Hur implementerar man access-listor i Mambo?

Diskutera frågor rörande själva användandet av Joomla! 1.0 och administratörsdelen.

Moderators: chrille, Zello

Forum rules
Forumregler
Locked
fshsweden
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Hur implementerar man access-listor i Mambo?

Post by fshsweden » Mon Sep 05, 2005 8:25 pm

Den stora brist som jag har hängt upp mig på är saknaden av grupper av användare samt access-listor, dvs att en user skall kunna vara med i N grupper (samt grupper av grupper, helst), och att allt "content" skall kunna märkas upp med de N grupper/användare som kan accessa detta content.

Ett exempel:  Vi har följande grupper

Team93, Team94, Team95, TeamLeaders93, TeamLeaders94, TeamLeaders95.

Dessutom

Teams som innehåller Team94, Team95 och Team96
TeamLeaders som innehåller TeamLeaders93,... ja ni förstår...

Jag vill kunna publicera vissa dokument till alla lag (dvs Teams) alternativt alla Lagledare (TeamLeaders) eller så till ett speciellt lag (TeamLeaders93)

Access till features skall ges genom att man ingår i en eller flera grupper.

Jag vill också kunna inkludera vissa användare i särskilda grupper, som t.ex. festkommitte-gruppen, som 'automagiskt' skall ha sina egna sidor i systemet som ingen annan ser.

Nån ide om hur man gör detta med Mambo? Jag har letat men inte hittat nåt.... ALLA förslag mottages tacksamt. Jag behöververkligen denna grej. Kanske kan det göras på nåt annat sätt som jag inte tänkt på ??

Eller (gud förbjude) finns det nån annan CMS som klara av detta???

mvh
Peter

Mats
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Re: Hur implementerar man access-listor i Mambo?

Post by Mats » Tue Sep 06, 2005 9:38 am

Jag vet vad du är ute efter då jag har precis samma "problem". Jag har provat allt från Community Builder till fulhack och det närmaste jag kom var Community Builder. Tyvärr är det fortfarande inte exakt vad jag vill ha så jag håller på med en egen behörighetshanterare när jag får lite tid över.

Titta även på Docman, det kan vara det du behöver.
I'm not an expert but I do an execellent impersonation of one...

fshsweden
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by fshsweden » Tue Sep 06, 2005 9:46 am

Gör du detta hack i Mambo då? Eller CB?  Principen är ju ganska enkel egentligen. Problemet är att en sån här grej är så involverad i hela systemet så det är svårt att "lägga till" funktionaliteten i ett befintligt system.

Vore kul att höra mer detaljer.

mvh
Peter

Mats
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by Mats » Tue Sep 06, 2005 10:12 am

Fulhacket (Group Access) hittade jag på ett forum och det var inte så bra som jag hade hoppats. Man kan komma åt prylarna genom att skriva url:en själv. Det gömmer bara menyerna.

Det jag gör är att jag ersätter Mambos behörighetskontroll med min egen. Då kan jag sätta rättigheter precis som jag vill och är inte begränsad till de grupperingar som finns idag. Jag kommer inte heller att vara begränsad till en grupp per användare.

Jag har rätt höga krav på hur finmaskigt nätet ska vara för att fungera så frågan är om jag någonsin blir klar.  ;D

fshsweden
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by fshsweden » Tue Sep 06, 2005 11:58 am

Jag har varit inne på samma ide, men inte haft tid än att gå igenom hela systemet för att se om det är möjilgt (därav mitt frågande här).

Allt är ju möjligt att koda, men jag vet ju inte ens om Mambo är mitt val än...

I vilket fall låter det som samma grej som jag (och en hel del andra) vill ha.

Lite frågor (kostar ju inget ;-) ) :
Patchar du en befintlig version av Mambo?
Hur blir det med buggfixar/uppdateringar. Måste patchen applicaras på varje ny version?
Hur mycket har du gjort, i procent?
Kommer du att lägga ut denna nya funktionalitet som Open Source?
Vill du ha hjälp med kodning ;D ?

mvh
Peter

Mats
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by Mats » Tue Sep 06, 2005 12:31 pm

- I dagsläget så patchas befintlig version. Jag har inte haft tid att sätta mig in i om det ens går att göra på annat sätt utan att ta över inloggning etc. Det ska vara enkelt och helst fungera med andra moduler.  ;)
- Se ovan
- Jag är väl lite mer än halvvägs. Fast jag säger alltid "De sista 10 procenten tar 90 procent av tiden".
- Open Source? Tja, blir det bra så blir det LGPL eller liknande. Kommer inte att kosta något iallafall.
- Hjälp? Ja gör du mitt arbete så kan jag få mer tid över till att pillra med detta.  ;D När det kommer så långt så att det ska testas ordentligt så kan jag höra av mig.

