Tilldela inloggning till några få användare

Diskutera frågor rörande själva användandet av Joomla! 1.0 och administratörsdelen.
Locked
micke1961
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 45
Joined: Mon Nov 13, 2006 6:34 pm
Location: Stockholm
Contact:

Tilldela inloggning till några få användare

Post by micke1961 » Wed Feb 17, 2010 12:39 pm

Hej, en fråga. Jag skulle vilja skapa en area/sida/sidor på min site där jag kan visa innehåll för bara de personer som jag delat ut anv.namn och lösenord, dvs att andra som registrerar sig på siten inte får tillgång till arean/sidan. Finns det något enkelt sätt att lösa det? Även om jag i dagsläget använder Joomla 1.0 så är jag även intresserad om det finns en lösning för Joomla 1.5.
Ett exempel, jag har ett antal bilder på min site som jag bara vill att mina bekanta ska få tillgång till - inga andra och att de får tillgång till bilderna genom att jag som administratör ger dom ett användarnamn och lösenord.
Ett annat exempel är att det unika tilldelade anv. namnet och lösenordet ger tillgång till en hel kategori/sektion via ex ett menyval.
Last edited by micke1961 on Sat Feb 20, 2010 8:39 am, edited 1 time in total.

micke1961
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 45
Joined: Mon Nov 13, 2006 6:34 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tilldela inloggning till några få användare

Post by micke1961 » Sat Feb 20, 2010 8:38 am

Jag kom på lösningen.
1. Skapade en Sektion och Kategori för registrerade
2. Skapade en användare nivå "registrerad"
3. Gick in på Global Configuration "Allow User Registration", klickade i "nej"
4. Skapade en artikel och menyitem och kopplade mot sektionen/kategorin.

Så nu kan man om man loggar in med ett anv.namn och lösenord som jag som super administrator lagt upp få upp ett personaliserat menyval och artiklar kopplade till valet.

Jag kollade upp em massa komponenter och plugins, men såg inte skogen för träden ;D


Locked

Return to “Användning och administration”