Authorman hvordan ser det ud?

Få hjælp til 3-parts udvidelser til Joomla!.

Moderator: b-ronnow

foxmulder58
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Authorman hvordan ser det ud?

Post by foxmulder58 » Wed Aug 24, 2005 9:33 am

Hej *AMBO eksperter,

Hvordan ser det ud med bruger administartionsmodulet AuthorMan?

Kan dette tages i brug nu (stable version)?

mvh
Mads
Danish Joomla forum -probably the best Joomla forum in the world.

marlar
Joomla! Hero
Joomla! Hero

Re: Authorman hvordan ser det ud?

Post by marlar » Wed Aug 24, 2005 10:45 am

Det vil jeg mene! Jeg har da ikke hørt om problemer siden første opdatering. Brugerfladen lader en del tilbage at ønske, det er så en anden ting :-)
"The Mambot Creator" - MultiThumb, Mosif, Htmlfix, MosHide...
http://kreacom.dk/mambot

foxmulder58
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by foxmulder58 » Wed Aug 24, 2005 10:50 am

Ok så dette modul er med andre ord oversat til dansk og klar til brug??

mvh
Mads

marlar
Joomla! Hero
Joomla! Hero

Post by marlar » Wed Aug 24, 2005 10:54 am

Nej, det er ikke oversat, men det har kun betydning for backend. AuthorMan virker på frontend, men har ikke selv nogen frontend!

marlar
Joomla! Hero
Joomla! Hero

Post by marlar » Wed Aug 24, 2005 12:02 pm

Jeg ved ikke om du forstod hvad jeg mente, det var vist ikke særligt klart formuleret!

Brugerstyringen har slet ikke nogen tekster eller beskeder der vises på frontend, så selv om backendsproget er engelsk, har det ikke nogen betydning for brugerne.

foxmulder58
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by foxmulder58 » Wed Aug 24, 2005 12:30 pm

ok Marlar,

Det er nu nok mig der er lidt langsom på den øverste etage.

Nu er jeg ikke sikker i min sag men kan AuthorMan ikke tildele brugerne vise sider som de kun kan redigere i?

Det er nemlig det modul jeg leder efter!

mvh
Mads

marlar
Joomla! Hero
Joomla! Hero

Post by marlar » Wed Aug 24, 2005 12:40 pm

Jo, lige netop. Du opretter grupper med rettigheder til at redigere i bestemte sektioner eller katagorier, derefter kan du putte brugerne ind i disse grupper. Brugeren kan så kun ændre iflg. hans grupperettigheder. Drejer det sig om en enkelt person, kan man naturligvis oprette en gruppe med kun den ene person.

foxmulder58
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by foxmulder58 » Wed Aug 24, 2005 2:43 pm

Lyder bare lækkert Marlar,

Kan man hente den på Mamboforge.net ?

Mvh
Mads

larsbrink
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by larsbrink » Wed Aug 24, 2005 2:55 pm

foxmulder58 wrote: Kan man hente den på Mamboforge.net ?
Ellers måske her: http://wiki.n-design.dk/index.php/MarlarMagic
Mvh, Lars Brink
www.colombia.dk - Colombia fanside!

marlar
Joomla! Hero
Joomla! Hero

Post by marlar » Wed Aug 24, 2005 9:20 pm

Jeg er spændt på at høre hvordan det går med AuthorMan. Den nuværende forholdvis simple version er en slags prøveklud for om jeg skal gå videre. Selv om det ikke ser sådan ud, kan der fortsat vise sig problemer der gør at projektet må opgives. Derfor er brugefladen så simpel, det har nemlig ingen betydning for funktionaliteten på frontend, og jeg bliver sparet for en masse arbejde!

Men viser det sig at det fungerer godt over en vis periode, vil jeg snart gå videre med projektet :-)

foxmulder58
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by foxmulder58 » Thu Aug 25, 2005 7:43 am

marlar wrote: Jeg er spændt på at høre hvordan det går med AuthorMan. Den nuværende forholdvis simple version er en slags prøveklud for om jeg skal gå videre. Selv om det ikke ser sådan ud, kan der fortsat vise sig problemer der gør at projektet må opgives. Derfor er brugefladen så simpel, det har nemlig ingen betydning for funktionaliteten på frontend, og jeg bliver sparet for en masse arbejde!

