GD2 i phpmyadmin för Windows.

Diskutera frågor rörande själva användandet av Joomla! 1.0 och administratörsdelen.

Moderators: Zello, chrille

Forum rules
Forumregler
Locked
carlring
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

GD2 i phpmyadmin för Windows.

Post by carlring » Sun Aug 13, 2006 8:50 am

Hej alla, äntligen kan jag få ge ett tips som kanske funkar  ;D (hoppas jag)
Hittils har det funkat både för mig och Vendelberg, så jag hoppas att det funkar för er med.

När det gällde att få GD att funkar för windows var det ett helskotta att hitta info om hur man gör, men efter ett par dagars letande så fann jag vad jag behövde, på ex. antal olika ställen. Men här kommer en sammanfattning på hur ni gör.

1. Hämta hem Images magic från: http://www.imagemagick.org
2. Hämta hem GD från: http://www.boutell.com/gd/
3. Om ni använder WAMPS istallera dom under: wamp\php\ext

4. Leta reda på php.ini filen. ( ligger mest troligt under \wamp\Apache2\bin)
5. Antingen så scrollar ni eller tryck CTRL+F och letar efter ;extension=php_gd2.dll ta bort ; från den raden
5.1 Kan vara så att länkningen inte stämmer men det är inte så troligt men vi kollar upp den direkt så den är rätt.
    gå högst upp i php.ini och klicka på texten högst upp sen CTRL+F och sök efter: extension_dir =
    där ska det stå så här: extension_dir = "J:/wamp/php/ext/" ( J:/ är min ena HDD, ni kanske har C:/)
6. Spara ( låt php.ini vara öppen om det inte funkar, så kan ni snabbt ändra tillbaka.)

7. Starta om WAMPS (restart all services)
8. Öppna upp din hemsida
9. Logga in som admin.
10. gå in under: system, system info, php info, scrolla neråt och leta efter: gd (står med röd text.) Hittar ni den där så har den installerats.

Hoppas att det funkar för er med.
Kalle.
Last edited by carlring on Sun Aug 13, 2006 2:45 pm, edited 1 time in total.
All makts hemlighet består av att man vet att andra är ännu fegare än man själv.

Locked

Return to “Användning och administration”