Hvor ligger artiklene?

Generelle spørsmål vedrørende Joomla

Moderators: sone12, Per Yngve Berg

Locked
Vakovits
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 16
Joined: Thu May 29, 2008 10:54 am

Hvor ligger artiklene?

Post by Vakovits » Mon Sep 01, 2008 8:47 am

Driver en nettside for et fotballag, skal nå opprette en ny side. Er det mulig å ta med seg artiklene fra den gamle siden? Hvor finner jeg isåfall disse?

User avatar
sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 5446
Joined: Wed Oct 11, 2006 1:12 pm
Location: Kristiansand, Norway
Contact:

Re: Hvor ligger artiklene?

Post by sone12 » Mon Sep 01, 2008 9:00 am

Du finner artikkleme i databasen.
Kristian P. Granrud

Vakovits
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 16
Joined: Thu May 29, 2008 10:54 am

Re: Hvor ligger artiklene?

Post by Vakovits » Mon Sep 01, 2008 9:07 am

dumt av meg å ikke nevne at jeg ikke har store kunnskaper i joomla, men hvordan henter man de ut derfra da? er det en guide e.l noe sted?

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Hvor ligger artiklene?

Post by rued » Mon Sep 01, 2008 9:24 am

Nøyaktig hva ønsker du egentlig å gjøre?

F.eks. også hvilken versjon av Joomla! har du, og hvilken versjon av Joomla! skal den nye siden ha?
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

User avatar
sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 5446
Joined: Wed Oct 11, 2006 1:12 pm
Location: Kristiansand, Norway
Contact:

Re: Hvor ligger artiklene?

Post by sone12 » Mon Sep 01, 2008 9:31 am

dumt av meg å ikke nevne at jeg ikke har store kunnskaper i joomla
Hvordan er dine kunnskaper om database administrasjon da? For å exportere/importere ting ut av database er litt for særdeles viderekommende ;) Man må vite hva man gjør for å si det sånn.

Jeg ville vurdert å tatt en backup/kopi av databasen du bruker i dag og la den nye websiden din bruke den nye databasen du får da. Det er liksom ikke bare eksportere ut artikklene, man må jo også ta med katogorier og seksjoner osv da disse tingene har en sammenheng med hverandre. Så jeg ville nok tatt kopi av hele databasen hvis jeg var deg, for så å fjerne det jeg ikke ville hatt med, fks: brukere osv.

Man må også ta hensyn til slike ting som rued nevner om Joomla! versjoner osv.
Kristian P. Granrud

Vakovits
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 16
Joined: Thu May 29, 2008 10:54 am

Re: Hvor ligger artiklene?

Post by Vakovits » Mon Sep 01, 2008 9:39 am

Har dessverre ikke store kunnskaper i databaser heller. Det jeg ønsker er enten å få overført artikler fra den databasen jeg har nå, til en ny. Eller evt å beholde databasen hvis det er en enklere løsning. Bruker joomla 1,0 nå, og har egentlig ikke noe imot å fortsette med det, blir vel kanskje ekstra trøbbel å prøve å få det over i 1,5?

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Hvor ligger artiklene?

Post by rued » Mon Sep 01, 2008 10:05 am

For migrering til 1.5 kan du se http://hjelp.joomlainorge.no/content/view/1918/58/

Sannsynligvis den enkleste løsningen for deg, ut fra det du oppgir av opplysninger og kunnskapsnivå.
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

Vakovits
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 16
Joined: Thu May 29, 2008 10:54 am

Re: Hvor ligger artiklene?

Post by Vakovits » Mon Sep 01, 2008 10:09 am

ok, takker, så et er ikke bare å finne filene/database(r), klippe ut og lime inn i en ny joomla installasjon?

User avatar
sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 5446
Joined: Wed Oct 11, 2006 1:12 pm
Location: Kristiansand, Norway
Contact:

Re: Hvor ligger artiklene?

