Funkar inte att "pinga"

Diskutera frågor rörande själva användandet av Joomla! 1.0 och administratörsdelen.
Locked
Bergmark
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 3
Joined: Mon Jun 02, 2008 8:57 am

Funkar inte att "pinga"

Post by Bergmark » Mon Jun 02, 2008 9:00 am

Min Joomlasajt är av bloggkaraktär. Jag kommenterar ofta aktuella nyhetsartiklar och med tjänster som
Twingly vill man ju gärna att mina alster länkas från tidningarnas sajter. Men när jag "pingar" min sajt på
Twingly så händer inget. Jag frågade Twingly om orsaken och de svarade så här:

"Anledningen till att du inte kommer med på tidningarna är att du inte publicerar ut hela inlägget i feedet. Dessutom måste det utpublicerade vara i html format så att länkarna är kvar som länkar även i feedet för att vi skall kunna hitta dom."

Nu är det bara inledningarna som hamnar i feedet. Är det något som kan åtgärdas?

Mvh
Stefan Bergmark
www.stefanbergmark.se

DregNET
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 17
Joined: Mon Aug 20, 2007 4:31 pm

Re: Funkar inte att "pinga"

Post by DregNET » Thu Nov 27, 2008 2:55 am

Det du får göra är att inte lägga in en ingress (pagebrake) i dina blogginlägg.

Bergmark
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 3
Joined: Mon Jun 02, 2008 8:57 am

Re: Funkar inte att "pinga"

Post by Bergmark » Thu Nov 27, 2008 9:27 am

Fast jag vill helst ha en ingress. Men även när jag försökt länka från ingressen så funkar det inte - ingen återlänkning från tidningssajter som har Twingly.

Funkar det bättre med Joomla 1,5?

DregNET
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 17
Joined: Mon Aug 20, 2007 4:31 pm

Re: Funkar inte att "pinga"

Post by DregNET » Fri Jan 09, 2009 12:50 am

hmm mjaa joomla 1.0 var ju inte så smidig med sånt men det utvecklades bra verktyg som löste problemet.

till joomla 1.5 så fins det ännu inga bra verktyg till det och joomla verkar itne vilja bry sig om detta.

titta lite på en av mina kunders sidor ( barnmorska.net ) som har en blogg och där pingar jag även med twingly (dock manuellt)

men då för att det skulle fungera för twingly var jag tvungen att ta bort ingressen

Bergmark
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 3
Joined: Mon Jun 02, 2008 8:57 am

Re: Funkar inte att "pinga"

Post by Bergmark » Wed Feb 11, 2009 7:52 pm

Men på barnmorska.net verkar det ju vara ingresser, i betydelsen att varje artikel har en kortare puff på förstasidan. Menar du att du gjort den i 1.0 och sedan bara inte skrivit i ingressrutan i admin?

DregNET
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 17
Joined: Mon Aug 20, 2007 4:31 pm

Re: Funkar inte att "pinga"

Post by DregNET » Thu Feb 12, 2009 5:44 pm

På artiklarna är det ingresser men inte på bloggen, där feedar och pingar jag manuellt :)

User avatar
stilero_com
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 40
Joined: Fri Aug 15, 2008 9:55 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Funkar inte att "pinga"

Post by stilero_com » Sun Mar 08, 2009 10:40 am

Jag har just programmerat en plugin till Joomla 1.5 som pingar automatiskt precis som Wordpress. Pluginen är medvetet begränsad till att pinga nya artiklar i en sektion, eftersom pingtjänsterna spärrar dig om du pingar sånt som inte räknas som blogg.

Testa gärna min plugin och kom med synpunkter
http://www.stilero.com/component/option ... ,category/

Dan71
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 9
Joined: Fri Apr 03, 2009 4:09 pm

Re: Funkar inte att "pinga"

Post by Dan71 » Sat May 30, 2009 3:13 pm

Provade ditt program, kan man skriva typ 1, 6, 7, 8 i sektionsidfältet? Om man har flera sektioner som man vill ska pingas?

User avatar
stilero_com
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 40
Joined: Fri Aug 15, 2008 9:55 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Funkar inte att "pinga"

Post by stilero_com » Sat May 30, 2009 4:26 pm

I sektionsfältet skall du skriva in det id-nr som sektionen du vill pinga har, dvs 1,2,3,4....osv. Sektionens ID-nummer hittar du när du går in under sektioner och listar alla.

Du kan bara ställa in blogpingen att pinga en sektion, för att medvetet begränsa pingandet. Detta eftersom du riskerar att bannas från pingtjänsterna om du pingar sådant som ej är blog-relaterat.

Mitt tips är att skapa en sektion som du kallar "blog" och sedan i ställa in att pinga allt som skapas i denna sektion. I sektionen "blog" kan du sedan lägga in kategorier för att ytterligare kategorisera innehållet.

User avatar
stilero_com
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 40
Joined: Fri Aug 15, 2008 9:55 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Funkar inte att "pinga"

Post by stilero_com » Sat May 30, 2009 4:29 pm

För att ytterligare förtydliga: du kan inte ange flera sektioner med komma-tecken emellan, utan endast ett ID-nummer.

Jag har fått en del förfrågningar på att pinga flera sektioner, och eventuellt lägger jag in detta i kommande uppdatering, men i dagsläget är det en sektion som gäller.

Dan71
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 9
Joined: Fri Apr 03, 2009 4:09 pm

Re: Funkar inte att "pinga"

Post by Dan71 » Sat May 30, 2009 4:53 pm

Okej, jag provar att endast ställa in den på en sektion... Problemet är att jag har gjort som en nyhetsida där jag använder mig av flera sektioner som "nyheter", "teman", "översättningar", "kultur" osv....


Locked

Return to “Användning och administration”