3 frågor?

Diskutera frågor rörande själva användandet av Joomla! 1.0 och administratörsdelen.

Moderators: chrille, Zello

Forum rules
Forumregler
Locked
frankie
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

3 frågor?

Post by frankie » Tue Oct 18, 2005 9:12 am

Hej!

Nu börjar jag känna mig lite frustrerad. Hoppas nån kan hjälpa mig.

1. Jag har skapat en artikel som ligger i kategorin "produkter" och i sektionen "produkter". Denna artikel har jag en liten inledningstext och sedan hela artikeln. Har valt att visa den på framsidan. På framsidan syns då inledningstexten. Klickar jag på artikeln så visas ju "inledningstexten"+"hela artikeln". Detta ställer till problem!

Om jag vill ha en bild i "hela artikeln" som ska visas högst upp på artikeln, men jag vill inte att bilden ska synas på framsidan med "inledningstexten". Då blir det problem. För bilden kommer att hamna en bit ner. För att få den högst upp så måste jag lägga in bilden i "inledningstexten" och då visas den ju på framsidan.

Finns det något man kan göra åt detta problem?

2. Jag har skapat en artikel (se ovan i fråga 1). Sedan har jag skapat en egen "Site module". I denna modul har jag vanlig html. Denna har positionen "user1". Denna modul vill jag ha på 2 st sidor (artiklar). Så från modulens inställningar har jag vallt att den ska visas på "artiklarna" produkter/test1 och produkter/test2.

Problemet är jag från artiklarna även vill visa dem på startsidan. Allt går bra "inledningstexten" visas på framsidan, inga problem. Men klickar jag på "Read more..." så blir det problem. Modulen vägrar laddas in. Jag har från huvudmenyn även skapat en "Link - Content Item " och länkat till artiklarna. Klickar man på dem visas modulen....men alltså inte om jag från framsidan väljer "Read more...". Tittar jag på huvudmenyns URL, den som är kopplad till artikeln och jämför URLén från "Read more..." så är URLén inte samma. På URLén till "Read more..." så här det: "index.php?option=com_content&task=view&id=1&Itemid=3"

och från huvudmenyn:
"index.php?option=com_content&task=view&id=1&Itemid=6"

Mycket konstigt. De pekar ju mot samma artikel, hur kan URLén vara annorlunda?

Hur kan man fixa detta?

3. Installerade WYSIWYGEN "mosCE 1.0.3 Final ". Fråga...vad är det för problem med "Image Manager"? efter att jag öppnat den ett par gånger kraschar den min Apache server...helt vansinnigt. Måste starta om den igen för att den ska fungera en stund till...den verkar SLUKA minne. Någon som vet mer om detta?

Tack på förhand
Frankie

tomniv
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Re: 3 frågor?

Post by tomniv » Fri Oct 28, 2005 10:19 pm

Hej Frankie!

Jag har eventuellt några tips som kan hjälpa dig på vägen...

1. Gå in på "menu"/"main menu" klicka på "home". I "parameters" rutan till höger väljer du "mosimage" "hide" en bit ner. Det gör att bilder i artiklarnas inledande text inte visas på förstasidan "home".

2. Det verkar inte gå att göra riktigt som du vill. Ett sätt är om du kan bestämma att alla artiklar i en "sektion" ska visa din modul, då kan du göra ett "meny item" "Blog - Content Section". Om du sen väljer in den i din modul så kommer din modul att visas både om man klickar på "läs mer"-länken på en artikel (som hör till den sektionen) från startsidan och när man väljen den sektionen i menyn.
Jag vet inte heller varför URL:en blir olika...

3. Har inte provat den, men jag letar själv efter alternativa editorer så jag kanske återkommer i frågan

Hoppas du får till det.
/Tommy

Locked

Return to “Användning och administration”