En svensk manual till admin efterlyses

Diskutera frågor rörande själva användandet av Joomla! 1.0 och administratörsdelen.

Moderators: Zello, chrille

Forum rules
Forumregler
Locked
Seblon
Joomla! Intern
Joomla! Intern

En svensk manual till admin efterlyses

Post by Seblon » Wed Nov 02, 2005 1:14 am

Hej!

Har suttit många timmar nu med att försöka förstå t.ex. hur man hanterar och skapar kategorier. Att bara lägga in en kategori på startsidan är ju inget problem men att sedan koppla innehåll till denna eller ännu mer huvudet på spiken, lägga in nytt material??? I vilken ordning görs detta och vad fasen innebär "table content manager", "static content manager" osv?

Jag skulle vilja lägga in en huvudkategori varefter man klickat på den antingen ska komma till en sida med alla kategorier uppdelade i en slags tabell, eller så ska en underkategri uppenbara sig (i huvudmenyn...)? Låter detta lika krångligt som jag upplever hanteringen av innehållet i min Joomlasajt? Ska nog gå och sova på saken!

Snälla!! Är det någon som kan länka till nån sida eller förklara hur det fungerar i denna tråd så ska ni ha stort tack!

Mvh,
Seblon
Mina bästa Joomlatips- och guider hittar jag på Nanjoo.com
En sajt om Joomla och Apple helt på svenska!

Seblon
Joomla! Intern
Joomla! Intern

Re: En svensk manual till admin efterlyses

Post by Seblon » Wed Nov 02, 2005 11:07 pm

Nähä... ingen som vet eller ingen som orkar svara?  :'(
Mina bästa Joomlatips- och guider hittar jag på Nanjoo.com
En sajt om Joomla och Apple helt på svenska!

vendelberg
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by vendelberg » Wed Nov 02, 2005 11:19 pm

Hej hej! Jag orkar svara men jag orkar inte skriva en manual. Det finns massor av bra tutorials om man behärskar engelska. Ja, jag vet det är alltid lättare på sitt eget språk  :(

Annas tips är bra, kolla dem http://forum.joomla.org/index.php/topic,5503.0.html
Den här manualen (engelska) började jag med för Mambo, nu är den för Joomla. Finns att ladda ner här http://www.joomlahacks.com/content/view/109/64/ antingen som word eller pdf. En enkel manual med bilder.
Lycka till! :D//Mia
Last edited by vendelberg on Wed Nov 02, 2005 11:46 pm, edited 1 time in total.
Man lär så länge man har elever
* Glöm inte att markera ditt första inlägg i tråden som LÖST (den gröna bocken) när du anser att du fått tillräcklig hjälp! *

www.joomlaakuten.se

LorenzoG
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by LorenzoG » Thu Nov 03, 2005 9:28 am

Just nu är översättningsteamet koncentrerad på att översätta Joomla! 1.1. I den versionen kommer även administrationsdelen att bli översatt till svenska  :). Förutom detta har vi som mål att översätta och samordna så att populära komponenter blir översatta.

När det gäller dokumentationen så håller Joomlas dokumentationsteam på att se över och omarbeta den engelska manualen och övrig dokumentation till 1.1. Som jag själv ser det så vore det önskvärt att vi även översätter den dokumentationen om det finns tid och resurser.

För er som inte känner känner till det så är Sune Hultman (shultman) som är koordinatorn för den svenska översättningsgruppen.

Under tiden så finns det en bra svensk resurs i Skolornas portal där det finns många artiklar, tips, instruktioner inkl. för administrationsdelen på svenska. Den är gjord för Mambo 4.5.0 (en lite äldre version) men fungerar även bra för stora delar av Joomla! 1.0x

Locked

Return to “Användning och administration”