(LØST) Problem, meny vises ikke når den skal

Henvendelser om administrasjon og installering av Joomla

Moderators: sone12, Per Yngve Berg

Locked
smy2
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 14
Joined: Tue Aug 19, 2008 7:36 pm

(LØST) Problem, meny vises ikke når den skal

Post by smy2 » Tue Aug 19, 2008 8:03 pm

Bruker Joomla 1.0.12 på en side (Ja, skal oppdatere den ;) )

Jeg oppretter en egen meny som kun skal vises når en bestemt kategori vises. Problemet er at den vises bare når jeg gjør direktevalg til først seksjon og deretter kategori via mainmenu. Hvis jeg åpner en artikkel fra forsiden eller fra seksjon-blog vises den ikke.

Åpner jeg en artikkel som hører til den aktuelle kategorien fra andre statistikkmoduler, som f.eks 'most_read', 'latest_changes' eller lign, da fungerer/vises menyen. Dette samme hvor jeg gjør det fra, også fra forsiden.

Noe annet som sammenfaller er at så lenge denne ekstra kategori-menyen vises, åpnes mainmeu og viser hvilken kategori artikkelen tilhører (automatisk). Når kategori-menyen ikke vises/fungerer, åpner heller ikke mainmenu seg.

Jeg har vridd og stilt på ulike parametere, men ingenting skjer. Noen gode råd/tips?

EDIT:
Nå har jeg testet om visningen av 'mod_latestchanges' fungerer når jeg definerer den kun å vises når en bestemt kategori er aktiv. Det fungerer heller ikke, samme problem som over. Modulen vises ikke når jeg åpner en artikkel fra forsiden.

Har jeg et versjonsproblem? Templateproblem?
Last edited by smy2 on Wed Aug 20, 2008 10:30 am, edited 1 time in total.

User avatar
sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 5446
Joined: Wed Oct 11, 2006 1:12 pm
Location: Kristiansand, Norway
Contact:

Re: Problem, meny vises ikke når den skal

Post by sone12 » Tue Aug 19, 2008 11:31 pm

Har jeg et versjonsproblem? Templateproblem?
Oppdater siden så finner du ut av om det er en versjonsproblem. Deretter prøv et annet template, gjerne et av standard templatene, så får du svar på det også.

Bortsett fra det så går jeg litt i surr når du snakker masse om katogori menyer osv, er dette en egen meny utvidelse du har innstallert eller?

Når du snakker om å åpne en artikkel på forsiden, mener du da å trykke på read more/les mer?

Mener du egentlig at enkelte moduler ikke vises etter at du har trykket "read more"?
Kristian P. Granrud

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Problem, meny vises ikke når den skal

Post by rued » Wed Aug 20, 2008 5:18 am

Hei, når du en dag klarer å få oppdatert til siste versjon vil du finne et nytt konfigurasjonsvalg under den globale konfigurasjonen.

Global Configuration -> Content -> Itemid Compatibility Mode: Joomla! 1.0.11 and before

Som alltid er moralen at man bør sjekke utgivelsesinformasjon og oppdater til siste versjon, for å se om det løser problemene man opplever - FØR man spør om hjelp. ;)

En annen ting er sikkerhet ... flere av utgivelsene etter 1.0.12 har vært sikkerhetsutgivelser. Og det er lenge siden den siste, 1.0.15, kom ut.
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

smy2
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 14
Joined: Tue Aug 19, 2008 7:36 pm

Re: Problem, meny vises ikke når den skal

Post by smy2 » Wed Aug 20, 2008 7:44 am

Ja, jeg bør oppdatere til 1.0.15. Det er planen å få gjort i løpet av høsten..
sone12 wrote:Bortsett fra det så går jeg litt i surr når du snakker masse om katogori menyer osv, er dette en egen meny utvidelse du har innstallert eller?
Nei, standardmenyen/mainmenu.
sone12 wrote:Når du snakker om å åpne en artikkel på forsiden, mener du da å trykke på read more/les mer?

Mener du egentlig at enkelte moduler ikke vises etter at du har trykket "read more"?
Ja, moduler vises ikke når de skal. Det fungerer så lenge jeg definerer at de skal vises "all". Men så snart de kun skal vises på utvalgte seksjoner og/eller kategorier vises de ikke. Dette gjelder som sagt ovenfor når en artikkel eller side åpnes direkte fra forsiden.

