Plassere moduler der man vil på siden?

Her er både spørsmål og gode idéer/forslag

Moderators: sone12, Per Yngve Berg

Locked
stigi
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 50
Joined: Tue Jul 01, 2008 9:00 am

Plassere moduler der man vil på siden?

Post by stigi » Tue Jul 01, 2008 9:15 am

Hei.

Jeg har sett litt rundt på nettet etter diverse gratis joomla-templates, og har funnet en del som designmessig er fint å se på, men jeg er ikke alltid helt enig i oppsettet med antall kolonner, hvor de er plassert osv..

Er det en enkel sak å sette opp egne oppsett over dette i joomla, og velge hvor man vil ha de forskjellige modulene på siden / og i hvilken kolonne man vil ha dem?

Er dette en rein programmerings-sak, eller finnes det et program i joomla systemet som tar seg av dette?
(Har hørt at det finnes en joomla extension til dreamweaver, stemmer dette, og kan man redigere slike ting med denne?

User avatar
sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 5446
Joined: Wed Oct 11, 2006 1:12 pm
Location: Kristiansand, Norway
Contact:

Re: Plassere moduler der man vil på siden?

Post by sone12 » Tue Jul 01, 2008 9:25 am

Hei og velkommen til forumet!
Det stemmer at du får et par hjelpemiddler for å lage templates, eller endre på templates for denslags skyld. Du kan ta en kikke på denne linken her: http://extensions.joomla.org/component/ ... Itemid,35/

Ellers så kreves det nesten litt kunnskaper om xhtml/html og css i tillegg.
Kristian P. Granrud

stigi
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 50
Joined: Tue Jul 01, 2008 9:00 am

Re: Plassere moduler der man vil på siden?

Post by stigi » Tue Jul 01, 2008 12:09 pm

OK!

Takk for hjelpen, skal prøve å laste ned dream.ext. når jeg kommer hjem.

Jeg har drevet en del med html tidligere, men har ikke hatt tid til programmering de siste årene, så har ikke helt kommet inn i php enda.

Så da lurer jeg litt på: hvordan er det ellers å kombinere joomla templates med vanlig html?
Kan jeg lure inn egne html-koder på en joomla-side, eller går ikke det så bra?

For en ting er ramme-oppsettet og plassering av moduler, men dersom jeg f.eks. vil ha inn ting på siden, som man ikke finner joomla-modules til.. kan man da legge dette inn på egen hånd, eller lar det seg ikke kombinere?

Jeg vil f.eks. ha en fotballtabell liggende i den ene margen (blir sannsynligvis ikke joomleague, for det kan jo integreres).
Men jeg vil ha en vanlig tabell som ligger i egendefinerte rammer, som jeg enten oppdaterer selv, eller henter ut data fra en annen side.

Skulle det kunne gå bra å kombinere dette?

User avatar
sone12
Joomla! Champion
Joomla! Champion
Posts: 5446
Joined: Wed Oct 11, 2006 1:12 pm
Location: Kristiansand, Norway
Contact:

Re: Plassere moduler der man vil på siden?

Post by sone12 » Tue Jul 01, 2008 12:26 pm

stigi wrote:OK!
Så da lurer jeg litt på: hvordan er det ellers å kombinere joomla templates med vanlig html?
Kan jeg lure inn egne html-koder på en joomla-side, eller går ikke det så bra?
Et joomla template er som sagdt html/xhtml, css samt litt PHP og koder som henter inn moduler osv.
stigi wrote: Jeg vil f.eks. ha en fotballtabell liggende i den ene margen (blir sannsynligvis ikke joomleague, for det kan jo integreres).
Men jeg vil ha en vanlig tabell som ligger i egendefinerte rammer, som jeg enten oppdaterer selv, eller henter ut data fra en annen side.

Skulle det kunne gå bra å kombinere dette?
Svaret her er Ja.
PS:Det er flere sørsmål i forumet som går på akkurat dette, så bruk søkefunksjonen aktivt.
Om du allikavel ikke skulle finne svar på hvordan man gjør dette så opprett en egen topic på det ;)
Kristian P. Granrud


Locked

Return to “Template, CSS og design”