Hjälp med att flytta till ny server...

Diskutera frågor rörande installation, backup, migrering och säkerhet avseende Joomla! 1.5.

Moderators: Zello, chrille

Forum rules
Forumregler
Locked
tapirk
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Hjälp med att flytta till ny server...

Post by tapirk » Mon Jan 21, 2008 9:54 am

Hej,

När jag väl börjat få min sida att fungera och se ut som den skall får jag ett mejl om att min servertjänst (UTTX) kommer att stänga ner - för att det kostar för mycket att vara gratis utan reklam.

Så nu behöver jag få hjälp med att flytta min sida till en ny server. Jag provade att använda joomlapack men får följande felmeddelande:

Warning: file_get_contents(/www/usersites/s-x/tapirk/pub/joomla/administrator/administrator/components/com_joomlapack/installers/jpi.xml) [function.file-get-contents.html]: failed to open stream: No such file or directory in /www/usersites/s-x/tapirk/pub/joomla/libraries/domit/xml_domit_lite_parser.php on line 1082

Fatal error: Call to a member function isOutputWriteable() on a non-object in /www/usersites/s-x/tapirk/pub/joomla/administrator/components/com_joomlapack/includes/fMain.php on line 28

Så....

Hur ska jag göra??

Är det Joomlapack som jag skall använda för att flytta?

Eller finns det ett bättre/enklare alternativ?

Hoppas på att kunna få lite hjälp från detta ypperliga forum.

/Patric

AceOfSpade
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Re: Hjälp med att flytta till ny server...

Post by AceOfSpade » Mon Feb 04, 2008 11:41 pm

Hej,
Ser att du inte fått något svar än så jag skall försöka ge dg lite tips. :-\ Har själv inte använt några hjälpmedel när ja flyttat på siter utan helt enkelt tagit kopia på SQL databasen eller snarare exporterat denna och sedan importerat den i min nya miljö. Det är lite pyssel men fungerar ganska bra. Du an använda PHPMyAdmin för hantering av MySQL då den också är open soure, vill jag minnas. Vad gäller templates och PHP kod så kopierar mn detta enkelt med t.ex. FTP
Detta är i alla fall ett alternativ till lösning om du inte får Joomlapack att funka. Finns säker någon som har bättre förslag men detta tycker jag är ganska bra för man har godkontrll på procesen. Var dock ute med lite framförhllning så att du har tid att importera och testa efter flytt. Då har du också kvar in urspungliga site och kan referera till den om det är något som krånglar efteråt. 8)

MVH

/A
AceOfSpade a.k.a The GlockMan
Who Dares Wins!

Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by Zello » Tue Feb 05, 2008 8:59 pm

Hej!

Jag håller med AceOgSpade att en "manuell" flytt (om man har kunskaper) är ett helt OK sätt.

Anledningen till utebliven reaktion på din fråga är nog det faktum att detta redan har avhandlats i diverse olika sammanhang. Om du söker på "flytta" ska du se att du hitta mycket bra information om liknande problem.

/ Olle
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum

AceOfSpade
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by AceOfSpade » Wed Feb 06, 2008 11:57 am

Hej igen,
Jo varför jag föreslår "manuell" flytt är just för att man dels får bra pejl på hur systemet ser ut och ganska bra också hur det hela hänger ihop. Sen blir man ganska oberoende av anndra omständigheter som dyker upp ofta beroende på miljö och dessas varierande hantering av behörigheter till exempel. Kan man då systemstrukturen blir det genast lätt att hitta rätt! Sen kan man använda sig av metoden att backa up databasen manuelt lite då och då om man ska göra något lite "risky" med ny kod eller liknande...  :P
Who Dares Wins!

tapirk
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by tapirk » Wed Feb 06, 2008 12:14 pm

Hmm... jo jag har läst mig till det ni skriver.

Mitt problem ibland (på detta forum) är att jag inte känner mig tillräckligt säker och insatt för att alltid VETA att jag förstår helt rätt. Vilket gör att jag läser och läser och läser. Men trots det så förstår jag inte exakt hur jag skall göra eller först och främst vad som kan gå fel och då läggs det på is emellanåt.

Därför älskar jag Joomla och alla dess plugins och moduler - att sätta mig in i hur de fungerar utan att behöva greja med script och koder är en förutsättning för att jag skall ge mig in ett problem...

Jag är emellanåt lite väl mycket basicjoomla-användare för att kunna förstå de svaren givits tidigare i forumen...

