Kör joomla lokalt på datan innan publicering...

Diskutera frågor rörande själva användandet av Joomla! 1.0 och administratörsdelen.

Moderators: Zello, chrille

Forum rules
Forumregler
Locked
keno
Joomla! Intern
Joomla! Intern

Kör joomla lokalt på datan innan publicering...

Post by keno » Sun Apr 20, 2008 3:25 pm

Jag skulle vilja köra joomla lokalt på datorn innan jag publicerar sidan jag har inte skaffat mig ett webbhotell ännu så jag ska vänta med det till allt är klart det är nämligen ett eget privat projekt. Jag laddade hem phpadmin är det rätt program för att kunna köra och bygga sidan lokalt?

Hur fungerar det isåfall när man kör joomla lokalt? Och när man ska ladda upp allt på ftp konto drar man bara över alla filerna, eller hur fungerar det?

Tacksam för så utförligt svar som möjligt vill inte lägga ner maaasa tid lokalt sett och så funkar det inte när jag vill ladda upp sidan.

Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Re: Kör joomla lokalt på datan innan publicering...

Post by Zello » Sun Apr 20, 2008 5:36 pm

Hej!

Det finns ett antal olika lösningar på detta. Det första du bör veta är att det behövs en webbserver som stödjer scriptspråket PHP och en installation av MySQL (databasservern) för att detta ska fungera. Men låt dig inte avskräckas av detta. Det finns många snälla typer på denna jord som har gjort färdiga paket som bara är att installera och köra.

Så... ta och googla lite på 'Joomla stand alone server' eller 'local joomla' ska du se vad du hittar.

(Det du har laddad ner är ett webbaserat grafiskt gränssnitt till Databasservern My SQL.)
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum

Kaffeman
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Re: Kör joomla lokalt på datan innan publicering...

Post by Kaffeman » Tue Apr 22, 2008 12:48 pm

Testa WAMP, funkar som smäck för det mesta som man skulle behöva en testserver till. Lägger du allt på samma sätt på datorn som du skulle gjort online, i root eller alternativt en undermapp, och använder samma lösen och användarnamn så bör det funka om du bara flyttar hela rasket mellan servrarna. Annars måste du redigera i config.php för att ställa in saker och ting. Kan hända att lite sökvägar måste redigeras där ändå iofs.

Locked

Return to “Användning och administration”