Post by sone12 » Mon Sep 01, 2008 10:19 am

Vakovits wrote:ok, takker, så et er ikke bare å finne filene/database(r), klippe ut og lime inn i en ny joomla installasjon?
Nei, det er det ikke. Nå hvet jeg jo ikke hvordan disse artikklene dine er. Men Om det ikke er all verdens med artikkler og at Created date og lignende ikke er viktig så kan Copy and Paste også være en løsning for deg. Merk tekst, copy, og lim det inn i en ny artikkel på den nye siden. Da slipper du database administrasjon.
Kristian P. Granrud

Vakovits
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 16
Joined: Thu May 29, 2008 10:54 am

Re: Hvor ligger artiklene?

Post by Vakovits » Mon Sep 01, 2008 10:39 am

Ok, nei for litt av problemet mitt er at jeg ikke kommer inn på siden lengre. Er en stund siden sist jeg oppdaterte, og et par generaltabber av meg, inkl lenge siden sist backup, gjør at jeg har litt problemer med å nå inn på administrasjonspanelet, og index siden. De som hoster siden, mente det bare var et problem med hovedindexen, men tydligvis er alle indexer ødelagt(hosten mente hacket e.l) på en eller annen måte. Derfor jeg hadde håper at det hadde vært mulig å få med seg artiklene uten å måtte eksportere database fra backend eller noe sånn.

User avatar
sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 5446
Joined: Wed Oct 11, 2006 1:12 pm
Location: Kristiansand, Norway
Contact:

Re: Hvor ligger artiklene?

Post by sone12 » Mon Sep 01, 2008 10:45 am

Har du tilgang til frontend da? At du kan besøke nettsiden din? For jeg mente da at du kan kopiere teksten rett fra frontend. PS: Om du misstenker et hackeangrep på databasen så ville jeg ikke brukt noen ting fra den hackede databasen. Du hvet ikke hva hackeren i såfall kan ha gjort der.

Om du ikke har tilgang til frontend heller så er en backup eneste alternativ, men det høres ikke helt ut som om du har kontroll på den ;).

En hacket side, gammel backup, ikke tilgang til backend eller frontend. Ja da har du et problem større enn tittelen på emnet tilsier " Hvor ligger artikklene". Jo de ligger i en mulig hacket database ;)
Kristian P. Granrud

Vakovits
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 16
Joined: Thu May 29, 2008 10:54 am

Re: Hvor ligger artiklene?

Post by Vakovits » Mon Sep 01, 2008 11:06 am

ok, jeg får bare prøve litt frem og tilbake og se. Er ikke helt krise, bare lurte på om det var en enkel måte å hente ut de "tapte" artiklene med, sånn at jeg fremdeles har de når jeg skal evt lage en ny side. Men takk for hjelpen ihvertfall:)

User avatar
sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 5446
Joined: Wed Oct 11, 2006 1:12 pm
Location: Kristiansand, Norway
Contact:

Re: Hvor ligger artiklene?

Post by sone12 » Mon Sep 01, 2008 11:09 am

Om du skulle våge deg inn i databasen fra fks PHP My Admin eller lignende så er det i hvertfall under jos_content du vil finne det du leter etter.
Kristian P. Granrud

Vakovits
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 16
Joined: Thu May 29, 2008 10:54 am

Re: Hvor ligger artiklene?

Post by Vakovits » Mon Sep 01, 2008 11:32 am

takker og bukker:)

Vakovits
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 16
Joined: Thu May 29, 2008 10:54 am

Re: Hvor ligger artiklene?

Post by Vakovits » Mon Sep 01, 2008 11:55 am

klarte å hente ut tekstene fra jos_content, så puttet jeg inn teksten med html kode inn i dreamweaver, så fikk jeg det riktig formatert når jeg trykket på designview. Så takker for all hjelp, nå har jeg ihvertfall tekstene, selv om det krever litt jobb å få det ut.

User avatar
sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 5446
Joined: Wed Oct 11, 2006 1:12 pm
Location: Kristiansand, Norway
Contact:

Re: Hvor ligger artiklene?

Post by sone12 » Mon Sep 01, 2008 12:09 pm

Kanskje denne lille guiden kan hjelpe deg litt: http://forum.joomla.org/viewtopic.php?f ... her+server

Bare husk at du ikke skal exportere ut alt, men kun contents fra databasen.
Kristian P. Granrud


Locked

Return to “Generelt”