Læringskurve på Joomla vs. Laravel

Til emner der ikke passer i de andre kategorier.

Moderator: b-ronnow

Locked
tobiasbay
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 4
Joined: Tue Jan 19, 2016 9:10 am

Læringskurve på Joomla vs. Laravel

Post by tobiasbay » Tue Jan 19, 2016 9:24 am

Hej med jer

Vi står overfor en større renovering af vores site hvor vi sammenligner a-kasser. Pt. køres der Wordpress på sitet, men efter vi har følt os begrænset adskillige gange, ønsker vi nu at skifte over til et mere "professionelt" system, som er bedre egnet til formålet.

Siden skal bl.a. have følgende funktioner:
1. Man skal kunne vælge oplysninger omkring sig selv, f.eks. uddannelse, alder m.m.
2. Ud fra oplysninger skal systemet give det bedste bud på en egnet a-kasse.
3. Systemet skal kunne lære af andre brugeres valg, så en a-kasse bliver vægtet højere, hvis der er mange brugere som har valgt den.

Det var lige ganske kort omkring vores projekt, men faktisk handler mit spørgsmål mere om læringskurven på Joomla? Er det svært at lære for folk med programmeringserfaring på middelniveau? Og hvad hvis man sammenligner det Laravel, som er et framework vi også har fået anbefalet?

Jeg ved at dette forum sandsynligvis vil foretrække Joomla, men jeg håber alligevel I vil forsøge at svare objektivt på mit spørgsmål.

På forhånd tak.

mvh.
Tobias Bay
Last edited by pe7er on Thu Jan 21, 2016 7:53 am, edited 1 time in total.
Reason: Manual signature has been removed

littlejohn
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 242
Joined: Tue Jan 05, 2010 2:55 pm

Re: Læringskurve på Joomla vs. Laravel

Post by littlejohn » Fri Jan 22, 2016 10:59 am

Hej Tobias

Det er lidt som at spørge til forskellen på at bage boller fra bunden af eller med en færdigblanding.
Fra bunden af får man alt som man vil. Det tager mere tid, er mere komplekst og sætter højere krav.
Med en færdigblanding er visse rammer defineret, men man får en del forærende.

Laravel er et framework.
Langt det meste skal kodes fra bunden af.
Jaja, de har en masse værktøjer og standardklasser til at hjælpe, men det ændrer ikke på det er et værktøj til 100% custom behov.

Joomla er (som udgangspunkt) et CMS.
Man får en del ting forærende, såsom et administrativt interface og en ramme for, hvordan man kan udvide det (både frontend og backend).
Selvfølgelig understøtter det ikke custom ting direkte, men at programmere en komponent til Joomla virker relativt enkelt, fremfor at skulle programmere et helt site fra bunden, hvis man f.eks. ønsker administration via et GUI.
(Man skal dog selvfølgelig kende rammerne, og det er nok her den største tidsrøver ligger)

Jeg ville vælge Joomla.
Læringskurven er nok stejl, men der er masser af hjælp online.
Det vigtigste - set fra programmeringens side af - er nok, du benytter et IDE der understøtter autocompletion.
Det kan hjælpe en stor del hen ad vejen, da Joomla's kode er veldokumenteret via docblocks hele vejen igennem.
Janich Rasmussen
Lead developer @ CGOnline.dk - Vi elsker Joomla!

tobiasbay
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 4
Joined: Tue Jan 19, 2016 9:10 am

Re: Læringskurve på Joomla vs. Laravel

Post by tobiasbay » Wed Jan 27, 2016 9:39 pm

Hej Janich

Tak for svar.

Jeg er godt klar over at der er tale om 2 ret forskellige metoder, men det er nu de metoder vi har i vores overvejelse, så tænkte bare jeg ville smide mine tanker op.

I første omgang har vi valgt at følge dit råd og smide os over Joomla, bare lige for at smage på sagerne, så jeg kommer nok til at være lidt her på forummet fremadrettet :-)


Locked

Return to “Diverse (Off topic)”