, Elephante, Installatron eller någon annan installationshanterare. Med dem blir det enkelt och både mapp och databas skapas automatiskt.
Gör sedan alla anpssningar du vill sälja till kunden i form av sidmall och annat. Installera sedan Akeeba Backup och packa hela webbplatsen och ladda ned.
Det är detta sista som är finessen med att göra en helt egen installation av Joomla som din kund tar ställning till. När kunden sedan är nöjd så kan du anitinegn sälja det packade paketet till kunden eller göra installationen med hjälp av Akeeba Kickstart på valfritt webbhotell. Observera dock att Kickstart inte fungerar på alla webbhotell. Om det inte fungerar så bör man byta webbhotell om detta är möjligt, för man kommer med all sannolikhet att få problem med andra funktioner i Joomla om Kickstart inte kan köras.
Detta är bara ett exempel på hur man kan göra och det finns många andra sätt gå till väga på.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

Akademin
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 24
Joined: Mon Dec 13, 2010 4:10 am

Re: Fler Sidor

Post by Akademin » Wed Jan 05, 2011 10:25 pm

Hej
o tack för bra info. Trevligt detta forum där man kan byta lite erfarenheter. Hoppas jag kan bidra med något själv, när jag kan mer.

OK Kollade med webbhotellet, Kör B-one (one.com) och de tillät flera databaser.
De sa också att jag bara behövde ändra jos_, till jos2_, jos3_ osv för varje installation av joomla i varje mapp.
Jag har kört ftp-varianten med joomla-uppladdningen, vore iofs smart om man i filerna nånstans kunna ändra jos_2, till jos_3 för att slippa tanka upp en ny joomlainstallation, bara kopiera mappen direkt på webbhotellet istället. Sen ha en "orörd" originalmapp med en joomlainstallation på. Men det kanske inte går, eller är krångligt att hacka fram?

Installatron..osv Menar du om webbhotellet använder den tjänsten, för annars var det , vad jag förstod, en betaltjänst (betalprogram). one.com har inga såna tjänster som jag har hittat, så det fick bli billiga varianten med manuell handpåläggning...

Om jag använder Akeeba, så går det alltså att flytta siten i ett enda "paket! Ja det var smart... Nu har jag en kund som har samma webbhotell, så jag ska prova det.
Annars har one.com en exportfunktion (backup) under php-admin i c-panel som jag tänkte kunde vara bra i detta fall när vi har samma hotell. Men den "filen" (backupen) kanske inte går att ladda upp överallt, eller ens tar med all information? och i såfall vore det ju bättre att använda ett program som "klarar mer" + om kunden inte har samma hotell.

Tack för hjälpen...
/Anders

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Fler Sidor

Post by sgagner » Thu Jan 06, 2011 12:09 pm

Hej,

One.com är normalt ett webbhotell som vi avråder från i Joomla-sammanhang mest på grund av tidigare "meriter".
Tidigare stödde de inte SAFE_MODE=OFF, men det gör de numera.
Tidigare kunde man bara ha en databas och endast en domän per konto + en massa annat som inte var bra.
Om man skall säga något bra om One.com så har de en väldigt snabb FTP medan webservrarna ofta är ordentligt nedlastade. De stöder inte FTP-lagret i Joomla.
Om man har något problem med Joomla på One.com, Surftown, Loopia mfl webbhotell, så är det mest sannolikt att det är relaterat till webbhotellet och inte Joomla.
Nej, One.com har ingen installationshanterare för Joomla eller andra populära script.

Om du väljer att ha ett separat tabellprefix i databasen så är det viktigt att du kör Akeeba Pro och gör ett urval av tabeller att backa upp till webbplatspeketet, så man inte får med onödig (och kanske osäker) information i extra tabeller.
Välj helst inte jos_ , jos2_ eller jos3_ som tabellprefix utan något mer kryptiskt såsom bxch_ eller liknande. glöm inte att avsluta prefixet med ett understrykningsstreck så du får en tydlig avskiljare mot tabellnamnen. Glöm heller inte att anteckna vilka prefix som tillhör vilken installation. Ett bra tips är att ALLTID ta en kopia på configuration.php som du laddar ned lokalt.
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.

Akademin
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 24
Joined: Mon Dec 13, 2010 4:10 am

Re: Fler Sidor

Post by Akademin » Thu Jan 06, 2011 12:36 pm

Hej
ok, nu blev det nog lite för mycket information som jag inte förstod... :-)

FTP-lager i Joomla?
Vilka hotell har man inte problem med Joomla?..dvs "m fl" kan ju vara många ...
Dvs Vad ska man leta efter/rekommendera? Som ändå håller en vettig prisbild?

Varför kryptiska tabellprefix? som bxch_ ?
kan man välja vad som, såfall kan man väl styra det till installationen, för förståelsens skull?

Går det att nånstans i efterhand, se vilken som var jos2_ ?

/@


Locked

Return to “Användning och administration”