Radeon
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by Radeon » Tue Sep 06, 2005 1:57 pm

Som det ser ut nu kommer Joomla updateras med ett ännu bättre användar system än vad mambo har nu. Längtar väldigt mycket till detta då jag själv inte gillar "hacks" pga att de ofta slutar fungera vid en updatering. Vi får hoppas att dom hinner bli klara med systemet innan årets slut, har väntat på nått sådant sedan första gången jag började använda mambo men knappt något har förändrats sedan dess.

fshsweden
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by fshsweden » Tue Sep 06, 2005 3:08 pm

det står ju en liten notering i gacl.class.php att....

"// NOTE, this is a temporary solution until phpGACL libraries are fully implemented"

Jag kollade in phpGACL och det skulle ju verkligen duga för mina behov så....  kommer det verkligen före nyåret? Eller ska man ge sig på att hacka det själv?

mvh
Peter

maxa
Joomla! Guru
Joomla! Guru

Post by maxa » Thu Nov 03, 2005 8:49 am

Hej Peter,
Har du hittat någon bra lösning? Letar även jag.
mvh
Niclas

Mackelito
Joomla! Hero
Joomla! Hero

Post by Mackelito » Fri Nov 04, 2005 9:00 am

Någon Moderator dom verkligen kan ge svar på om det kommer eller inte? Har läst runt lite överallt och enligt många så kommer det komma.. men står nästan aldrig nått om näääär  ;D

Jag vill verkligen vekligen vekligen vekligen (kan hålla på hela dan) ha denna funktion  :P
- Det bästa sättet att lära sig på är att göra det själv!
- Markus Thiel
http://www.homeofsweden.se
http://www.mittyrke.se

maxa
Joomla! Guru
Joomla! Guru

Post by maxa » Fri Nov 04, 2005 9:53 am

Mats wrote: Fulhacket (Group Access) hittade jag på ett forum och det var inte så bra som jag hade hoppats. Man kan komma åt prylarna genom att skriva url:en själv. Det gömmer bara menyerna.
Jag har använt Group Access på flera sajter och funnit det rätt användbart. Det är sant att det inte är några vattentäta skott mellan användargrupperna - det bara ser ut så. Om man vet url:en till den sida man vill åt så kommer man åt den (om man är inloggad). Men det vet inte användaren i de flesta fall. Där inte säkerhetskraven är höga så fungerar det. Man kan tänka sig att använda SEF404 till att maskera url:er  :-\

Känslig information som absolut inte får ses av vanliga registrerade användare kan man ge "Special" nivå. Då kommer bara administratörer, editors, publicers etc åt dessa. 8)

Men visst vill vi se riktiga grejer. Ovanstående är bara semi-tips för den som inte kan vänta, och där kraven inte är så stora.

LorenzoG
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by LorenzoG » Fri Nov 04, 2005 10:55 am

Om jag har förstått det rätt så efterlyser ni åtkomstkontrol (ACL). D.v.s. kunna styra olika grupper och ge dem olika behörighet till olika funktioner/sidor. Ni är inte ensamma om detta behov utan denna funktionalitet är starkt efterfrågad av många.

Denna funktion kommer att implementeras i Joomla! 1.2 som planeras att släppas första kvartalet nästa år (Joomla! 1.1 kommer att släppas nu i november). Från början var viss ACL funktionalitet planerad att släppas med Mambo 4.5.3 tillsammans med en hel del annan funktionalitet och som ni flesta känner till så blev den versionen framskjuten hela tiden. Nu har utvecklingsteamet valt att släppa mindre och mer väldefinerade antal funktioner och delmål för varje version. Deras första prioritet är språken och den andra är ACL.

Det har släppts en uppdaterad utvecklingsplan (på engelska) och den kommer att publiceras på svenska under dagen på svenskjoomla.se. Hela utvecklingsplanen finns här.

Om ni inte vill vänta så länge, så håller Hackwar, som tillhör standard och guidance teamet, på att ta fram ACL funktionalitet för Joomla 1.0x. Den första versionen släpptes häromdagen men projektet ligger fortfarande på Alfa-stadiet. Jag skulle ändå tro att en skarp version kommer att kunna släppas inom en rätt snar framtid då han jobbar hårt med den. Projektet hittar ni i forgen och ni kan läsa mer om projektet i denna tråd.

Locked

Return to “Användning och administration”