Totalt nybörjare hjälp ?

Diskutera frågor rörande själva användandet av Joomla! 1.0 och administratörsdelen.
Locked
Phazz
Joomla! Fledgling
Joomla! Fledgling
Posts: 1
Joined: Mon Feb 23, 2009 9:44 pm

Totalt nybörjare hjälp ?

Post by Phazz » Mon Feb 23, 2009 9:52 pm

Hej
Jag är totalt nybörjare med Joomla och skulle behöve en bra nybörjar giude. Har läst en guide på Svenska som var lite behjälplig men skulle behöva något som bara kan förklara upplägget med kategorier å dyligt. Jag är så inkörd på html och har lite svårt att förstå uppdelningen, vad innebär eg Sektioner, Artiklar och Kategorier ?
I html är jag van med ex en root katalog där jag lägger olika mappar ex för bilder, menyer osv. Är uppdelningen på Joomla samma eller hur fungerar den ?
Vad ska ja lägga under ex sektioner och kategorier ?

User avatar
Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 3869
Joined: Wed Jan 10, 2007 11:23 am
Location: Västerås - Sweden

Re: Totalt nybörjare hjälp ?

Post by Zello » Tue Feb 24, 2009 9:31 am

Hej och välkommen!

För det första. Om det är Joomla 1.0.x som du håller på och lär dig så byt omgående till Joomla 1.5.x eftersom 1.0 kommer att försvinna i sommar!

Sen ...

Om du klickar på "Documantation" uppe i menyn på den här sidan så har du alla manualer som du kan behöva nu i ett startskede.

Ett tips angående kat./sekt. - Tänk innehåll! Joomla är ett innehållshanteringssystem (CMS). Släpp alla tankar på gamla statiska webbsidor och fil-strukturer. Detta är redan klart så allt vi behöver göra är att fylla Joomla med innehåll och välja/skapa en template som vi tycker passar.

Lek några dagar ska du se att det lossnar.
Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Totalt nybörjare hjälp ?

Post by sgagner » Wed Mar 25, 2009 12:21 pm

Hej och välkommen!