Blive i 1.013 eller opgradere til 1.5

Her kan du søge hjælp til installation og opdatering, og stille spørgsmål om webhosts.

Moderator: b-ronnow

Locked
lob4475
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 3
Joined: Thu Jun 10, 2010 9:10 pm

Blive i 1.013 eller opgradere til 1.5

Post by lob4475 » Thu Jun 10, 2010 10:52 pm

Hey
Jeg har lovet at rådgive om et site, der pt bor i en 1.013 installation, lavet af et bureau. Som begynder i Joomla er jeg en anelse på herrens mark, men mener dog at kunne lure, at bureauet har lavet et rimelig dårligt stykke arbejde. Ikke mindst fordi, de har lavet sitet på et tidspunkt hvor jeg er ret sikker på, at beskeden om supportstop på 1.x burde ha været kendt.

Nå, til spørgsmålene. Overordnet skal jeg prøve at vurdere, hvad der kan quickfixes i den eksisterende installation - og hvor stort et besvær et eventuelt skift til 1.5 vil være.

Det meste content ligger i det, jeg tror der kaldes static pages under 1.0. Hvis jeg læser dokumentationen korrekt betyder det egentlig bare, at der ikke er hæftet section/category på siderne.

1) sitet mangler seriøst en brødkrummesti. For mig ser det ud til, at det kun kan fås i 1.0 ved at installere en udvidelse. Men selv om jeg gør det, er jeg vel [censored] fordi alt indholdet er "fladt", altså uden section/category? Eller med andre ord, kan man konstruere en brødkrummesti uden at have et egentlig hieraki?

2) Søgemaskinen på sitet fungerer enestående dårligt. Jeg kan ikke rigtig finde noget dokumentation på, hvordan den virker, men mener at kunne se, at den altid prioriterer såkaldte dynamiske sider over static pages. Selv om jeg har en side, der hedder "Executive board" (med teksten gentaget i overskrift) får jeg altså altid de 15 nyheder, hvor "executive board" indgår først i listen. Kan jeg påvirke det på nogen måde? Arbejder den interne søgemaskine på samme måde i 1.5?

3) hvor alvorlig en sikkerhedsrisiko er der ved at være i 1.0?

På forhånd tak for al hjælp!

Mvh Ben

solsikkehaven
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4757
Joined: Thu Aug 18, 2005 5:24 am
Location: Vestjylland, Danmark
Contact:

Re: Blive i 1.013 eller opgradere til 1.5

Post by solsikkehaven » Fri Jun 11, 2010 6:10 am

1) At lave indhold i static content er iorden. For eksempel hvis vi taler om en præsentationsside for en virksomhed eller forening. Taler vi om nyheder, der kommer uge for uge, måned for måned og er indenfor forskellige kategorier, vil det være hensigtsmæssigt at opdele disse i kategorier/sektioner (hvilket kan gøres senere, på et hvilket som helst tidspunkt). Vi skal se sitet for at kunne vurdere det.

2) Øhhhh, hest :-) = jeg ved det ikke.

3) Du skal opgradere til 1.5.x serien, hvis overhovedet muligt. Hvis din side er en præsentationsside uden for mange udvidelser, kan dette gøres rimeligt enkelt, dog skal der en vis forståelse til, da der er tale om at migrere (som i man kan ikke bare opgradere, men er nødt til at starte på ny, men kan tage mget/det meste/alt indhold med over) - samt man skal tilrette templaten, da koderne i templaten skal ændres til 1.5.x kompatibelt "sprog"..... Det kan du få en leverandør til, hvis du ikke selv tør springe ud i det. Hvis du vælger at blive på 1.0.x serien, skal du som minimum opgradere til seneste 1.0.x - som er 1.0.15 - som du kan hente her: http://joomlacode.org/gf/project/joomla ... se_id=6828

Jo, man kan vist sætte "kompatibilitetsmode" et sted, men det er bedst at gøre det rigtigt, når man først er i gang med at migrere.

Kontakt en leverandør, hvis du har behov for hjælp - enten mig eller een af de mange andre dygtige leverandører der også yder gratis support herinde på vores allesammens dejlige danske joomla forum :-) - eller opret et indlæg i "kommerciel (betalt) hjælp ønskes" med kontaktinfo etc. - så kan leverandørerne selv kontakte dig.
Morten Knudsen
http://mortenknudsen.dk - WordPress hjemmesideløsninger til vestjyske virksomheder og foreninger
http://wpguru.dk - WordPress Guru - tips & tricks til WordPress

anojoomous
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 6139
Joined: Sat Nov 18, 2006 12:29 pm

Re: Blive i 1.013 eller opgradere til 1.5

Post by anojoomous » Fri Jun 11, 2010 7:51 am

Der er ikke nogen kendte sikkerhedshuller i 1.0.15, men som du selv er inde på er supporten udløbet, så der bliver heller ikke fundet eller rettet flere huller.

Grunden til kompalitetsmode ikke er en god ide er at det går ud over performance, da der så skal loades 2 sæt frameworks når siden afvikles. Det er heller ikke det store problem at konvertere et template fra 1.0 til 1.5, det kan du finde en guide til her:
http://docs.joomla.org/Tutorial:Upgradi ... x_template

Resten har Morten beskrevet fint.

lob4475
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 3
Joined: Thu Jun 10, 2010 9:10 pm

Re: Blive i 1.013 eller opgradere til 1.5

Post by lob4475 » Sun Jun 13, 2010 11:34 pm

Tak for svarene til begge.

Jeg tror jeg indledningsvis vil prøve at flytte noget indhold over i et friskt 1.5 site og eventuelt prøve at migrere templaten også.
Har jeg først noget indhold at arbejde med burde det også være muligt at se, om min teori om den interne søgemaskine holder (at den prioriterer dynamisk indhold over statisk i resultaterne. Hvis det overhovedet giver mening at se sådan på det i en 1.5 installation).

Noget helt andet er, at jeg ser at der kører betaer for 1.6 nu. Er det noget jeg bør tænke over, eller vil det være en simpel update, når den engang er ude af beta?

Iøvrigt: når jeg ikke har postet sitets navn, er det ikke af uvenlighed. Kunden har bare ikke givet mig tilladelse til at udstille det beskidte vasketøj - endnu :-)

solsikkehaven
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4757
Joined: Thu Aug 18, 2005 5:24 am
Location: Vestjylland, Danmark
Contact:

Re: Blive i 1.013 eller opgradere til 1.5

Post by solsikkehaven » Mon Jun 14, 2010 4:57 am

vent med 1.6 beta.
Den er i tidlig beta - og der venter en masse beta versioner forude, før vi går i Release Candidate (RC) som der måske også kommer nogle stykker af nu.

Så hold dig til den produktionsklare version - 1.5.x serien.
Morten Knudsen
http://mortenknudsen.dk - WordPress hjemmesideløsninger til vestjyske virksomheder og foreninger
http://wpguru.dk - WordPress Guru - tips & tricks til WordPress


Locked

Return to “Installation, backup, opdatering og flytning - Godt igang”