$mosConfig_error_message - kode 2

Henvendelser om administrasjon og installering av Joomla

Moderators: sone12, Per Yngve Berg

Locked
kimborg
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 84
Joined: Mon Jul 31, 2006 7:32 am

$mosConfig_error_message - kode 2

Post by kimborg » Wed Apr 02, 2008 11:05 am

Får $mosConfig_error_message med kode 2 under når jeg prøver nettstedet både frontend og backend, etter oppgradering fra 1.0.12 til 1.0.15. Jeg har prøvd å lete etter en oversikt over hva disse kodene betyr. Jeg tror kode 2 angir at det er noe med databasen. Noen som kan disse kodenes betydning?

User avatar
sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 5446
Joined: Wed Oct 11, 2006 1:12 pm
Location: Kristiansand, Norway
Contact:

Re: $mosConfig_error_message - kode 2

Post by sone12 » Wed Apr 02, 2008 11:15 am

Ha denne feilmeldingen kommet rett etter innstallering eller har den dukket opp etter at websiden har funket? Om den dukket opp rett etter oppdateringen så har du vel en backup av siden som du tok før du satt igang med oppdateringen? I såfall kan du jo laste opp backupen og prøve en gang til. Kanskje noe har skjedd galt under oppdateringen.

Tror og jeg ville ha skjekket i configuration.php om du kan se noe som ikke da stemmer der.
Kristian P. Granrud

kimborg
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 84
Joined: Mon Jul 31, 2006 7:32 am

Re: $mosConfig_error_message - kode 2

Post by kimborg » Wed Apr 02, 2008 11:44 am

Denne feilen dukket opp etter at det faktisk hadde funket en liten stund. Jeg registrerte noen chmod-problemer da jeg forsøkte å legge inn docman, og begynte å jobbe med det. Plutselig funker altså ikke installasjonen, og det ser ut til at enkelte filer har mistet innhold (f eks i mappen templates). Fila configuration.php er forresten ok.
Jeg tok backup før oppgraderingen, men det viser seg å være noe galt med den .tgz-fila som serveren laget. (Den er virkelig korrupt, for jeg får heller ikke pakket den ut lokalt slik jeg vanligvis får med disse filene).
Så, som du skjønner, dette er virkelig dagen ...
Jeg er nødt til å fikse installasjonen "as is" og lurer altså på hva tallet 2 står for. Jeg vet at det nummeret har en betydning, men altså ikke hva ...

User avatar
jenscski
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1465
Joined: Thu Aug 18, 2005 6:58 am
Location: Tønsberg, Norway

Re: $mosConfig_error_message - kode 2

Post by jenscski » Wed Apr 02, 2008 11:57 am

Feilmelding nr. 2 får du når mysql_connect feiler. Så enten er server, bruker eller passord til databaseserveren feil.

kimborg
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 84
Joined: Mon Jul 31, 2006 7:32 am

Re: $mosConfig_error_message - kode 2

Post by kimborg » Wed Apr 02, 2008 12:06 pm

Takk for svaret. Da vet jeg hvertfall hvor jeg skal lete. Er det forresten noen oversikt over disse kodenes betydning noe sted? Jeg har lett ganske mye nå, uten å finne det.

kimborg
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 84
Joined: Mon Jul 31, 2006 7:32 am

Re: $mosConfig_error_message - kode 2

Post by kimborg » Wed Apr 02, 2008 1:58 pm

Det var faktisk (også) en feil i configuration.php. Men flere av standard-filene i joomla er skadet (dvs de er uten innhold). Jeg tenker å overskrive disse med standard Joomla-filer via ftp. Men jeg må jo unngå å overskrive filer som er spesifikke for mitt nettsted, slik som nevnte configuration.php, image-mappen og sikkert mer.
Finnes det en liste over de filene som ikke må overskrives fordi de er spesifikke med hensyn til innhold? Jeg kjører som sagt joomla 1.0.15.

User avatar
sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 5446
Joined: Wed Oct 11, 2006 1:12 pm
Location: Kristiansand, Norway
Contact:

Re: $mosConfig_error_message - kode 2

Post by sone12 » Wed Apr 02, 2008 2:15 pm

Tok du ikke en backup før du prøvde å oppgradere?
For da ville jeg egentlig prøvd å gjøre oppgraderingen fra begynnelsen av i stede for å leite etter filer du ikke må overskrive. For det er vel strengt tatt lettere å finne de filene som SKAL oppdateres ;)
Kristian P. Granrud

kimborg
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 84
Joined: Mon Jul 31, 2006 7:32 am

Re: $mosConfig_error_message - kode 2

Post by kimborg » Wed Apr 02, 2008 2:27 pm

Jo, jeg tok en backup,som jeg skrev i sted. Men det viser seg at fila er korrupt. Noe er galt med serverscriptet som pakket fila til .tgz. Så, som du skjønner, dette er en av de dagene da absolutt alt går galt.

User avatar
sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 5446
Joined: Wed Oct 11, 2006 1:12 pm
Location: Kristiansand, Norway
Contact:

Re: $mosConfig_error_message - kode 2

Post by sone12 » Wed Apr 02, 2008 2:37 pm

I see...Men har du en backup av databasen (eller den er kanskje enda intakt?)? I såfall satt jeg å lurte på om du kanskje skulle ha innstallert ny joomla 1.0.15 latt den bruke samme database som 1.0.12 og deretter lastet opp template mappen og images mappen og innstallert 3parts utgivelsene på nytt. Tror dette kanskje kan være en løsning.

EDIT: Ikke innstaller 3.partene på nytt, det vil vel ikke gå tror jeg, da disse vel er registrert i databasen fra før. I såfall last bare opp de mappene og filene som omhandler de 3partsutgivelsene du har innstallert utover standarden til joomla.
Last edited by sone12 on Wed Apr 02, 2008 2:50 pm, edited 1 time in total.
Kristian P. Granrud

kimborg
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 84
Joined: Mon Jul 31, 2006 7:32 am

Re: $mosConfig_error_message - kode 2

Post by kimborg » Wed Apr 02, 2008 2:45 pm

Ja, det var noe sånt jeg hadde i tankene. Databasen har jeg. Er det andre mapper enn templates og images jeg må har med meg fra tidligere?

User avatar
sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 5446
Joined: Wed Oct 11, 2006 1:12 pm
Location: Kristiansand, Norway
Contact:

Re: $mosConfig_error_message - kode 2

Post by sone12 » Wed Apr 02, 2008 2:52 pm

sone12 wrote:.....og deretter last opp template mappen og images mappen og innstaller 3parts utgivelsene på nytt. Tror dette kanskje kan være en løsning.
Må rette litt på meg selv tror jeg. Ikke innstaller 3.partene på nytt, det vil vel ikke gå tror jeg, da disse vel er registrert i databasen fra før. Last bare opp de mappene og filene som omhandler de 3partsutgivelsene du har innstallert utover standarden til joomla. (og selfølgelig template mappen og images mappen)
Kristian P. Granrud


Locked

Return to “Administrasjon/installasjon”