Migrationsfråga

Diskutera frågor rörande själva användandet av Joomla! 1.0 och administratörsdelen.
Locked
User avatar
janoy
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 88
Joined: Sat Dec 16, 2006 10:07 am
Location: Sundsvall

Migrationsfråga

Post by janoy » Fri Mar 06, 2009 9:50 pm

Jag har en sajt byggd i gamla joomla-versionen och inser att jag behöver uppdatera inom kort.
Men behöver några goda råd och dåd.

Hur gör jag på bästa sätt?
Går det att bara migrerar från gammalt till nytt eller måste i praktiken starta om från början?
Vad gör jag med gamla artiklar, bilder och annat upplägg.
Måste jag kopiera, klistra och klippa eller finns det andra smarta sätt.

Nyfiken på alla tips som ni kan ge.

http://www.pfk.se
www.pfk.se

“The important thing is not the camera but the eye.”

User avatar
Zello
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso
Posts: 3869
Joined: Wed Jan 10, 2007 11:23 am
Location: Västerås - Sweden

Re: Migrationsfråga

Post by Zello » Sat Mar 07, 2009 11:21 am

Olle Zettergren
Freelance Senior Joomla developer
Moderator Swedish forum

User avatar
janoy
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 88
Joined: Sat Dec 16, 2006 10:07 am
Location: Sundsvall

Re: Migrationsfråga

Post by janoy » Sat Mar 07, 2009 2:13 pm

Bra, tack.

Antar att göra enbart en uppdatering borde fungera men är det att rekommendera?
Vad tycker ni som jobbar mer intensivt med joomla att man borde göra.
Uppdatera befintligt eller faktiskt starta om från början?
www.pfk.se

“The important thing is not the camera but the eye.”

User avatar
sgagner
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1302
Joined: Wed Sep 27, 2006 8:40 pm
Location: Norrköping, Sweden
Contact:

Re: Migrationsfråga

Post by sgagner » Wed Mar 25, 2009 12:06 pm

Om man har en sajt som man tror kommer att leva länge än så rekommenderar jag starkt att migrera till J!15.
Hur migrationen skall gå till är lite svårt att sammanfatta kort då metoden beror i hög grad på vad webbplatsen innehåller och vilka komponenter som är installerade.
Om man har en installation med endast Joomla och någon av komponenterna: CommunityBuilder, VirtueMart, Fireboard, JomComment, DOCman, FacileForms eller ArtioJomSEF. Så kan man använda komponenten mtwMigrator för att göra migrationen.

Ta ALLTID backup innan du gör några förändringar din webbplats. Använd JoomlaPack och ladda ned backupen innan du sätter igång.

Installera först den senaste utgåvan av Joomla 1.5.x i en ny mapp på samma server som din Joomla 1.0.x installation. Använd gärna en ny egen databas till den nya installationen. Lägg INTE in något exempeldata utan låt den vara helt tom (DETTA ÄR MYCKET VIKTIGT!). Installera sedan alla de komponenter som du har på din gamla sajt enligt listan här ovan.
Om du använder VirtueMart så skall du uppgradera den till en version högre än 1.1.1 på den gamla sajten INNAN du gör migrationen.
Kopiera alla bildfiler och bildmappar från den gamla Joomlan till den nya. Om du har VirteMart installerad skall du också kopiera alla bildfiler och mappar under /components/com_virtuemart/shop_image/
Installera mtwMigrator på din nya Joomla och ställ in den så att den läser din gamla databas och tabellprefix. Kör igång migrationen som går ganska fort beroende på hur stor databas du har.
Klart!
Nu får du sätta igång och gå igenom din sajt. städa och anpassa moduler till mallen mm.

Om du har andra komponenter än vad som ovan beskrivits så måste man bedöma om det är värt jobbet att använda en annan metod. Man får då använda Joomla Migrator som är mycket svårare att ställa in och använda samt ställa in sig på att göra en storstädning i den nya installationen efter migrationen.

Om du tycker det känns krångligt eller osäkert så skall du anlita någon av oss konsulter som jobbar med detta dagligen.

Lycka till
Stefan Gagner, CMS Universal - http://www.mei-ya.se
Coordinator of Swedish Joomla Translator group.
We make the impossible while you wait. Wonders may take a little longer.


Locked

Return to “Användning och administration”