Installation hos b-one eller one.com som dom heter nu

Diskutera frågor rörande installation, backup och säkerhet avseende Joomla! 1.0.

Moderators: Zello, chrille

Forum rules
Forumregler
Locked
matokiller
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Installation hos b-one eller one.com som dom heter nu

Post by matokiller » Tue Oct 17, 2006 4:16 pm

Hejsan!

Har lusläst forumet och testat allt som man kan, men den vill fortfarande inte köra genom installationen.
Kommer bara till steg 1 sen säger den att den inte kan skriva till databasen.

Har provat att ändra i .htaccess men då får jag internal server error.

Någon vänlig själ som skulle kunna hjälpa mig med detta?

catswed
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Re: Installation hos b-one eller one.com som dom heter nu

Post by catswed » Tue Oct 17, 2006 4:46 pm

Det är lite knappt med information, så jag kan bara ge ett generellt tips. Är inte säker på att joomla-installationen skapar mysql-tabellerna automatiskt, om den inte gör det så bör du gå in på kontrollpanelen hos one.com och skapa databasen först innan du gör installationen.

Det är längesen jag gjordet detta så jag reserverar mig för riktigheten i detta.
Ingenting kan förstås, utom som en effekt av någonting annat.

matokiller
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by matokiller » Tue Oct 17, 2006 5:16 pm

Är inte så bra på det här. Jag vet att man kan köra en txt fil som finns i installation/sql, men då hamnar den ju i rooten på databsen, det ska den väl inte göra?

vendelberg
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by vendelberg » Tue Oct 17, 2006 5:27 pm

Hej
B-one brukar ha safe mode=on vilket kan ställa till problem.
Själv har jag inga goda erfarenheter av det webhotellet pga svårigheterna att installera joomla. Därför bytte jag till ett annat. Det finns dock användare som har lyckats få till det.
Läs mer i tråden om "vilket webhotell stödjer joomla?" http://forum.joomla.org/index.php/topic,9402.0/all.html
Hur fungerar one.com idag? Finns det en kontrollpanel som du kan installera joomla ifrån eller måste du göra det via ftp?
Om du ska installera via ftp måste du först ha skapat databasen med tillhörande lösenord. //Mia
Man lär så länge man har elever
* Glöm inte att markera ditt första inlägg i tråden som LÖST (den gröna bocken) när du anser att du fått tillräcklig hjälp! *

www.joomlaakuten.se

matokiller
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by matokiller » Tue Oct 17, 2006 5:36 pm

hej mia

hittar ingen installation under kontrollpanelen.

Tänkte installera via ftp, vet du hur jag sätter upp databasen, har själva strukturen på alla kataloger som jag tagit från joomla.sql, men hur gör jag sedan?

vendelberg
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by vendelberg » Tue Oct 17, 2006 5:40 pm

Hej
Jag var alldeles nyss in o kollade på kontrollpanelen, hade mitt konto kvar. Har inte sagt upp det märkte jag  :-\
Tyvärr kom jag inte in i phpMyadmin, fick en 404 sida (sidan kan inte visas).
Du lär väl ha fått ett mail med alla koder om ditt konto? Det bör du ha till hands när du ska skapa en databas.
Hmm tyvärr kan jag inte guida dig i huvet...om jag bara kunde komma in o se själv. Jag ska beställa nya lösenord till min sida få se om jag kan hjälpa dig. //Mia
Edit: kommer inte in...har du fått en adress till http://phpmyadmin/xxxxxxx.se ?
Normalt sett brukar man bara fylla i ett namn för databasen och klicka på skapa. Du kan kalla den vad du vill bara du kommer ihåg det när det är dags att installera joomla.

Min egen erfarenhet av det hotellet (med 24 tim support) är inte bra därför bytte jag.
När det gäller Joomla tycker jag absolut att man ska välja ett hotell som har stöd för det. Det kan vara värt att "förlora" de pengar man satsat på "fel" hotell och byta.//Mia
Last edited by vendelberg on Tue Oct 17, 2006 6:01 pm, edited 1 time in total.
* Glöm inte att markera ditt första inlägg i tråden som LÖST (den gröna bocken) när du anser att du fått tillräcklig hjälp! *

www.joomlaakuten.se

matokiller
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by matokiller » Tue Oct 17, 2006 7:36 pm

fick ordning på det. fråga mig inte vad jag gjorde för det bara funkade helt plötsligt.
vilket webhotell rekommenderar ni?

jscout
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by jscout » Tue Oct 17, 2006 8:19 pm

matokiller,
bra att du fick igång det. Har kört b-one i några år med mambo och joomla utan större problem. b-one erbjuder EN databas, och den är startad och klar när du får lösenorden från b-one. Databasens namn, lösen m.m. står deras intro-mail. Det går alltså inte att skapa en databas (man saknar CREATE-rättighet - något man märker vid installation av Joomla 1.5) utan den finns där hela tiden.

Har spanat lite på http://www.siteground.com/, finns det någon med erfarenhet från det hotellet?
http://www.joomla.scoutkar.se - Introduktion till Joomla och Mambo för scoutkårer och föreningar
http://www.sanktolof.org - S:t Olofs Scoutkår i Västerås

vendelberg
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by vendelberg » Tue Oct 17, 2006 8:53 pm

Hej
Bra att du fick igång det! Jag har ingen erfarenhet av det hotellet. Fortsätt i den här tråden http://forum.joomla.org/index.php/topic,9402.0/all.html //Mia

www.joomlaakuten.se

Locked

Return to “Installation, backup och säkerhet”