Norsk Gründerforum: Nytt nettsted for gründere og næringsliv

Vis frem en Joomla-side du har laget eller vært med å lage.

Moderators: sone12, Per Yngve Berg

Locked
User avatar
bingmannen
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 133
Joined: Tue Jun 12, 2007 6:13 pm
Location: Oslo, Norway
Contact:

Norsk Gründerforum: Nytt nettsted for gründere og næringsliv

Post by bingmannen » Sun Feb 07, 2010 1:38 pm

Dette nettstedet har jeg syslet med en stund, og nå er det endelig snart klart for å gå live. Nettstedet har foreløpig lite innhold, men jeg regner med at dette vil komme jevnt og trutt når jeg går live. Jeg venter i spenning på noen komponenter som er under konstruksjon, bl.a jCoterie (tidligere Agora Groups), Bookmarks og BFA Classifieds, men jeg skal ikke utsette lanseringen pga dem. Det går nok bra å fylle på litt etter hvert. :)

Nettadresse:
http://www.norskgrunderforum.no

Joomla!-versjon:
1.5 (er det fortsatt noen som bygger nytt i 1.0...?)

Mal (Template):
Versatility 4 (RocketTheme)

Utvidelser (Komponenter, Moduler, Mambots):
Agora, Phoca Download, SOBI 2, EventList, Acajoom News, Simple META Management, Xmap, JCE, JoomlaPack, Slick RSS og noen flere:)

Spesialtilpasninger:
Ikke så mange. Har justert logoens størrelse og posisjon. Jeg synes RocketTheme har sløst mye med plassen ovenfor hovedmenyen, så jeg skal legge til noen nye modulposisjoner der oppe etter hvert.

Andre egenskaper:
Bruker RokNewsRotator i sentral plassering på forsiden.

Viser næringslivsnyheter i RSS-feeds nederst på siden.

Social Bookmarking Plugin fra Abvibia.net gjør at alle artikler enkelt kan deles på sosiale nettsteder. (Liker!)

Agora AuthorBot Plus legger en liten thumbnail til alle artikler, som viser artikkelforfatterens forum-avatar. Bildet (og medlemmets navn, som står rett ved siden av) linker til medlemmets profil på forumet.

Tre (minst) spesifiserte områder av siden som jeg vil ha tilbakemelding på:
1. Er det lett å forstå hva nettstedet tilbyr, og til hvem? Hva synes du om bruken av RokNewsRotator på forsiden?

2. Når du først kommer inn på nettstedet, blir du forvirret? Er det for mange elementer å forholde seg til?

3. Navigering, er det enkelt og intuitivt nok?

4. Hva synes du om fargene?

5. Forumet, er det for massivt? Jeg lurer på å skrive noen navigeringstips, plassert mellom hovedmenyen og forumet.

Andre kommentarer:
Jeg er litt [red d] for at nettstedet (eller deler av det) kan oppfattes som overveldende, og at brukere som egentlig ville hatt nytte og glede av det kan bli skremt vekk før de i det hele tatt får satt seg inn i hva nettstedet tilbyr. Hva synes du?

En del av Joomla!-folket vil kanskje være i målgruppen for dette nettstedet. Om du er i målgruppen: Blir du interessert i å bruke dette nettstedet? Fint om du kan begrunne svaret. :)

På forhånd takk for tilbakemeldinger.
Odd-Eirik Eriksen
Web Editor - Web Marketer
http://www.active24.no

User avatar
zenior
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 325
Joined: Tue Mar 06, 2007 7:20 pm
Location: Sandefjord - Norway

Re: Norsk Gründerforum: Nytt nettsted for gründere og næringsliv

Post by zenior » Sun Feb 07, 2010 6:36 pm

3:
Navigeringen er grei
4:
Fargene på hovedsiden er tiltalende, syntes ikke disse burde endres avhengig av hvor i nettstedet man er slik som tilfellet er nå. Klikker man på Artikler så kommer det frem em blå meny med litt dårlige lesbare tekster, klikker man så på Etablering i denne, så kommer det frem en ny meny med ennå et nytt utseende. Tror jeg ville droppet disse, og holdt meg til forsidens design og de to underliggende menyene som finnes der.
5:
Forumet virker litt overveldende ja, tror du vil tjene på å innsnevre masse på emnene der og heller la brukerne "skape" forumet, ev. dele inn etter tråd etterhvert som det fylles.

