(deze startpost is nog niet af en wordt verder uitgebreid en afgemaa...)[INLEIDING]De afgelopen dagen heb ik geprobeerd een derde template af te krijgen. De eerste twee waren relatief makkelijk (kleinere aanpassingen), maar de derde heeft een wat drastischere aanpak nodig. Schuld is mijn vrijgezelle zusje van 25 (zo, nu ik attentie heb

) die haar site op mijn account bij mijn hoster host. Ze heeft een eigen site gemaakt die ik wil overzetten naar Joomla!, en dan vooral de lay-out.
Dus had ik het goede voornemen om vanaf de scratch te beginnen. Maak een folder met de template naam, en begin maar met typen

Zoiets. Dit keer wil ik een template zelf maken in plaats van hem aanpassen van anderen. Dat is nog vrij lastig (lees hieronder). Ik open een topic omdat volgens mij een nederlandstalig overzicht (topic, faq, website etc) hoe een template bouwen vanaf nul niet bestaat (zo wel: sorry). Enerzijds wil ik mijn bevindingen hier van mij af schrijven (hoe heb ik dat en dat voor elkaar gekregen) en anderzijds wil ik een soort van opsomming krijgen die handig zijn bij het maken van een template in het nederlands. Dat hoeft niet alleen, dus iedereen die mee wil helpen, mag ... meehelpen ;-)
Zoals ik hierboven al zei: ik heb al gezocht naar andere nederlandse resources, zoals Joomlaboek. Om uiteindelijk de uitkomst op bv joomlaboek neer te zetten, vind ik ok.
(kleine regel: het gaat dus niet om specifieke vraagjes over fontje zus of streepje zo maar meer om de grote lijn: hoe maak ik het. Dit topic is dus niet probleemgericht (X doet het niet) maar oplossingsgericht (als je X wilt, moet je Y instellen))
(hier komt dus een stappenlijst die steeds verder wordt uitgebreid)
[1. Wat heb je minimaal nodig]- Voorkennis hoe je een programmeert is wel errug meegenomen
- Basiskennis hoe Joomla werkt
- een texteditor zoals Pspad
- een draaiende Joomla! site waar je jezelf op kunt uitleven (tip: draai m lokaal op je eigen pc met Abyss webserver)
[1.a Een aantal handige tools & applicaties]CSS TOOLS
TABLE TOOLS
- Online en uitgebreide table editor
- Gebruik NVU (portable of geinstalleerde versie). Daarmee kun je vrij uitgebreid in een wysiwyg editor tabellen maken en aanpassen. Er zijn zelfs aanpassingen (zgn. extensies) voor NVU die het creëren van een template makkelijker maken.
Nog meer TOOLS
[2. Folders & files aanmaken]
Uiteindelijk moet de template folder er zo uit komen te zien:
+- template_name/
|
+- index.php
|
+- template_thumbnail.png
|
+- templateDetails.xml
|
+- css/
| |
| +- template_css.css
|
+- images/
(bron)
[3. het aanmaken van een stylesheets (.css) in /css]
- Op joomlaboek staat een mooie basisfile. Jammergenoeg onleesbaar omdat er geen enters tussen staan (geen link omdat je moet inloggen).
- Op Joomlart staat ook een template voor een templatecss: hier dus met tussen de /* */ commentaar waar een tagselector toe dient.
- Een blank CSS door webguy / Rene voorgesteld
Nog doen: één "ultieme" startCSSfile maken uit al deze voorstellen
[3.* CSS hacks: verschillen tussen browser teniet doen]
(tijdelijk)
Voorlopig verwijs ik naar mijn website, waar ik een artikel daarover heb geschreven. Als je duits kunt lezen, kijk dan ook eens hier.
Meer tips & aanvullingen welkom!
(tijdelijk)
[4. Het maken van een index.php]
[4.* lijstje met codes die je kwijt kunt in een index.php]
Code:
<?php echo $mosConfig_sitename; ?>
<?php mospathway() ?>
<?php mosLoadModules('top');?>
<?php mosLoadModules('right');?>
Zo definieer je de verschillende modules (top, user1, banner etc). Natuurlijk horen ze op een logische plaats te staan. Code:
<?php mosMainBody(); ?>
[4.* Template: Tabel of CSS?]
Een template moet worden opgebouwd. Naast de code zelf moet de code ook weten waar hij (zij) komt te staan op het scherm. Dat doe je door de lay-out te ontwerpen en alles een plekje te geven. Heel erg basically, zou je het kunnen doen met html alleen ... maar dat is wel erg, erg achterhaald (als iemand een voorbeeld heeft ...). Daarnaast kun je ook met frames gaan werken, wat tegenwoordig steeds minder wordt gebruikt.
Wil je het goed doen (op de toekomst gericht) dan moet je 100% boxen creëeren in CSS (naja, dit is uiteindelijk een mening ...). Maar het probleem is dat CSS compatibiliteitsproblemen heeft. Stel je iets in voor Firefox, dan wordt het heel anders opgebouwd in IE ... Voordeel van CSS is dat het sneller laadt en makkelijker werkt.
Dan hebben we nog tabellen. De goede, oude, vertrouwde tabellen. Je weet wat je eraan hebt en als je eenmaal de code's kent kun je er heel goed mee werken. Zo kun je bv bij ontwikkelen even de border op 1 zetten, zodat je precies ziet in de output waar je moet wezen. Nadeel is dat je relatief veel code krijgt en dat de site pas wordt opgebouwd als de client de eindtag