Valg af template: kriterier baseret på brug, hvordan?

Til emner der ikke passer i de andre kategorier.

Moderator: b-ronnow

Locked
annepal
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Valg af template: kriterier baseret på brug, hvordan?

Post by annepal » Thu Mar 27, 2014 1:31 pm

Kære forum,

Jeg er ganske ny udi Joomla og står for at skulle vælge template til vores familiefirma. Er frustreret over at se de ufattelig mange mulige templates, kommercielle og gratis, uden at kunne gennemskue hvad den ene kan som den anden ikke kan.

Hvilke kriterier skal man gå efter?

Har læst mig til, at stabilitet og hastighed er vigtige kriterier - men hvordan ved man, om en given template er hurtig og stabil?!

Jeg er foreløbig kun kommet frem til, at vores kommende template skal være responsive (men det er de måske efterhånden alle sammen), skal kunne understøtte et multi-language site (men det står kun sjældent nævnt) og så ved jeg ikke, om der skal en bestemt type template til for at kunne fremvise et søgeresultat? Jeg forklarer det sidste: vi laver tests af en bestemt type produkt, hvor brugeren skal kunne søge på mærke, priskategori, antal stjerner etc for at komme frem til sit valg.

Håber på, at en venlig sjæl i dette forum kan bringe mig på rette spor.

Mvh

littlejohn
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Re: Valg af template: kriterier baseret på brug, hvordan?

Post by littlejohn » Fri Mar 28, 2014 10:42 am

Hej, og velkommen til

Du har ret i, at skabeloner kan være svære at gennemskue. De er ofte sat op i en demoversion med en masse indhold (for at fremvise funktionerne i skabelonen), men næsten aldrig med adgang til backenden af demopakken.

Men det er heller ikke så nødvendigt. Dét du skal lede efter, er om deres demoversioner overholder dine krav - dvs. om den er responsive eller ej (det er endnu ikke alle der er responsive).

Multisprog har som sådan intet med skabelonen at gøre. Selvfølgelig skal der tages højde for en modulplads til sprogvælger, etc, men ønsker man en visuel differenciering løser man det ofte ved at lave en ny "stilart" af skabelonen med andre farver, etc. og så tildele den til siderne på de andre sprog.

Søgesiden du nævner lyder som om den kommer fra en udvidelse (komponent)?
I så fald må du ikke regne med det automatisk integrere sig 100%. Det må nok bero på en praktisk test i en demoversion.

I praksis bruger de fleste skabeloner en del tricks for at komme i mål (fx. klasse-name og custom html moduler speciel opsat). Det giver lidt måske et flot resultat, men er i praksis besværligt at opsætte og tilpasse - Især hvis man ikke benytter deres demopakker.
Ultimativt betyder en demopakke at man skal bygge et nyt site op ovenpå deres opsatte indhold og demo, som jo ikke er så hensigtsmæssigt hvis man har et site kørende i forvejen.
Man kan godt installere en rå skabelon i et eksisterende site og sætte op selv, men der ligger mange (skjulte) timer i at lære skabelonen at kende.

Mit råd må derfor være: Gå efter de enkle skabeloner, som ikke har en masse forskellige udnødvendige funktioner. Jo enklere, desto lettere på sigt.
Når du så er nede på nogle få muligheder, så brug pengene på en adgang til deres klubber og prøv deres demo af lokalt.
Kun på dén måde finder du ud af, hvor god en skabelon er og hvor godt den passer til dig.
Janich Rasmussen
Lead developer @ CGOnline.dk - Vi elsker Joomla!

annepal
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by annepal » Fri Mar 28, 2014 11:08 am

Tusinde tak for dit svar - hvor rart at have hul igennem :)

I går aftes var jeg i chat-kontakt med een af de store amerikanske template-udbydere, som da meget gerne ville sørge for en multisprog-version af deres template til små $199 per sprog oveni template-prisen. Han sagde også samtidig, at Joomla ikke er sat op til at håndtere multisprog - og det var så her jeg blev meget skeptisk. Jeg er derfor rigtig glad for at høre dig sige, at multisprog som sådan ikke har noget med templaten at gøre.

Jeg overvejer nu ganske simpelt at køre med den i Joomla integrerede template (Protostar). Er det dumt? Jeg har leget med den en dags tid eller to på cloudaccess.net (via Joomla.org) og har godt forstået, at den er simpel, men måske betyder det så også, at jeg kan finde ud af den?!?

Jeg er også kommet frem til, at søgefunktionen skal komme fra en komponent - eller måske fra Hikashop, som jeg hørte en nævne?

Så måske er det okay at køre med Protostar, taget i betragtning at vi ikke søger at skabe et grafisk meget avanceret site men "blot" et pænt, sobert og funktionsdygtigt eet af slagsen??

Sig endelig til hvis det er en dum beslutning på lidt længere sigt!

Tak igen for hjælpen.

littlejohn
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by littlejohn » Fri Mar 28, 2014 1:13 pm

Protostar er en udemærket skabelon og argumentet er skam helt validt;
Den er hurtig, responsive og lige til - og så er du sikker på den fungerer i Joomla 3.5 når den kommer.. ;)

Desuden .. Uden indhold og funktioner får du en masse hovedpine med at udfylde alle pladserne i en skabelon, så det giver i virkeligheden rigtig god mening at fokusere på indhold før skabelon.

Så ja. Fokusér hellere på den del og bliv fortrolig med at bruge Joomla, fremfor at bruge energien på en masse abstrakte idéer om udseendet fra starten af.
Janich Rasmussen
Lead developer @ CGOnline.dk - Vi elsker Joomla!

Locked

Return to “Diverse (Off topic)”