Æ,Ø og Å

Generelle spørsmål vedrørende Joomla

Moderators: sone12, Per Yngve Berg

Locked
tormi
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 74
Joined: Wed Sep 07, 2005 8:39 pm

Æ,Ø og Å

Post by tormi » Mon Sep 26, 2005 12:49 pm

Bruker dere et spesielt program for oversetting eller er det fritt frem med hvilken som helst tekst editor?

Jeg bruker per dags dato UltraEdit og når oversettingen er ferdig tar jeg find&replace på Æ,Ø,Å,æ,ø,å tegnene...

Har dere noen bedre/lettere måte å gjøre dette på?

User avatar
Mega Therion
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 129
Joined: Fri Sep 23, 2005 6:49 pm

Re: Æ,Ø og Å

Post by Mega Therion » Wed Sep 28, 2005 7:49 pm

Har aldri hatt noe problem med ÆØÅ med noen av editorene. Kanskje problemet ligger hos ISP'en?
"Do what thou wilt shall be the whole of the law"
http://www.motherocean.no

x-nils
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 1
Joined: Thu Sep 15, 2005 9:56 am

Re: Æ,Ø og Å

Post by x-nils » Mon Oct 31, 2005 10:50 am


Norne
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 52
Joined: Thu Oct 20, 2005 6:00 pm
Location: Eidsvoll, Norway

Re: Æ,Ø og Å

Post by Norne » Sat Nov 05, 2005 7:09 pm

Mega Therion wrote: Har aldri hatt noe problem med ÆØÅ med noen av editorene. Kanskje problemet ligger hos ISP'en?
Problemet oppsto ikke før jeg fikk oppgradert til PHP 5. Før var det helt uproblematisk å bruke forskjellig "character encoding" i forskjellige elementer på en og samme side. Men nå er det ikke lenger mulig å overkjøre språkanvisningen iso-8859-1 som sendes i http-header.

Den første Joomla-installasjonen min hadde utf-8 over hele linja, og da var det bare feeds som kom riktig ut, - alt annet ble smørje på norsk. Jeg la om til iso og får grei tekstgjengivelse i artiklene, men altså ikke i feeds. Har prøvd å legge sidene som inneholder feeds i utf-8, men menyer og andre felles elementer blir jo ødelagt.

Jeg har prøvd forskjellige CMS-programmer som bruker forskjellige xml-parsere, men problemet er det samme over hele linja. Det er altså ikke et Joomla-problem eller et Mambo-problem. Tilsvarende problemer beskrives like flittig på cPanel Forums, og de har ingen løsning der heller. Men vi burde jo klare å finne en måte å omgå problemet på, da...  Det ser ikke umulig ut, men jeg kan ikke si at det ringer noen klokker enda.

Det hadde vært greit å kunne bruke utf-8 over alt. Det jeg ikke begriper er at feeds gjengis helt greit i utf-8, men ikke artikkelsidene... Kan det ha noe å gjøre med at feeds bruker en xml-parser, men ikke de andre sidene? Hva gjør egentlig denne parseren (Domit)? Er det bare i feeds den aktiviseres? Jeg er ikke programmerer, og jeg skjønner dessverre fint lite av dette...

tormi
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 74
Joined: Wed Sep 07, 2005 8:39 pm

Re: Æ,Ø og Å

Post by tormi » Sun Nov 06, 2005 8:04 am

Cluet er at i RIKTIGE oversettelser av componenter og annet så vil tegnene (stor)
Æ;Ø og Å bli til henholdsvis:

Æ
Ø
Å

Det sier seg selv at med slike special tags så er det litt problem til tider å oversette til norsk eller andre språk med special tags. Det er mange tegn som helst skal kodes slik. For eksempel @ og Copyright tegnet.

For en noenlunde komplett liste sjekk her: http://www.tedmontgomery.com/tutorial/HTMLchrc.html

Det hadde jo vært glimrende med den teksteditor som kunne skrive disse tegnene da spesielt for Æ,Ø og Å som er det det blir mest *ukk ups med.


Locked

Return to “Generelt”