Du nevner det selv i en kommentar, at brukerne kan bli "skremt" av at det blir for overveldende.
Husk at det enkle ofte er det beste, start litt mindre ambisiøst og la heller nettstedet vokse underveis...

User avatar
bingmannen
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 133
Joined: Tue Jun 12, 2007 6:13 pm
Location: Oslo, Norway
Contact:

Re: Norsk Gründerforum: Nytt nettsted for gründere og næringsliv

Post by bingmannen » Mon Mar 01, 2010 12:51 am

Takk for din tilbakemelding, zenior.

Jeg er enig med deg når det gjelder Artikler-menyen. Skal ta noen grep der. :)

Menyen på Artikler -> Etablering er tredje nivå i hovedmenyen, og må nok bli værende som den er.

Det ligger an til at jeg tar noen grep i forumet også, for å gjøre det lettere å navigere og få oversikt.

Jeg skulle gjerne hatt flere tilbakemeldinger! :)
Odd-Eirik Eriksen
Web Editor - Web Marketer
http://www.active24.no

User avatar
Mimmi
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 93
Joined: Sat Dec 13, 2008 10:41 pm

Re: Norsk Gründerforum: Nytt nettsted for gründere og næringsliv

Post by Mimmi » Tue Mar 02, 2010 9:13 pm

Først: God idé, blir spennende hva du får til! :-) Jeg er stuptrøtt så tilbakemeldingene mine er kanskje farga av dét.
bingmannen wrote: Tre (minst) spesifiserte områder av siden som jeg vil ha tilbakemelding på:
1. Er det lett å forstå hva nettstedet tilbyr, og til hvem? Hva synes du om bruken av RokNewsRotator på forsiden?
Litt skeptisk. Øyne dras rett mot det feltet, og jeg tror det er bedre med en statisk innhold der. (Hvis du skal beholde den bør nok kontrasten bakgrunn-tekst bli større.) Jeg har sansen for forsider som er visuelt enkle, med lite tekst. Eks. http://www.storebrand.no/ (men midtstilt! Og mindre rotete) Hva med f.eks. ha de seks viktigste tjenestene du tilbyr som illustrasjoner midt på, med en tittel under og evt. en liten forklaring eller noen stikkord? Innloggingsbiten tar stor plass, tror du vil tjene på å utnytte den bedre.

Hva med å ha en tittel over menyen, på linje med søkefeltet? Blir kanskje klarer hvem stedet er for da?

Teksten i Velkommen er ok, men dropp det med få brukere. Gir negative assosiasjoner.
2. Når du først kommer inn på nettstedet, blir du forvirret? Er det for mange elementer å forholde seg til?
Se over. Mindre tekst, mindre innloggingsfelt = mer oversiktlig. Tror ikke det er farlig med mange elementer så lenge de ikke slår hverandre i hjel og det er luft rundt dem :-) Nå ble det litt mye for meg. Vær kritisk til egent tekst, kan du forkorte?
3. Navigering, er det enkelt og intuitivt nok?
Fin for meg. Men, hvis jeg klikker på Skriv artikkel forsvinner hele undermenyen til forsiden. Blir også forvirra av at Artikler-boksen og ulike Meny-bokser har samme plass. Hvis du ikke har en menyboks for den kategorien ennå så ikke erstatt den med en Artikler-boks som er nesten som en meny. Men dette forsvinner kanskje når stedet fylles opp? (Eks http://www.norskgrunderforum.no/markedsplassen Regner med det her kommer en salgsmeny?) Synes det er greit å ha et tredelt menysystem så lenge det er gjennomført.

