Administrasjon av sidene uten å gå "backstage"

Henvendelser om administrasjon og installering av Joomla

Moderators: sone12, Per Yngve Berg

Locked
joomja
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 53
Joined: Sat Jan 26, 2008 12:24 pm

Administrasjon av sidene uten å gå "backstage"

Post by joomja » Tue Aug 19, 2008 10:48 am

Er det mulig å legge inn artikler osv. uten å være inne på administrasjonspanelet? F.eks at når man er logget på systemet og står på forsiden, at det står "rediger" under artikler eller komponenter (som f.eks Eventlist).

Jeg har jobbet med en joomlaside for arbeidsplassen en stund nå, men det er foreløbig bare jeg som kan administrere den. Nå har jeg lyst til å lære andre å bruke det.. Men bare slik at de lett kan oppdatere nyheter, kursoversikt o.l. Slik sidene er nå, er de ikke så veldig brukervennlige.. Men kanskje joomla ikke er så lett å administrere for andre enn spesielt interesserte? Jeg tenker f.eks på at det til tider blir feil skriftstr. i artikler .... Jeg har lyst til at andre skal kunne oppdatere sidene like lett som man oppdaterer en google-blog. Er dette mulig? Takknemmelig for svar! Hilsen en til tider litt frustrert joomla-jente.
Last edited by joomja on Tue Aug 19, 2008 12:24 pm, edited 1 time in total.

User avatar
sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 5446
Joined: Wed Oct 11, 2006 1:12 pm
Location: Kristiansand, Norway
Contact:

Re: Administrasjon av sidene uten å gå "backstage"

Post by sone12 » Tue Aug 19, 2008 10:53 am

joomja wrote:Er det mulig å legge inn artikler osv. uten å være inne på administrasjonspanelet? F.eks at når man er logget på systemet og står på forsiden, at det står "rediger" under artikler eller komponenter (som f.eks Eventlist).
Har du ikkd prøvd å logge deg inn via login module på forsiden før? Du får da et rediger ikon på artiklene.
Deretter ta en kikk i "user menu" hvor du kan skrive artikkel.

Edit: Brukerene må gis høyere bruker status enn registrert. Dette styres i user manager. Se valgene du har der.
Kristian P. Granrud

joomja
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 53
Joined: Sat Jan 26, 2008 12:24 pm

Re: Administrasjon av sidene uten å gå "backstage"

Post by joomja » Tue Aug 19, 2008 11:19 am

Takk for svar! Men det kommer ikke fram noe rediger-knapp. Har lenge synes at dette er merkelig.. For en person som bare skal legge inn artikler trenger jo ikke få tilgang til hele administrasjonspanelet.. Det vil bare forvirre. Det er sikkert en eller annen innstilling jeg ikke har aktivert. Har du en anelse om hva det kan være? Innbiller meg at jeg har sjekket det meste men.. Det har vist seg før at jeg overser ting. :-[

User avatar
sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 5446
Joined: Wed Oct 11, 2006 1:12 pm
Location: Kristiansand, Norway
Contact:

Re: Administrasjon av sidene uten å gå "backstage"

Post by sone12 » Tue Aug 19, 2008 11:23 am

Sorry...redigerte mitt første innlegg akkurat for sent til at du skulle lese det. gjentar meg selv her da: Oppgrader statusen til brukerene i usermanager til editor eller høyere. Men ikke gi dem tilgang til backend om du ikke ønsker det.
Kristian P. Granrud

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Administrasjon av sidene uten å gå "backstage"

Post by rued » Tue Aug 19, 2008 11:31 am

Merk! Man kan få tilgang til baksiden som innholdadministrator (Manager), noe som ikke burde være så forvirrende.

Det finnes også diverse utvidelser som kan gi bedre kontroll på hvilken deler av siden man får legge inn innhold på osv., fra forsiden - f.eks
MyContent, http://extensions.joomla.org/component/ ... Itemid,35/
JA Submit. http://extensions.joomla.org/component/ ... Itemid,35/
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

joomja
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 53
Joined: Sat Jan 26, 2008 12:24 pm

Re: Administrasjon av sidene uten å gå "backstage"

Post by joomja » Tue Aug 19, 2008 11:44 am

Tusen takk! Tror jeg har knotet litt for mye med layouten i første omgang, og satt meg inn i hvordan å få sidene mest mulig brukervennlig...

joomja
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 53
Joined: Sat Jan 26, 2008 12:24 pm

Re: Administrasjon av sidene uten å gå "backstage"

Post by joomja » Tue Aug 19, 2008 12:23 pm

Jeg oppgraderte statusen til brukerene i usermanager til editor eller høyere. Da ordnet det seg slik at det kom et rediger-ikon, både ved artiklene og ved andre utvidelser, som f.eks Eventlist. Akkurat det jeg ville:)


Locked

Return to “Administrasjon/installasjon”