innehållsförteckning i Item

Diskutera frågor rörande själva användandet av Joomla! 1.0 och administratörsdelen.
Locked
User avatar
choomla
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 308
Joined: Wed Feb 22, 2006 7:11 pm
Location: Gothenburg, Kingdom of Sweden
Contact:

innehållsförteckning i Item

Post by choomla » Tue Apr 25, 2006 7:21 am

Är det nån som vet om/hur man kan skapa en innehållsförteckning i en Item. Jag har en del långa texter som skulle behöva det. Jag har försökt lite med ankare, men förstår inte riktigt hur den funkar. Det händer ingenting  :P

Kan också passa på att fråga om {mospagebreak} - kan man ge egna rubriker på de egna sidorna eller måste de heta Sida 2, Sida 3...?

majje
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 48
Joined: Sat Oct 29, 2005 8:19 am
Location: Sweden

Re: innehållsförteckning i Item

Post by majje » Tue Apr 25, 2006 12:34 pm

Om du skriver {mospagebreak title=Kapitelrubrik} så slipper du Sida2 osv.

User avatar
maxa
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 557
Joined: Sat Aug 27, 2005 11:07 am
Location: Sweden
Contact:

Re: innehållsförteckning i Item

Post by maxa » Wed Apr 26, 2006 6:13 pm

choomla wrote: Är det nån som vet om/hur man kan skapa en innehållsförteckning i en Item. Jag har en del långa texter som skulle behöva det. Jag har försökt lite med ankare, men förstår inte riktigt hur den funkar. Det händer ingenting  :P
Om du använder editorn JCE (vilket jag vet att du gör ;)) så kan du göra så här:

1. Länk till rubrik 1
2. Länk till rubrik 2


Rubrik 1
brödtext

Rubrik 2
brödtext


Ställ markören vid rubrik 1 (du behöver inte markera - bara stå på samma rad) och klicka på knappen som ser ut som ett ankare i editorn. Namnge ankaret rub1 (typ).
Gå till texten som du vill göra till länk (innehållsförteckningen). Markera den och klicka på länk-knappen (som ser ut som en kedjelänk). Ange som Link URL: #rub5. Då har du skapat länkar till ankare inom en artikel.

User avatar
choomla
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 308
Joined: Wed Feb 22, 2006 7:11 pm
Location: Gothenburg, Kingdom of Sweden
Contact:

Re: innehållsförteckning i Item

Post by choomla » Wed Nov 11, 2009 12:31 pm

Finns det någon enklare lösning på detta i Joomla 1.5 kanske? Eller någon härlig extension?


Locked

Return to “Användning och administration”