NB! Du lanserer vel ikke nettstedet med menyer til kategorier som er tomme? Hvis du ikke har stoff, ikke skriv "Vi håper å ha det på plass i løpet av første halvår 2010." Ikke fortell noen om det før det er på plass ;-) Blir fort lei hvis jeg klikker rundt på et nettsted og stadig kommer til uferdige saker. Omtrent som å sykle i byen og oppdage at alle gater er enveiskjørt i feil retning eller stengt pga gravearbeid osv.
4. Hva synes du om fargene?
Gode, men for liten kontrast i annonsene, og i Artikler-boksen. Kanskje litt tungt totalt sett sammenlignet med f.eks. http://www.grunder.no/ og http://www.innovasjonnorge.no
5. Forumet, er det for massivt? Jeg lurer på å skrive noen navigeringstips, plassert mellom hovedmenyen og forumet.
JA! Enig med zenior. Har vært med å skape noen forum, og siden jeg er en systematiker vil jeg gjerne ha hele strukturen på plass ved start, men erfaringen tilsier at det er bedre å la veien bli til mens man går. Hørte om et ferskt borettslag som sådde gras overalt og ikke anla gangveier før folk hadde bodd der et år. Da så man hvor de naturlige stiene ble dannet og la asfalt oppå disse. I stedet for å asfaltere først og oppdage at folk går et helt annet sted ;-)

Er forumet Agora? Nysgjerrig på løsningen!
Andre kommentarer:
Jeg er litt [red d] for at nettstedet (eller deler av det) kan oppfattes som overveldende, og at brukere som egentlig ville hatt nytte og glede av det kan bli skremt vekk før de i det hele tatt får satt seg inn i hva nettstedet tilbyr. Hva synes du?

En del av Joomla!-folket vil kanskje være i målgruppen for dette nettstedet. Om du er i målgruppen: Blir du interessert i å bruke dette nettstedet? Fint om du kan begrunne svaret. :)
Jeg tror nok du vil tjene på å enten ikke lansere før mer er ferdig, eller å starte i det små og bygge på i menyer etc etter hvert som innholdet utvides. Jeg synes ideen er god og kunne tenke meg å bli medlem. Er allerede med her, men de sliter med løsningen og brukergrensesnittet:
http://kreativmamma.no/

Håper dette var til hjelp :-)

User avatar
bingmannen
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 133
Joined: Tue Jun 12, 2007 6:13 pm
Location: Oslo, Norway
Contact:

Re: Norsk Gründerforum: Nytt nettsted for gründere og næringsliv

Post by bingmannen » Wed Mar 03, 2010 1:18 am

Takk for en god tilbakemelding, Mimmi.
Mimmi wrote:Hva med f.eks. ha de seks viktigste tjenestene du tilbyr som illustrasjoner midt på, med en tittel under og evt. en liten forklaring eller noen stikkord?
Det var en god idé. Skal definitivt se på det.
Mimmi wrote:Innloggingsbiten tar stor plass, tror du vil tjene på å utnytte den bedre.
Helt enig. Bruker foreløpig standard innloggingsmodul der, men den skal vekk. Skal lage noe smått, enkelt og iøynefallende ovenfor toppmenyen, slik at det er tilgjengelig på samtlige sider.
Mimmi wrote:Teksten i Velkommen er ok, men dropp det med få brukere. Gir negative assosiasjoner.
Enig, droppet.
Mimmi wrote:Men, hvis jeg klikker på Skriv artikkel forsvinner hele undermenyen til forsiden.
Dette skyldes at dette menypunktet pekte på et annet menypunkt, i en annen meny (jeg har endret det nå). Slik Joomla er bygd opp, må jeg (så vidt jeg forstår) velge mellom disse to alternativene:

1. Menypunktene under Forsiden får adresse www.norskgrunderforum.no/forsiden/menypunkt

2. Lage menypunktet i en annen meny først, og deretter lage et menypunkt under Forsiden som peker til menypunktet i den andre menyen. Da får jeg adressen www.norskgrunderforum.no/menypunkt, MEN hele undermenyen til forsiden forsvinner når man trykker der.

Om noen har en "oppskrift" for hvordan jeg kan unngå at menyvalgene under Forsiden forsvinner når man trykker på dem, og samtidig oppnå adresser som www.norskgrunderforum.no/menypunkt, så vil jeg gjerne høre om det. :)
Mimmi wrote:Blir også forvirra av at Artikler-boksen og ulike Meny-bokser har samme plass. Hvis du ikke har en menyboks for den kategorien ennå så ikke erstatt den med en Artikler-boks som er nesten som en meny. Men dette forsvinner kanskje når stedet fylles opp?
Ja, dette forsvinner når det kommer mer innhold.
Mimmi wrote:NB! Du lanserer vel ikke nettstedet med menyer til kategorier som er tomme? Hvis du ikke har stoff, ikke skriv "Vi håper å ha det på plass i løpet av første halvår 2010." Ikke fortell noen om det før det er på plass ;-) Blir fort lei hvis jeg klikker rundt på et nettsted og stadig kommer til uferdige saker.

