An Error Has Occurred! Unable to open config file to write!

Diskutera frågor rörande installation, backup och säkerhet avseende Joomla! 1.0.

Moderators: Zello, chrille

Forum rules
Forumregler
Locked
Florre
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

An Error Has Occurred! Unable to open config file to write!

Post by Florre » Fri Oct 13, 2006 9:19 pm

Godagens på er alla!

Ska försöka fatta mig kort...

Jag har gjort en sajt lokalt, allt fungerar som det ska där. När jag nu skulle ladda upp den på webhotellet (http://www.box.se) så blir det konstigt...
Jag har läst någonstans som tips att man först skulle göra en normal installation på webhotellet. Därefter spara configuration.php, och ladda över hela sin installation och återställa databasbackup. Så har jag gjort.

Själva sajten verkar fungera som den ska men jag kan inte ifrån Controlpanelen ändra i Global Configuration. Gör jag det och spar får jag felmeddelandet: "An Error Has Occurred! Unable to open config file to write!". Detta trots att det står "configuration.php is: Writable" när man öppnar Global Configuration...  :(

Efter at ha läst runt lite på forumen så skulle jag "Chmodda" filen till 755. MEn då kommer nästa konstighet: SmartFTP skriver "[23:05:16] 500 'SITE CHMOD 755 configuration.php': command not understood" i loggfönstret...  ???

Vad gör jag för fel??? Någon med ideér?

/Florre

Edit:
Jag försöker öppna JoomlaXplorer för att lösa det, men det går inte heller:
"The home directory doesn't exist, check your settings. (d:/customers/XXXXXXX.XX/wwwroot)" (Domännamnet kryssat, vill inte visa än)
Enligt alla supportsidor hos Box.se så är detta rätt sökväg...´och det är den jag använder i SmartFTP...

Någon med ideér? Hjääälp... :'(
Last edited by Florre on Sun Oct 15, 2006 4:50 am, edited 1 time in total.

LorenzoG
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Re: An Error Has Occurred! Unable to open config file to write!

Post by LorenzoG » Sun Oct 15, 2006 7:35 am

Jag tror att någon här har råkat ut för motsvarande och med box.se. Jag ska ta kontakt med denna person och få det verifierat att det var samma ISP och hur det löste sig (kommer inte riktigt ihåg men i det fallet rörde det sig om ett ägande problem).

En kort fråga: Har du ett webbhotell med Linux eller Windows?

Florre
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by Florre » Sun Oct 15, 2006 9:23 pm

Mitt abbonemang har Windows... Har funderat på om det kan vara problemet men det kostar 200kr att byta så då byter jag nog till någon annan...

/Florre

LorenzoG
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by LorenzoG » Mon Oct 16, 2006 7:42 am

Nu har jag pratat med den personen som jag försökte att hjälpa. Jo, mycket riktigt. Han hade också ett windows konto hos box.se och motsvarande problem. Han bytte till ett linux konto hos samma webhotell på min inrådan då det finns mer kunskap både hos mig (som ville hjälpa) och i communityt.

Problemen kvarstod dock och det visade sig att det var ett äganderättproblem (process vs ftp) och att användar-/grupprättigheter inte var rätt satta. Han kontaktade webhotellet och berättade exakt vad problemet var, men om jag inte minns fel var de helt oförstående och inte särskilt intresserade att lösa detta.

Florre, om du ska byta till ett linux konto. Byt då till en annan provider för att bespara dig trubbel.

Florre
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by Florre » Mon Oct 16, 2006 3:15 pm

Tack Lorentzo! Det blir med andra ord till att byta leverantör. Jag har nämligen fått känslan att dom inte fattar vad jag pratar om... Ställer man frågor som redan har svar i deras FAQ så får man snabbt svar men allt annat antingen dröjer svaret eller uteblir. Fick idag svar på frågor om detta som jag ställde i fredags... och då påstod dom ha löst problemet genom att ge mig(!) skrivrättigheter till mina kataloger... men det blev ingen praktisk förändring...

/Florre

Locked

Return to “Installation, backup och säkerhet”