User avatar
sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 5446
Joined: Wed Oct 11, 2006 1:12 pm
Location: Kristiansand, Norway
Contact:

Re: Problem, meny vises ikke når den skal

Post by sone12 » Wed Aug 20, 2008 7:50 am

Men så snart de kun skal vises på utvalgte seksjoner og/eller kategorier
Bare så vi ikke missforstår noe her. Husk at moduler knyttes opp mot menypunkt, ikke til en hel katogori eller seksjon. Det er litt forskjell på det ser du.
Kristian P. Granrud

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Problem, meny vises ikke når den skal

Post by rued » Wed Aug 20, 2008 8:22 am

Om du skal vente med å oppdatere får du også vente med å få løst ditt problem, eller selv endre koden!

http://forum.joomla.org/viewtopic.php?f ... =a#p617677

Men hvorfor vente med oppdatering, det bruker du mindre tid på enn det du nå har kastet bort her. ;)
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

smy2
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 14
Joined: Tue Aug 19, 2008 7:36 pm

Re: Problem, meny vises ikke når den skal

Post by smy2 » Wed Aug 20, 2008 8:50 am

sone12 wrote:Bare så vi ikke missforstår noe her. Husk at moduler knyttes opp mot menypunkt, ikke til en hel katogori eller seksjon. Det er litt forskjell på det ser du.
Hva mener du her? Når jeg knytter opp modulen(-e) så er det bare mulighet til å knytte mot menypunkter. Og når jeg oppretter et menypunkt så knytter jeg dette opp mot seksjon, kategori osv. Er det noe jeg overser?
rued wrote:Om du skal vente med å oppdatere får du også vente med å få løst ditt problem, eller selv endre koden!
Grunnen til at jeg venter er at jeg ikke har tid til å sette meg ned hvis jeg får kødd ved eller etter oppdateringen. Jeg har bare en side og den har vært versjonsoppdatert bare en gang tidligere, ikke noe jeg gjør ofte dette :)

User avatar
sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 5446
Joined: Wed Oct 11, 2006 1:12 pm
Location: Kristiansand, Norway
Contact:

Re: Problem, meny vises ikke når den skal

Post by sone12 » Wed Aug 20, 2008 9:23 am

smy2 wrote:
sone12 wrote:Bare så vi ikke missforstår noe her. Husk at moduler knyttes opp mot menypunkt, ikke til en hel katogori eller seksjon. Det er litt forskjell på det ser du.
Hva mener du her? Når jeg knytter opp modulen(-e) så er det bare mulighet til å knytte mot menypunkter. Og når jeg oppretter et menypunkt så knytter jeg dette opp mot seksjon, kategori osv. Er det noe jeg overser?
Nei, da er det ikke noe du overser. Jeg måtte bare sørge for å vite at vi ikke missforstod hverandre her. :)
Kristian P. Granrud

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Problem, meny vises ikke når den skal

Post by rued » Wed Aug 20, 2008 9:28 am

Vel du har fått forslag til løsninger på ditt problem, om du ikke har tid til å følge det opp kan du heller ikke forvente at vi skal ha tid til å sitte her og skrive frem og tilbake med noen som egentlig ikke vil løse sine problemer en gang for alle. Dette blir da bare tull ...

Ta deg tid til å se på forklaringen i lenken du fikk, samt den midlertidige fiksen litt nedenfor, før du poster igjen!
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

smy2
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 14
Joined: Tue Aug 19, 2008 7:36 pm

Re: Problem, meny vises ikke når den skal

Post by smy2 » Wed Aug 20, 2008 9:57 am

Jeg har nettopp sett gjennom en tourtial for oppsett av menyer, den delen er ok.
Takk for forslag og tiden dere brukte på å svare.

EDIT:
Problemet er løst, jeg har benyttet en annen framgangsmåte enn den som blir vist i denne tourtial'en
http://www.dezinedepot.com/node/93

Mitt problem har oppstått fordi jeg har bygget opp menyen via menumanager og ikke via section-/categorymanager. I section-/categorymanager vises ingen forskjell på de to måtene å bygge opp menyen på, men funksjonen blir mangelfull på den måten jeg har benyttet.


Locked

Return to “Administrasjon/installasjon”