Jeg tror nok du vil tjene på å enten ikke lansere før mer er ferdig, eller å starte i det små og bygge på i menyer etc etter hvert som innholdet utvides.
Jeg er helt enig. Det er fortsatt en stund til full lansering, og da vil det være mye mer innhold på plass. For øyeblikket er nettstedet kun vist til noen venner, og i denne tråden.
Mimmi wrote:Har vært med å skape noen forum, og siden jeg er en systematiker vil jeg gjerne ha hele strukturen på plass ved start, men erfaringen tilsier at det er bedre å la veien bli til mens man går.
Du har nok rett i det. Jeg skal ta noen grep for å gjøre forumet mindre.
Mimmi wrote:Er forumet Agora?
Ja, og jeg er meget fornøyd med det. Jeg oversetter Agora til norsk, så jeg får et godt innblikk i hva som rører seg hos utviklerne. De har mye spennende på gang, og deres support er OUTSTANDING. Agora anbefales!
Mimmi wrote:Jeg synes ideen er god og kunne tenke meg å bli medlem.
Det var hyggelig å høre! :)

Takk igjen for at du tok deg tid til å gi en såpass omfattende tilbakemelding. Setter pris på det. :)
Odd-Eirik Eriksen
Web Editor - Web Marketer
http://www.active24.no

User avatar
Mimmi
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 93
Joined: Sat Dec 13, 2008 10:41 pm

Re: Norsk Gründerforum: Nytt nettsted for gründere og næringsliv

Post by Mimmi » Wed Mar 03, 2010 6:09 am

bingmannen wrote:
Mimmi wrote:Er forumet Agora?
Ja, og jeg er meget fornøyd med det. Jeg oversetter Agora til norsk, så jeg får et godt innblikk i hva som rører seg hos utviklerne. De har mye spennende på gang, og deres support er OUTSTANDING. Agora anbefales!
Mimmi wrote:Jeg synes ideen er god og kunne tenke meg å bli medlem.
Det var hyggelig å høre! :)

Takk igjen for at du tok deg tid til å gi en såpass omfattende tilbakemelding. Setter pris på det. :)
Bare hyggelig! :) Registrerte meg jeg, men ser ikke ut som jeg får lov å poste i forumet? Har mange spm om Agora, men for ikke å kuppe tråden din skal jeg ikke stille dem her ;)

Laga en egen tråd her:
http://forum.joomla.org/viewtopic.php?f=442&t=494260

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Norsk Gründerforum: Nytt nettsted for gründere og næringsliv

Post by rued » Wed Mar 03, 2010 8:06 am

bingmannen wrote:Om noen har en "oppskrift" for hvordan jeg kan unngå at menyvalgene under Forsiden forsvinner når man trykker på dem, og samtidig oppnå adresser som http://www.norskgrunderforum.no/menypunkt, så vil jeg gjerne høre om det. :)
Har du sett på valget Alias (menytype), for menylenke?
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

User avatar
bingmannen
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 133
Joined: Tue Jun 12, 2007 6:13 pm
Location: Oslo, Norway
Contact:

Re: Norsk Gründerforum: Nytt nettsted for gründere og næringsliv

Post by bingmannen » Wed Mar 03, 2010 6:44 pm

Mimmi wrote:Registrerte meg jeg, men ser ikke ut som jeg får lov å poste i forumet?
Jeg har en testbruker med samme rettigheter som deg, og har nylig postet et innlegg uten problemer. Kan du sende meg en PM om hva slags problemer du støter på?
Mimmi wrote:Har mange spm om Agora, men for ikke å kuppe tråden din skal jeg ikke stille dem her
Jeg kjenner ikke andre forumprogrammer så godt, så jeg er kanskje ikke den rette til å svare på sammenlignings-spørsmål. Men på utviklerens nettsted http://jvitals.com finner du et aktivt forum, der finner du nok svar på det meste du lurer på om Agora.
Odd-Eirik Eriksen
Web Editor - Web Marketer
http://www.active24.no

User avatar
bingmannen
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 133
Joined: Tue Jun 12, 2007 6:13 pm
Location: Oslo, Norway
Contact:

