Kan inte byta banner

Diskutera frågor rörande själva användandet av Joomla! 1.0 och administratörsdelen.
Locked
StinaQ
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 5
Joined: Tue Apr 27, 2010 1:36 pm

Kan inte byta banner

Post by StinaQ » Tue Apr 27, 2010 1:49 pm

Hej!
Är inte så bevandrad i Joomla, men vi använder det till klubbens hemsida.
Vi har länge haft problem med att vi inte kan byta bilder i bannern. Om jag välder "upload" så säger den hela tiden att det inte gå att ladda upp.
Det är inte jag som gjort de som ligger där nu, men vi har alla försökt att byta men inte lyckats.. Hade varit jättetacksam för hjälp och någon slags "walk-trough" av hur det borde gå till och vad "cliente name" mm är.. Vi vill har dekorativa bilder, det ska inte vara länkar till företag eller annan reklam.

Hade varit jätteglad för hjälp, har försökt hur mycket som helst men inte fått rätt på det!

Stina
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

fille12
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 26
Joined: Fri Apr 02, 2010 1:32 pm

Re: Kan inte byta banner

Post by fille12 » Thu Apr 29, 2010 9:38 am

Ni kanske har problem med filrättigheterna

Lyckas ni att ladda upp filerna, eller är dom uppladded men går ej att användas?
Använder ni Media manager för att ladda upp banners ?
Försöker ni ladda upp till /images/banners ?

StinaQ
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 5
Joined: Tue Apr 27, 2010 1:36 pm

Re: Kan inte byta banner

Post by StinaQ » Thu Apr 29, 2010 9:59 am

Som sagt har jag inte superkoll på vad allt är, men har försökt lite olika varianter. Största problemet verkar vara att jag inte kan ladda upp. Försökte nu via Media manager men det står att upload failed. Då var det till det directory som heter /banners . Till alla andra direcory verkar det funka, men inte hit.
Jag har också försökt via bannermanager men inte heller där går det att ladda upp något nytt. Vi har en mapp som heter banner_img där det ligger nya bilder och där det fungerar att ladda upp, men de bilderna syns inte i banner manager..

Från en annan webbansvarig har jag hört att templaten är låst och hon visste inte hur man låste upp den..

Är det något av det här som är begripligt? Går det att hjälpa?
Jättetacksom för svar!
Stina

fille12
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 26
Joined: Fri Apr 02, 2010 1:32 pm

Re: Kan inte byta banner

Post by fille12 » Thu Apr 29, 2010 10:36 am

Okej.. bra

Då föreslår jag att att du laddar ner joomlaXplorer som är en ftp klient till joomla.
När du har installerat den glöm inte att se till att modulen eller plugginen System-legacy är aktiverad.

Gå in på joomlaXplorer tryck dig till images.. markera mappen banners och tryck på symbolen nycklarna kryssa för alla boxar och spara.. prova ladda up igen


När du har lyckats ladda upp bör du ändra tillbaka så att mappen har numret 755 istället för 777

Numret står i kolumen perm

fille12
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 26
Joined: Fri Apr 02, 2010 1:32 pm

Re: Kan inte byta banner

Post by fille12 » Thu Apr 29, 2010 10:46 am

om du kör joomla 1.0 så behöver du inte göra detta steget

"När du har installerat den glöm inte att se till att modulen eller plugginen System-legacy är aktiverad." Enbart 1.5

StinaQ
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 5
Joined: Tue Apr 27, 2010 1:36 pm

Re: Kan inte byta banner

Post by StinaQ » Thu Apr 29, 2010 10:58 am

Jag ladda ner den och gick sedan på installers/components (i instruktionerna står det man ska gå på componenst/install uninstall men det fanns inte..)
Fösökte seda ladda upp den ouppackade filen, men det går inte, den säger att media inte är "writable" bifogar skärmdump på det...
Är det så att jag ska använda någon av de uppackade filerna eller är det något annat som är fel?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

fille12
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 26
Joined: Fri Apr 02, 2010 1:32 pm

Re: Kan inte byta banner

Post by fille12 » Thu Apr 29, 2010 11:37 am

det sög ju big time..

jaja om du vill kan du använda ett ftp program på windows eller mac och logga in på din sida och ändra filrättigheter på mappen banner

StinaQ
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 5
Joined: Tue Apr 27, 2010 1:36 pm

Re: Kan inte byta banner

Post by StinaQ » Tue May 18, 2010 9:47 am

Hej!
Vill bara säga att det löst sig med det problemet men de har dykt upp nya! Ni hade helt rätt i att det var skrivrättigheterna och när jag äntligen fått tag i alla inloggningsuppgifter var det enkelt att lösa. De mapparna hade andra rättigheter än resten, ändrade det till 777, tror jag.

Problemet nu är att jag gärna hade velat ändra lite i designen av sidan, tycker att den är för smal. Jag kan css och html bra, men kan för mitt liv inte hitta var man modifierar stilmallen, måste jag gå in i den filen separat, eller kan jag göra det från admin?
Jättetacksam för all hjälp hittills!
Sidan finns här om ngn vill kika
http://www.torns.org/index.php

fille12
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 26
Joined: Fri Apr 02, 2010 1:32 pm

Re: Kan inte byta banner

Post by fille12 » Tue May 18, 2010 5:17 pm

Antingen kan du ändra i cssen via admin.. (kräver att filen är skrivbar)

teller kan du leta upp css filen via en ftp/html client och editera den utanför joomla

jag rekommenderar det sista alternativet då du kan få lite hjälp från programmet


Locked

Return to “Användning och administration”