Mitt første forsøk. Problem å legge inn nye templates

Her er både spørsmål og gode idéer/forslag

Moderators: Per Yngve Berg, sone12

Locked
trille
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Mitt første forsøk. Problem å legge inn nye templates

Post by trille » Fri Jul 07, 2006 8:00 pm

Hei!  Mitt første hjemmesideforsøk i dag!!  Har installert joomla via fantastico i dag, og det gikk greit. Tenkte å bruke noen andre templates, men her kommer jeg til kort. Har prøvt å lese manuelen, men det er kanskje noe grunnleggende jeg ikke har oppfattet... eeeh...
:(
I forkant har jeg lastet ned templatet som jeg har tenkt å bruke, ned på min D-drive på PC'en. Har unzippet den og lagt filene i et eget directory.

Går så inn i adminpanelet og prøver å laste ned denne templaten.  Det går ikke an å bruke den zippede fila direkte. (den første måten). Metode 2: Ihht manualen skal man skrive inn den absoultte adressen til det direcoryet. prøvde å skrive D\etc etc   men det ble ikke akseptert. SÅ hvordan finner man den absolutte adressen til den fila som ligger på min D-disk?

Det er sikkert råenkelt, men her står jeg altså stille....

Stinus
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Sv: Mitt første forsøk. Problem å legge inn nye templates

Post by Stinus » Sat Jul 08, 2006 7:06 am

trille wrote:
I forkant har jeg lastet ned templatet som jeg har tenkt å bruke, ned på min D-drive på PC'en. Har unzippet den og lagt filene i et eget directory.

Går så inn i adminpanelet og prøver å laste ned denne templaten.  Det går ikke an å bruke den zippede fila direkte. (den første måten). Metode 2: Ihht manualen skal man skrive inn den absoultte adressen til det direcoryet. prøvde å skrive D\etc etc   men det ble ikke akseptert. SÅ hvordan finner man den absolutte adressen til den fila som ligger på min D-disk?

Det er sikkert råenkelt, men her står jeg altså stille....
Hei.
For å legge inn en ny template, så installerer du denne templaten fra adminpanelet og uten å unzippe denne filen.
For å laste inn en ny template så går du inn i Adminpanelet --> Installalers --> Template - site. Der velger du Upload Package File og leter deg frem til selve zip fila (den som du har lastte ned og ikke pakket ut). Trykk så på knapen som heter Upload File & Install

Hvis du ikke får til dette så må du laste hele den utpakkede zip filen, opp på serveren under mappen administrator/components/com_installer/template/. Du må da velge Install from directory og skrive inn installasjonsfil plasseringen. Denne måten er litt mer innviklet, og det kan bli litt problemer av og til.

Prøv den første metoden først. Får du det ikke til, skriv feilmeldingen som kommer opp. Det er da lettere å hjelpe deg. Lykke til.
Stian Magnussen
Veteranbrannbiler - https://veteranbrannbiler.com/ - En side om gamle brannbiler
1. Tananger Sjøspeidergruppe - https://1tanangersjo.no/

trille
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Re: svaret fra adminpanelet

Post by trille » Sat Jul 08, 2006 6:59 pm

hei
Prøver å laste ned templaten genesis.  (jeg har også prøvd en annen template)  Jeg ser at den zippede mappen (directoryet) ligger der. og det står at dette er en komprimert mappe.

Dette er feilmeldingen som kommer i joomla adminpanel:

Failed to create directory "/home/trille/public_html/templates/october//genesis/".

Jeg antar at siden jeg har installert via fantastico, så trenger jeg ikke å gjøre mer for å klargjøre joomla? Siden er jo oppe, men med de 2 standard templatene.

Det står i en manual at sted  at man må har gzip og php på egen server. Kanskje det er noe her jeg mangler? Hvordan får jeg evt installert gzip og php på min maskin?

Eller er det noe som jeg må laste opp via ftp FØRST, før jeg begynner på dette?

trille
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Re: tilleggsinfo

Post by trille » Sat Jul 08, 2006 7:42 pm

Jeg leier hosting hos mambofrog.se (svensk-amerikansk), og der har de altså cpanel/fantastico. Jeg antar da at gzip er noe som følger med en slik hostingserver.

Men: jeg har valgt å ha forskjellig administrator-brukernavn på min cpanel-account og min Joomla admin-account. Kan dette skape problemer?

Stinus
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Sv: Mitt første forsøk. Problem å legge inn nye templates

Post by Stinus » Sat Jul 08, 2006 10:39 pm

Hei
Jeg er ikke helt sikker på om du gjør det riktig. Har lagt med et bilde slik at det kan være lettere å se hva jeg mener. Du må også sette Skriverettigheter på noen mapper, slik at mappene ikke er Unwriteable.

Lykke til.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Stian Magnussen
Veteranbrannbiler - https://veteranbrannbiler.com/ - En side om gamle brannbiler
1. Tananger Sjøspeidergruppe - https://1tanangersjo.no/

trille
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Re: Mitt første forsøk. Problem å legge inn nye templates

Post by trille » Sat Jul 08, 2006 10:54 pm

dette er akkurat det jeg har gjort. og alle områder som som writeable....

Annet som jeg bør sjekke? (hvis det evt er blitt noe rusk ettellerannetsted?)

rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Sv: Re: svaret fra adminpanelet

Post by rued » Sun Jul 09, 2006 9:15 am

Rusket ser ut til å være her(se rød merking):
trille wrote: Failed to create directory "/home/trille/public_html/templates/october//genesis/".
Hvorfor er uvist, men dette ser ikke normalt ut. ;)

Tillegg: Kan du legge inn hele pakken her så man kan få testet den i tilfelle feilen ligger der, evt. legge ut koden i xml fila?
Last edited by rued on Sun Jul 09, 2006 10:33 am, edited 1 time in total.
Rune Rasmussen - http://www.syntaxerror.no
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikeholdsavtale m.m.

Norwegian Translation Team - https://crowdin.com/project/joomla-cms/nb

trille
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Re: Mitt første forsøk. Problem å legge inn nye templates

Post by trille » Sun Jul 09, 2006 4:49 pm

Hei, det ser ut til at den templaten som jeg først prøvde å laste ned (genesis på joomlademo.de), ikke laster ned ordentlig. det står en kommentar fra en av de som har lastet ned (på joomlademo. de) at den "doesn't fold". Ikke helt sikker på hva det betyr. Men uansett. Nå prøvde jeg en tredje template (hybridcars), og det funket.

Jeg hadde så lyst til å ha en rullerende fotosesjon (slik som i genesis, men med egne bilder) men med et format under som f.eks i "hybridcars". Er det vanskelig å få til? Jeg tenkte bare å klippe ut headerinformasjonen fra genesis og bruke den i den templaten som har tekst/felter som jeg liker best....

Jeg har egentlig ikke tenkt å være så avansert at jeg lager mine templates helt fra grunnen.. (jeg er helt nybegynner) men tenkte at det sikkert ville være enkelt å klippe /lime  elementer fra en genesis-header og til andre templates...

Jeg får installere en filemanager i joomla, og rydde opp i det som evt er blitt lagt på området mitt av filer fra genesis-templaten.

Locked

Return to “Template, CSS og design”