[MODS NOTE] Tråden flyttad till rätt plats.
Huvudfrågan är om sorteringar i Joomla när man har gjort om tecken till UTF-8 blir rätt när en post börjar med Å Ä eller Ö eller betraktas Å och Ä som A och Ö som O eller är det programmet som jag använder som styr eller är det någon inställning i PHP?
Jag har börjat använda CCK-tillägget ContentBuilder en hel del och jag tycker att det är ett väldigt bra tillägg med många möjligheter och det är förhållandevis enkelt att lära sig även om det tar tid att lära sig allt. En fördel är att man kan skapa sorterbara och filtrerbara tabeller med ganska många poster och man behöver inte skapa artiklar för att visa dessa och inte ens behöver man skapa artiklar för att visa en post med många fält. Man kan också skapaa artiklar om man vill det.
Jag har bara ett problem och jag vet inte riktigt om problemet tillhör ContentBuilder eller Joomla i sig eller kanske tillhör PHP.
Sorteringar går väldigt bra så länge som Å Ä Ö inte börjar en fras. Sorteringen av dessa blir såsom inga prickar fanns över A och O.
Jag har gjort en lista med ord från olika språk. Jag starade med Excel och skapade alla bokstäver som man kan få genom att hålla nere Alt och klicka på ett tal mellan 0 och 255 till höger i tangetbordet.
Listan gjorde jag i Excel 2010 om till en semikolonseparerad csv-fil. Sedan öppnade jag filen i Anteckningar. Filen var då en ANSI-fil. Jag sparade om till en UTF-8-fil.
Sedan ladda jag upp filen såsom man kan/skall i ContentBuilder.
När jag sedan visar tabellen så blir sorteringen av de flesta internationella bokstäver inte rätt. Det som förstås intresserar mest är att Å Ä och Ö inte kommer rätt.
Du kan se hela listan på adressen
http://joomla25demo.maltell.com/words-d ... -languages En lösning som jag har använt är att före alla svenska poster som börjar på Å, Ä eller Ö skriva Zz<BR> där <BR> används för att själva posten skall visas längst fram på en ny rad. Det fungerar men blir inte snyggt.
Se t ex
http://bok.gudmundsgillet.se/arsbockernas-artiklarDet jag i första hand skulle vilja veta är om detta är något som styrs i tillägget eller i Joomla och t ex vilken PHP-kod som man använder.
Med förhoppningar om svar från någon.