Hur länka filer på sajt som körs i WAMP - LÖST

Diskutera frågor rörande installation, backup och säkerhet avseende Joomla! 1.0.

Moderators: Zello, chrille

Forum rules
Forumregler
Locked
catswed
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Hur länka filer på sajt som körs i WAMP - LÖST

Post by catswed » Sat Oct 28, 2006 3:31 pm

Jag håller på och utvecklar en sajt lokalt som jag kör under WAMP. Det fungerar utmärkt så länge jag arbetar på samma system som servern körs på. Jag har även installerat en uppdateringsfunktion för min IP-adress så att den uppdateras mot ett kontonamn hos no-ip.com. Därmed kan jag alltså nå sidan över internet från andra datorer. Främst vill jag ha den möjligheten för att beställaren av sajten ska kunna nå sidan och ge kommentarer under utvecklingens gång.

Problemet är att via no-ip-kontot når jag bara index-sidan på sajten. Alla filer som ligger i undermappar, som bilder och stilmallar, läses inte in. Jag förstår att detta beror på att sökvägarna är: http://localhost/index.php?option=com_c ... &Itemid=43, osv. Och det är ju klart att localhost bara funkar på samma dator som servern ligger.

Jag antar att det är många som utvecklar lokalt under localhost. Hur har ni löst detta?
Last edited by catswed on Sun Oct 29, 2006 8:51 pm, edited 1 time in total.
Ingenting kan förstås, utom som en effekt av någonting annat.

catswed
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Re: Hur länka filer på sajt som körs i WAMP

Post by catswed » Sun Oct 29, 2006 8:03 pm

Har lurat lite ytterligare på det här problemet och är just nu inne på att det troligtvis (men man vet aldrig) har att göra med konfigurationen av Apache. Kommandona "servername" och "usecanonicalname" borde rimligtvis vara intressanta här. Men trots olika kombinationer av inställningar här så vill det sig ändå inte. Alla anrop mot servern från publika internet laddar bara index.php och inga filer som ligger utanför roten.

Någon som fått Apache att funka hela vägen med t ex no-ip eller dyndns?

catswed
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Re: Hur länka filer på sajt som körs i WAMP - LÖST

Post by catswed » Sun Oct 29, 2006 9:00 pm

Det som gjorde att det inte funkade var helt enkelt att $mosConfig_live_site i configuration.php var angiven som 'localhost', och inte som minsajt.no-ip.info. Detta går säkert att ändra direkt i admin backend, men jag kikade igenom configuration.php och såg till att allting var riktigt angivet där.

Så nu finns alltså här dokumenterat hur man kör WAMP lokalt och via dynamisk dns-server lägger ut en sida så den nås från publika internet.

1. installera wampserver
2. registrera konto hos dyndns eller no-ip
3. installera dynamisk uppdatering t ex no-ip DUC
4. ändra live_site i Joomla-admin till samma kontonamn du registrerat hos dyndns eller no-ip

Ytterligare finjusteringar kan eventuellt behöva göras i Apache konfig.

Som sagt, detta är ett bra sätt att gå till väga om man jobbar på en sajt lokalt samtidigt som man vill låta någon utomstående följa arbetet.

Locked

Return to “Installation, backup och säkerhet”