Byte av OS

Diskutera frågor rörande installation, backup och säkerhet avseende Joomla! 1.0.
Locked
User avatar
MrCT
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 74
Joined: Sat Jul 15, 2006 9:42 pm
Location: Lulea, Sweden

Byte av OS

Post by MrCT » Sat Oct 21, 2006 2:10 pm

DARGH!

Kör en joomla-site på en domän hos Loopia. Domänen var tidigare kopplad till en windows-burk, men byttes (på uppmaning av mig) till en unix-maskin.

Loopia tog all information på kontot, gjorde backup, bytte maskin och lade in det igen. Nu har jag resultatet att ingenting fungerar! :(

Warum gör man nu?
Last edited by MrCT on Sun Oct 22, 2006 7:23 pm, edited 1 time in total.

User avatar
vendelberg
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 20, 2005 6:56 pm
Location: Vendel/Örbyhus
Contact:

Re: Byte av OS

Post by vendelberg » Sat Oct 21, 2006 2:19 pm

Hej
Har du frågat Loopia?
Man lär så länge man har elever
* Glöm inte att markera ditt första inlägg i tråden som LÖST (den gröna bocken) när du anser att du fått tillräcklig hjälp! *

www.joomlaakuten.se

User avatar
MrCT
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 74
Joined: Sat Jul 15, 2006 9:42 pm
Location: Lulea, Sweden

Re: Byte av OS

Post by MrCT » Sat Oct 21, 2006 2:25 pm

Nej, faktiskt inte.
Det känns mer mjukvaru-relaterat.

Jag tänkte på detta INNAN systembytet. Jag tänkte då som så att informationen ligger ju lagrad i FILERNA - inte bundet till utrymmet i webhotellet på något vis. Så med en backup skulle det alltså inte spela någon större roll: Man lägger in allt på nytt.

Databasen ligger dock inte hos Loopia utan på en privat server, så databasen är helt orörd.

User avatar
vendelberg
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 20, 2005 6:56 pm
Location: Vendel/Örbyhus
Contact:

Re: Byte av OS

Post by vendelberg » Sat Oct 21, 2006 2:39 pm

Hej
Jag är inte så insatt i skillnaderna mellan de olika OS. Det finns andra som kan det bättre  ;) Men om du lagt tillbaka alla filer, är det inte bara att importera databasen och ändra i config.php? Det är väl inget annat som ändras för joomlas del eller?
Vad är det som händer när du försöker besöka din sida? Får du felmeddelanden eller?
Man lär så länge man har elever
* Glöm inte att markera ditt första inlägg i tråden som LÖST (den gröna bocken) när du anser att du fått tillräcklig hjälp! *

www.joomlaakuten.se

User avatar
MrCT
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 74
Joined: Sat Jul 15, 2006 9:42 pm
Location: Lulea, Sweden

Re: Byte av OS

Post by MrCT » Sat Oct 21, 2006 2:43 pm

Jag har mailat loopia nu. Men de svarar väl inte förrän måndag, med lite tur.

Det är ju även dom som skött filhanteringen: Backup på det gamla och in med det på nya stället.
Jag har iofs också en backup jag kan slänga upp. Lär inte göra någon nytta, misstänker jag, eftersom det är samma filer.

När jag går till hemsidan så får jag upp en vit skärm. That's it. Inte ens till /administrator får jag komma.

Alla sökvägar är ju ändå desamma, så vad ska man ändra i config.php?

User avatar
vendelberg
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 20, 2005 6:56 pm
Location: Vendel/Örbyhus
Contact:

Re: Byte av OS

Post by vendelberg » Sat Oct 21, 2006 3:17 pm

Alla sökvägar är ju ändå desamma, så vad ska man ändra i config.php?
Hoppas Loopia kan ge dig ett enkelt svar. Jag tror inte att det är samma sökvägar. Det är lite annorlunda vad jag förstått när man installerar på windows och nu ska du över till Unix.

Här är en länk från om flytt från linux till windows (jag vet att du ska tvärtom, men du kanske kan få lite tips.) http://forum.joomla.org/index.php/topic,75704.0.html
Man lär så länge man har elever
* Glöm inte att markera ditt första inlägg i tråden som LÖST (den gröna bocken) när du anser att du fått tillräcklig hjälp! *

www.joomlaakuten.se

User avatar
shultman
Joomla! Guru
Joomla! Guru
Posts: 785
Joined: Sun Aug 28, 2005 1:45 pm

Re: Byte av OS

Post by shultman » Sun Oct 22, 2006 7:03 am

Hej!

En sak du bör kolla är sökvägarna till $mosConfig_absolute_path och $mosConfig_cachepath i din configuration.php.
Dessa borde rimligen ha nya värden efter serverbyte.

/Sune  :)

User avatar
MrCT
Joomla! Intern
Joomla! Intern
Posts: 74
Joined: Sat Jul 15, 2006 9:42 pm
Location: Lulea, Sweden

Re: Byte av OS

Post by MrCT » Sun Oct 22, 2006 7:22 pm

Tjo folket!

Hjärtligt jättetack för hjälpen! Problemet är löst, och det var en kombination av flera små saker:

1. Som Sune, och vendelberg, sade - sökvägarna behövde ju självklart ändras i config.php. Jag har haft för mycket att tänka på, så med sökvägar tänkte jag http://www.... istället för /home/...

2. Databasen körs på en server som en vän och kollega har på sitt jobb och är en burk jag inte har tillgång till. Eftersom joomla fortsatte mucka med mig trots att sökvägarna var rätt fick jag en idé och lyfte luren; MySQL-servern accepterade självklart bara anslutningar från angiven IP adress, vilken hade ändrats.

Således: Sökvägar och IP adress. Back in business.

:)

User avatar
vendelberg
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 20, 2005 6:56 pm
Location: Vendel/Örbyhus
Contact:

Re: Byte av OS

Post by vendelberg » Sun Oct 22, 2006 8:51 pm

Hej
Så att bra att det fungerar nu. Nu har vi andra också lärt oss nåt nytt.  ;)//Mia
Man lär så länge man har elever
* Glöm inte att markera ditt första inlägg i tråden som LÖST (den gröna bocken) när du anser att du fått tillräcklig hjälp! *

www.joomlaakuten.se


Locked

Return to “Installation, backup och säkerhet”