Men viser det sig at det fungerer godt over en vis periode, vil jeg snart gå videre med projektet :-)
Tja nu downloader jeg den og anvender den på et site hvor der skal tilknyttes mere en 50 brugere som skal tildeles forskellige roller mht. til redigering.

mvh
Mads

marlar
Joomla! Hero
Joomla! Hero

Post by marlar » Thu Aug 25, 2005 7:49 am

Fint! Sig endelig til hvis du har spørgsmål undervejs. Husk i øvrigt på at der pt. ikke understøttes statisk indhold. Der kan kun beskyttes på sektioner eller kategorier.

Husk også at en bruger skal være Pubilsher i den almindelige brugerstyring for at kunne publicere. Det kan du udnytte hvis du vil give dine brugere ret til at skrive løs, men selv lige vil læse indholdet inden det offentliggøres.

I en senere version kan man direkte fra AuthorMan vælger at opgradere brugerne til udgivere, men pt. skal det gøres manuelt.

Tip: Når du arbejder med styringen er det en god ide at åbne to vinduer så du kan se sektions og kategori-id'erne samtidig med AuthorMan.

foxmulder58
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by foxmulder58 » Thu Aug 25, 2005 8:23 am

Det er ærgeligt at det ikke understøtter statisk indhold.

Nu har jeg ikke endnu downloadet AuthorMan, men jeg skal avende dette på en side til en skole hvor der er en del medarbejder der skal kunne redigere og oprette sider (statisk). Samt en masse elever (ca 300) der skal kunne oprette en BLOG og skrive i denne.

Jeg gik ud fra at AuthorMan var en løsning på dette.

Men jeg vil naturligvis teste dette snarest muligt og du vil selvfølgelig få feedback.

mvh
Mads

marlar
Joomla! Hero
Joomla! Hero

Post by marlar » Thu Aug 25, 2005 8:29 am

Problemet med statisk indhold er at det kan betragtes som én bestemt kategori. Der er intet der adskiller det ene statiske indhold fra det andet. Jeg kunne derfor nok forholdsvis nemt inkludere statisk indhold i AuthorMan, men det ville være på den måde at hvis du giver en bruger ret til at redigere statisk indhold, ville det betyde alt statisk indhold.

Er det en sådan funktion du efterlyser, ville jeg nok kunne efterkomme det. Ellers forklar lige på hvilken måde du havde tænkt dig at arbejde med statisk indhold.

mijji
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Post by mijji » Thu Aug 25, 2005 8:37 am

Kan man ikke indbygge content ID, så der enten kan åbnes for hele kategorier, eller specifikke stykker indhold?

foxmulder58
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by foxmulder58 » Thu Aug 25, 2005 8:56 am

Marlar >>

Nej det er mig det er dum!

Det er smart nok at når jeg laver websitet at jeg indeler indhold i kategorier og derefter opretter brugere der har adgang tll de forsellige kategorier.

Jeg har lige downloadet/installeret AuthorMan og kigger på det snarest muligt! ...Men det ser rigtig fint ud.

mvh
Mads

marlar
Joomla! Hero
Joomla! Hero

Post by marlar » Thu Aug 25, 2005 9:01 am

mijji wrote: Kan man ikke indbygge content ID, så der enten kan åbnes for hele kategorier, eller specifikke stykker indhold?
Jo, på eksisterende artikler som allerede har en content id. Det vil jeg ret let kunne udbygge. Problemet er hvis brugerne skal have lov at oprette helt nye statiske artikler da disse jo ikke har nogen content id. Sektions/kategori-artikler er derimod fra starten tilknyttet en bestemt sektion/kategori-id og er dermed lettere at styre.

Men hvis foxmulder er tilfreds med at kunne styre eksisterende statiskse artikler, tror jeg at jeg kan fikse det ret hurtigt.

Til Foxmulder: Dit nye indlæg dukkede op mens jeg skrev dette, men jeg poster det alligevel :-)

foxmulder58
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by foxmulder58 » Thu Aug 25, 2005 9:16 am

Hej Marlar,

Nej jeg tror jeg har misforstået, jeg troede jeg kunne oprette en ny statisk side som jeg så kunne give en ID som jeg således kunne tildele specifikke brugere således disse kun have adgang til at rette i disse!

