Hvor finder jeg og retter min sprogfil

Spørgsmål relateret til oversættelser af core eller 3-parts udvidelser.

Moderators: b-ronnow, rbuelund

Locked
katja v
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 6
Joined: Wed Apr 08, 2015 7:53 pm
Location: Hårlev
Contact:

Hvor finder jeg og retter min sprogfil

Post by katja v » Wed Apr 08, 2015 7:59 pm

Jeg har en joomla webshop med en gavick storefront template og jeg vil gerne ind og rette i template'ens sprogfil, da jeg har opdaget nogle sprogfejl. Hvordan gør jeg det og hvor finder jeg sprogfilen?

På forhånd mange tak for hjælpe og beklager det sikkert dumme spørgsmål :)

Mvh
Katja

User avatar
ot2sen
Joomla! Master
Joomla! Master
Posts: 10381
Joined: Thu Aug 18, 2005 9:58 am
Location: Hillerød - Denmark
Contact:

Re: Hvor finder jeg og retter min sprogfil

Post by ot2sen » Wed Apr 08, 2015 8:41 pm

Hej katja v - og velkommen til :)

Det er et udmærket spørgsmål, lige som alle andre spørgsmål hvor man ikke kender svaret.
Det er kun dumt ikke at spørge hvis man er i tvivl ;)

Sprogfilen(erne) for dit template kan være placeret 2 steder. Enten i /language/xx-XX/ hvor xx-XX angiver sprog, f.eks. dansk er da-DK og engelsk en-GB
Navnet på filerne vil være af typen xx-XX.tpl_templatenavn.ini og .sys.ini, det er typisk den første du skal have fat i.

Hvis der ikke findes disse filer i /language/xx-XX/ så gemmer de sig sikkert i /templates/dit_template/language/xx-XX/

Du kan vælge om du vil ændre direkte i disse filer. Hvis du gør det så sørg for at gem i format utf-8 så danske specialtegn vises korrekt efterfølgende.

Du har også mulighed for helt at undgå at rette direkte i sprogfilerne. Joomla har en indbygget language override funktion, hvor man kan overskrive de enkelte strenge specifikt for sin egen installation. Den finder du under Udvidelser->Sprog->Overskrivninger.
Man kan søge på nøglen såsom COM_THISTEXT_THAT eller søge på selve strengen, altså det der vises i front i ren tekst.
Ole Bang Ottosen
Dansk frivillig Joomla! support websted - joomla.dk
OpenTranslators Core Team opentranslators.org

katja v
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 6
Joined: Wed Apr 08, 2015 7:53 pm
Location: Hårlev
Contact:

Re: Hvor finder jeg og retter min sprogfil

Post by katja v » Wed Apr 08, 2015 9:06 pm

Hej Ole.

Tak for dit hurtige svar og fordi du ikke behandler mit spørgsmål som dumt :) . Jeg er lidt ny i selv at skulle sidde og lave alle ændringer på mit site, og jeg forstår mig på rigtig meget indenfor online marketing, men når vi kommer til den tekniske del, så er jeg lidt på bar bund.

Det første af din besked forstod jeg stort set intet af :laugh: Men det sidste gav mening og det lykkedes mig også at rette to af sprogfejlene (grønne pile), men jeg mangler stadig dem der har en rød pil på billedet, og de ligger ikke inde i overskrivelser ???

Kan du prøve at forklare den første del af din besked, sådan helt nede på begynderniveau?

På forhånd rigtig mange tak

Katja
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

katja v
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 6
Joined: Wed Apr 08, 2015 7:53 pm
Location: Hårlev
Contact:

Re: Hvor finder jeg og retter min sprogfil

Post by katja v » Thu Apr 09, 2015 7:56 am

Godmorgen Ole.

Jeg fandt det sidste steder sent igår, så nu har jeg fået rettet alle stederne - mange tak for din hjælp.

Det kan være at du kan hjælpe mig med et andet problem? Lige nu har min Gavick storefront template røde priser ved produkterne og dem vil jeg gerne have ændret til sort. Jeg har forsøgt at ændre farvetemaet inde i skabelonen, men der ændres knapper kun. Jeg har ligget og rodet rundt i hele shoppen i flere timer uden af finde ud af, hvor jeg kan ændre farven henne, så jeg håber du kan hjælpe mig.

Katja

User avatar
ot2sen
Joomla! Master
Joomla! Master
Posts: 10381
Joined: Thu Aug 18, 2005 9:58 am
Location: Hillerød - Denmark
Contact:

Re: Hvor finder jeg og retter min sprogfil

Post by ot2sen » Thu Apr 09, 2015 8:46 am

Hej Katja,

Godt at høre at du fandt ud af de sidste tekststrenge også.
Jeg markerer tråden som løst med grønt flueben så.

Det andet spørgsmål er du velkommen til at åben en ny tråd i 'Joomla 3 / Template, CSS og design'.
Hvis hver tråd holdes til en type spørgsmål, så kan det nemmere komme andre til gavn efterfølgende.
Ole Bang Ottosen
Dansk frivillig Joomla! support websted - joomla.dk
OpenTranslators Core Team opentranslators.org

katja v
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 6
Joined: Wed Apr 08, 2015 7:53 pm
Location: Hårlev
Contact:

Re: Hvor finder jeg og retter min sprogfil

Post by katja v » Thu Apr 09, 2015 9:00 am

Ok og endnu engang tak for hjælpen Ole :)


Locked

Return to “Oversættelser (lokalisering)”