Re: Norsk Gründerforum: Nytt nettsted for gründere og næringsliv

Post by bingmannen » Wed Mar 03, 2010 6:47 pm

rued wrote:
bingmannen wrote:Om noen har en "oppskrift" for hvordan jeg kan unngå at menyvalgene under Forsiden forsvinner når man trykker på dem, og samtidig oppnå adresser som http://www.norskgrunderforum.no/menypunkt, så vil jeg gjerne høre om det. :)
Har du sett på valget Alias (menytype), for menylenke?
Ja, det er det jeg har brukt tidligere, men da forsvant undermenyen når man trykker på det menyvalget. Det skyldes vel at man egentlig trykker på et menyvalg i en annen meny, antar jeg.
Odd-Eirik Eriksen
Web Editor - Web Marketer
http://www.active24.no

[Jarle]
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 5
Joined: Sat Apr 10, 2010 12:20 am
Location: Bergen
Contact:

Re: Norsk Gründerforum: Nytt nettsted for gründere og næringsliv

Post by [Jarle] » Sat Apr 10, 2010 1:41 am

Jeg ville anbefalt at du gjør logoen klarere.
Kontrastforholdet på logotekst og bakgrunn blir for lavt, noe som gjør at logoen oppfattes som litt mørk og dus, ikke klar skarp som man gjerne ønsker at en logo skal være.

Kanskje det kan være en idé å gjøre den store G-en i logoen helt lys, lys grå, og bruke den samme lyse gråfargen som bakgrunn under "Norsk Gründerforum...."?

Noe som mange kanskje ikke legger så mye vekt på, men som jeg likevel ønsker å bemerke er bruk av "stockphotos".
Hvis man må eller ønsker å bruke denne type bilder så finner man etter nok leting som regel gode bilder.
Men i hovedsak synes jeg denne type bilder virker kunstig og upersonlig. Det nærmeste jeg kommer å beskrive det må være "TV Shop" følelse :).
Et bedre alternativ er å bruke ekte bilder, ta gjerne bildene selv.

Ellers synes jeg det virker som et greit nettsted med med et godt formål!

User avatar
bingmannen
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast
Posts: 133
Joined: Tue Jun 12, 2007 6:13 pm
Location: Oslo, Norway
Contact:

Re: Norsk Gründerforum: Nytt nettsted for gründere og næringsliv

Post by bingmannen » Sat Apr 17, 2010 5:15 am

Takk for ditt innspill, Jarle.

Jeg er enig med deg når det gjelder "stockphotos". Det er kanskje spesielt bildet under "Månedens gründer" på forsiden du reagerer på? Her vil det komme ordentlige bilder av reelle gründere f.o.m. mai.

Fargene i logoen er hentet fra templaten, og jeg synes de er behagelige. Men jeg tar ditt innspill til etterretning, og skal se på andre farger. Er det flere som synes at fargene i logoen ikke funker?
Odd-Eirik Eriksen
Web Editor - Web Marketer
http://www.active24.no

User avatar
rued
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 4840
Joined: Fri Sep 16, 2005 10:23 pm
Location: Finland / Norway
Contact:

Re: Norsk Gründerforum: Nytt nettsted for gründere og næringsliv

Post by rued » Sat Apr 17, 2010 7:34 am

bingmannen wrote:Er det flere som synes at fargene i logoen ikke funker?
Ja, logoen blir nok litt borte slik den nå er. Hva med å bare ha en ramme rundt teksten, der det nå er en "lysere" bakgrunn, samt hvit G.

Evt. ingen bakgrunn/ramme annet enn rundt G.
Rune Rasmussen - https://syntaxerror.no/
Norske nettløsninger og integrasjoner, brukerstøtte og vedlikehold m.m. for betalende kunder.

Norske oversettelser -> viewtopic.php?f=210&t=1006497

User avatar
zenior
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 325
Joined: Tue Mar 06, 2007 7:20 pm
Location: Sandefjord - Norway

Re: Norsk Gründerforum: Nytt nettsted for gründere og næringsliv

Post by zenior » Sat Apr 17, 2010 8:19 am

Helt klart hvit G på blå bakrunn, og så resten av teksten blå mot hvit bakgrunn... da blir på en måte G'en varemerket/logoen, og den er også et godt utgangspunkt for et tydelig favicon....


Locked

Return to “Fremvisning av sider (Show off)”