Men det er kun nyhedssektioner AuthorMan kan gøre dette i. Eller er jeg forkert på den?

mvh
Mads

marlar
Joomla! Hero
Joomla! Hero

Post by marlar » Thu Aug 25, 2005 9:34 am

Om det er nyheder eller ej er ligegyldigt. Det afgørende er om artiklerne tilhører en bestemt sektion eller kategori.

Som du skriver:
foxmulder58 wrote:Det er smart nok at når jeg laver websitet at jeg indeler indhold i kategorier og derefter opretter brugere der har adgang tll de forsellige kategorier.
så giver det en god struktur med en sådan opbygning. Du kan jo kalde en kategori for "Peter" og så fortæller AuthorMan at kun Peter må boltre sig her. Så har du alle Peters artikler samlet.

Nå det så er sagt, kan jeg som beskrevet ret let åbne op for statisk indhold. Men overvej først om det nu også er nødvendigt!

foxmulder58
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by foxmulder58 » Thu Aug 25, 2005 10:37 am

Tja ved jeg ikke om det er nødvendigt.

Jeg har dog en side til en organisation der har flere brugere der hver især har specifikke sider der skal rettes.

Dette bliver nok således.

sekretarietet --> har visse brugere der skal kunne rette visse sider.

Administration --> har visse brugere der skal kunne rette visse sider.

Elever ---> der skal kunne oprette og rette visse sider.

Tror du ikke således at jeg kunne anvende tildelingen af brugere på specifikke statiske indhold vile være nødvendig!?.

mvh
Mads

marlar
Joomla! Hero
Joomla! Hero

Post by marlar » Thu Aug 25, 2005 10:44 am

Sålænge vi taler om at rette eksisterende sider kunne det være en god idé. Det vil dog være uden betydning om det er statiske sider eller alindelige sider, idet tilladelsen vil gå på contentID som alle har. Dvs. hvis du giver en gruppe tillladelse til at rette sider med contentid 10,11 og 12, vil de kunne rette i disse blot de har den rigtige ID. Om det så er statisk eller ej betyder ingenting, da alle artikler står i samme tabel og har en unik ID på tværs af kategorier osv.

Jeg vil foreslå at du går i gang, hvis du så finder det nødvendigt, vil jeg implementere statisk indhold i AuthorMan.

foxmulder58
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by foxmulder58 » Thu Aug 25, 2005 10:48 am

YES! hver statisk side har jo en ID også denne ID kan jeg jo blot anvende.

Så snart jeg går igang med siden vil jeg give dig en briefing.....der bliver ihvertfald brug for dit AuthorMan component idet jeg vil udngå at alle kan rette alt  (jeg er bange for total kaos mht. til redigering).

1000 tak for hjælpen Marlar!

mvh
Mads

LarsK
Joomla! Intern
Joomla! Intern

Post by LarsK » Thu Aug 25, 2005 11:03 am

Det er en alletiders komponent!  Den får jeg brug for inden længe :)

Jeg går ud fra at den kun er for authors/skribenter? Kan det så lade sig gøre at komponenten kun viser authors/skribenter når der skal udvælges til de forskellige grupper?

Jeg havde nemlig oprettet en publisher og kunne bare ikke få lortet til at virke. Et kig på komponentnavnet AUTHORman og så faldt tiøren :-[ 

marlar
Joomla! Hero
Joomla! Hero

Post by marlar » Thu Aug 25, 2005 11:17 am

LarsK wrote:Jeg går ud fra at den kun er for authors/skribenter? Kan det så lade sig gøre at komponenten kun viser authors/skribenter når der skal udvælges til de forskellige grupper?
Authorman styrer kun skriveadgangen, dvs. ikke hvem der kan læse hvad. I princippet virker den på alle brugere, men de skal være publishers for at kunne udgive, dvs. offentliggøre deres tekster.