Tack för svaren.

MEN en sak då - om jag kopierar min databas från MySQLservern - finns då där allt som jag behöver för att kunna lägga upp samma sidor och innehåll på en ny server i en helt ny installerad och tom joomla.?

AceOfSpade
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by AceOfSpade » Wed Feb 06, 2008 12:44 pm

Nja, du får också ta det bibliotek som utgör roten till din site med dess underkataloger! Har du detta OCH databsen så kan man få igång härligheten igen. Det fina med det hela är att du kan flytta till i stort sett vilken plattform du vill, dvs Windows, Netware, Linux, Mac, ja i stort sett vad tusan du vill! ;) Det KAN vara lite små pussel med lite hur man refererar till saker i filerna mellan de olika systemen men detta är inte stora problem utan kan oftast lösas med "sök & ersätt" i en editor.
Sen är det detta med behörigheter...  :-[ Det ÄR ett kapitel för sig oavsett vilket system man landar på eller vilken ISP man använder... Det blir lite huvudbry men jag har inte stött på något som inte kan lösas i det avseendet hittils i alla fall och det är inte direkt Joomla relaterat heller...
Att du inte vill ge dig på koden är synd för det ÄR inte så svårt! Alla har vi varit i din sits någon gång i tiden och man måste krypa innan man går. Dte trevliga med system som dessa är ju att om du bara har sparat en kopia av det du gör kan du lätta backa bandet och ta saker från början om det blir fel eller du inte är nöjd!  :'(

MVH

/A
Who Dares Wins!

tapirk
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by tapirk » Wed Feb 06, 2008 12:56 pm

hmm... ok tack.

Jo man lär sig ju succesivt vare sig man vill eller ej  :D Problemet är väl fixeringen vid en detalj/ett problem som äter upp all tid som tänkt använda till något annat...  :)

Nu har jag hittat en - vad det verkar - bra och billig serverlösning på manufrog så då räcker det väl ett tag framöver att kopiera filer och databaser för att få saker och ting att inte försvinna från sajberspejs.

Nu skulle jag uppskatta om du gick in på min fråga om thickbox/lightbox och hjälpte mig där  ;)

Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by Zello » Wed Feb 06, 2008 1:12 pm

Hej!

Jag gör en liten punktlista. (Den finns någonstans på forumet, tror jag.)
Någon beskriv en flytt ungefär så här för ett tag sedan.

1. Installera en ny Joomla på ditt hotell. Kom i håg de eventuella tillägg som du har gjort.
2. Kopiera in alla filer utom "configuraion.php" från som du vill flytta "över" denna installation.
configuraion.php innehåller bl.a. uppgifterna för att koppla upp mot databasen och de rätta absoluta sökvägarna.
3. Importera din databas kopia från "den gamla" siten.
4. Med lite tur och högre makters goda vilja så ska det fungera nu!

Jag poängterar en gång till vikten av att du måste ha med alla tillägg i den "ny-installation" som du startar med. Detta därför att det kan bli problem om du i efterhand försöker installera dessa då de redan finns registrerade i den databas som då används.

Om du inte gör en nyinstallation i börjag utan väljer att "bara" kopiera upp siten du vill flytta så måste du ändra en del i configuration.php.
- Alla 4 uppgifterna till databasen (Host, User, Password och Databasename)
- Log & Path sökvägarna

Kan förstå om det känns som rena grekiskan. Men som AceOfSpade skriver så är vi alla barn i början. Om du vill  lära dig så skapa en "offersite" som du kan leka med och som det inte gör nåt' om den dör :'(

EDIT: Manufrog funkar bra. Där kan du via cPanel installera Joomla direkt. (tyvärr den gamla versionen än så länge.)
/ Olle
Last edited by Zello on Wed Feb 06, 2008 1:13 pm, edited 1 time in total.
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum

AceOfSpade
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by AceOfSpade » Wed Feb 06, 2008 1:21 pm

tapirk wrote: Nu skulle jag uppskatta om du gick in på min fråga om thickbox/lightbox och hjälpte mig där  ;)
Tyvärr har jag bara sett den pluggen i action och inte jobbat med den än... Ser dock att det finns fler som har problem och vad jag förstår så är det beta version än så länge... Om du ogillar strul så har du nog hittat något med potential till det... :o Generellt sett är just beta versioner vanskliga och hör sällan hemma på en "produktions site"...

MVH

/A
Who Dares Wins!

Locked

Return to “Installation, backup och säkerhet”