Jeg kunne sagtens lave den så den kun var for skribenter, men jeg diskuterede det med o2sen, og vi kom frem til at det var smart som det var nu. Men det er jo jer brugeres erfaringer der afgør i hvilken retning, den skal udvikles, og jeg er meget lydhør for forslag  ;D

LarsK
Joomla! Intern
Joomla! Intern

Post by LarsK » Thu Aug 25, 2005 11:41 am

marlar wrote:
LarsK wrote:Jeg går ud fra at den kun er for authors/skribenter? Kan det så lade sig gøre at komponenten kun viser authors/skribenter når der skal udvælges til de forskellige grupper?
Authorman styrer kun skriveadgangen, dvs. ikke hvem der kan læse hvad. I princippet virker den på alle brugere, men de skal være publishers for at kunne udgive, dvs. offentliggøre deres tekster.
Jo, men hvis man er publisher, hvad kan Authorman give af skriveadgang som publisheren ikke allerede har?
(Og ligeså med alle backend brugertyper)

marlar
Joomla! Hero
Joomla! Hero

Post by marlar » Thu Aug 25, 2005 11:58 am

LarsK wrote:Jo, men hvis man er publisher, hvad kan Authorman give af skriveadgang som publisheren ikke allerede har?(Og ligeså med alle backend brugertyper)
Den almindelige brugerstyring er alt-eller-intet. Authorman kan give rettigheder til bestemte artikler/sektioner/kategorier. Pørv at læse indledningen til Authorman, det er ret grundigt besvaret der!

Authorman virker kun på frontend.
Last edited by marlar on Thu Aug 25, 2005 1:32 pm, edited 1 time in total.

foxmulder58
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by foxmulder58 » Thu Aug 25, 2005 1:03 pm

marlar wrote: [
Authorman virker kun på backend.
øv jeg skal bruge det i FrontEnd findes der ikke det?

:-\

mvh
Mads

marlar
Joomla! Hero
Joomla! Hero

Post by marlar » Thu Aug 25, 2005 1:31 pm

Det jo mig der vrøvler helt vildt. Jeg mener: virker kun på frontend!

LarsK
Joomla! Intern
Joomla! Intern

Post by LarsK » Thu Aug 25, 2005 1:36 pm

marlar wrote:
LarsK wrote:Jo, men hvis man er publisher, hvad kan Authorman give af skriveadgang som publisheren ikke allerede har?(Og ligeså med alle backend brugertyper)
Den almindelige brugerstyring er alt-eller-intet. Authorman kan give rettigheder til bestemte artikler/sektioner/kategorier. Pørv at læse indledningen til Authorman, det er ret grundigt besvaret der!

Authorman virker kun på frontend.
OK. Jeg kan åbenbart ikke få mig trykt klart ud. Men det betyder ikke så meget. Det vigtigste for mig er at den opfylder de funktioner jeg får brug for og det gør den! så tak til Marlar for udviklingsarbejdet. :)

ot2sen
Joomla! Master
Joomla! Master

Post by ot2sen » Thu Aug 25, 2005 1:41 pm

marlar wrote: Authorman styrer kun skriveadgangen, dvs. ikke hvem der kan læse hvad. I princippet virker den på alle brugere, men de skal være publishers for at kunne udgive, dvs. offentliggøre deres tekster.

Jeg kunne sagtens lave den så den kun var for skribenter, men jeg diskuterede det med o2sen, og vi kom frem til at det var smart som det var nu. Men det er jo jer brugeres erfaringer der afgør i hvilken retning, den skal udvikles, og jeg er meget lydhør for forslag  ;D
Skulle lige opfriske lidt efter test før din ferie (og er da glad for at du kan bekræftige at den kun virker i frontend  :D Grublede lidt over den med backend...
Anyway, tilbage til quote-teksten, så mener jeg at vi talte lidt om at det kunne være hensigtsmæssigt hvis publiseringsmulighed blev rykket et niveau, så også authors kunne udgive. Men må lige teste lidt igen før jeg kan komme med begrundet bud på det  ;)

PS. Der var et par stykker i det internationale forum der efterspurgte noget der mindede om din nye komponent, og glædede sig meget til at du kom tilbage fra ferie så de kunne afprøve.
Ole Bang Ottosen
Dansk frivillig Joomla! support websted - joomla.dk
OpenTranslators Core Team opentranslators.org

Locked

Return to “Komponenter, Moduler og Mambots”