Frågor om uppdatering till 1.0.3.

Diskutera frågor rörande installation, backup och säkerhet avseende Joomla! 1.0.

Moderators: Zello, chrille

Forum rules
Forumregler
Locked
CHCG
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Frågor om uppdatering till 1.0.3.

Post by CHCG » Tue Oct 18, 2005 7:35 am

Jag har Joomla 1.0.1 installerad och den fungerar bra. Baserat på installerad version har jag börjat bygga min kommande webbplats med modifierade templates, översatta komponenter etc. Jag vill absolut inte förlora det arbete jag utfört.

Jag vill nu uppdatera till version 1.0.3, men drar mig för det av rädsla för att det ska röra till vad jag hittills skapat. Behöver därför professionellt råd om följande:

1. Jag är nybörjare och har aldrig uppdaterat Mambo/Joomla tidigare. Jag måste därför fråga hur jag rent faktiskt genomför uppdateringen.
    Jag har laddat ner Patch fr. 1.0.1 till 1.0.3. Vad gör jag sen? Ge gärna steg-för-steg-instruktion.

2. Hur uppdaterar jag från 1.0.1 till 1.0.3 utan att (garanterat) ändra/förstöra tidigare modifieringar?

3. Måste någon kod/något i databasen modifieras efter uppdatering?

4. Finns det något tillförlitligt backup-program för Joomla?

Tacksam för er hjälp, som jag ber er ge i enkla termer som en nybörjare kan följa!

svenl
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Re: Frågor om uppdatering till 1.0.3.

Post by svenl » Tue Oct 18, 2005 9:25 am

Hej,

Är själv ingen joomla/mambo-expert men kan kanske ge dig ett första svar som hjälp.

Mycket beror på vilka möjligheter som du har ifrån det webhotell som din plats ligger på. När jag gör en backup låter jag helt enkelt göra en zippad kopia av katalogen som min installation finns i (med alla underkataloger etc.) plus en kopia av databasen (samtidigt) som jag sedan spar i min egen dator.

Vid uppdatering av en "patch" brukar det räcka med att lägga zip-filen i katalogen för din istallation och sedan packa upp och skriva över de filer som är nya. Då det handlar om en "säkerhetsuppdatering" ska inget av det arbete du lagt ner gå förlorat eller behöva ändras.

Jag har uppdaterat min mambo-sida flera gånger och har nu uppgraderat till joomla och har inte vid något tillfälle behövt gå in och göra änndringar/justeringar i databasen. Det gäller också att uppdatera dina komponenter etc. vid större versionsnr-ändringar.

mvh
/Sven 
-
Sanningen finns där ute, har du sökt efter ditt svar?
var svaret bra och löste ditt problem? Glöm då inte att ändra ditt första inlägg till löst (Solved)

CHCG
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Post by CHCG » Tue Oct 18, 2005 9:48 am

Hej Sven!

tack för ditt snabba svar, som gav mycket av den information jag efterfrågar (bör dock inte hindra andra från att komplettera!). En följdfråga: Förstår jag dig rätt, att jag helt enkelt laddar upp zip-filen, dubbelklickar (eller hur jag nu packar upp den) och låter gamla filer skrivas över av den nya?

svenl
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by svenl » Tue Oct 18, 2005 10:09 am

Det stämmer,

Jag har http://www.surftown.se som mitt webhotell. När jag gör en uppdatering sker det på följande sätt:

1. Jag loggar in i deras kontrollpanel
2. startar deras "filhanterare"
3. går till katalogen för min joomla-installation
4. Laddar upp den zippade patch-filen
5. Packar upp den
6. Klart

Har inte ditt webhotell tillgång till en filhanterare borde det vara full möjligt för dig att via ett ftp-program ladda upp och ersätta filera som är nya i patchen.

Lycka till
mvh
/Sven
-
var svaret bra och löste ditt problem? Glöm då inte att ändra ditt första inlägg till löst (Solved)

CHCG
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer

Post by CHCG » Wed Oct 19, 2005 5:12 am

Hej igen!

Vill bara tacka för din hjälp. Nu är det gjort. Följde dina råd och allt gick bra. Lätt som en plätt!

Hälsningar,

Christoffer

iblogger
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by iblogger » Thu Oct 20, 2005 4:47 pm

Om man har $ambo 4.5.2.3 kan man då uppdatera på samma sätt, eller måste man göra en helt ny installation?

Jag har också S.... men är inte nöjd, kanske beror på ovan nämnda $ambo?

ibland när jag vill logga in till backend så får jag försöka upp till 10 ggr innan jag släpps in,
varför vet jag inte. Och så helt plötsligt fungerar det felfritt några dagar...

/Rolle

LorenzoG
Joomla! Virtuoso
Joomla! Virtuoso

Post by LorenzoG » Thu Oct 20, 2005 6:41 pm

iblogger wrote: Om man har $ambo 4.5.2.3 kan man då uppdatera på samma sätt, eller måste man göra en helt ny installation?
Nej, du kan inte använda en patch om du fortfarande kör Mambo. Detta då patcherna är baserade endast på ändringar från Joomla! 1.0x (beroende på vilken patch du väljer). Joomla! 1.0 är i för sig baserad på Mambo 4.5.2.3 men den innehåller ändå en hel del ändringar och tillägg och dessa ändringar missar du om du patchar direkt från Mambo 4.5.2.x.

Det enklaste är att du laddar ner den fulla distributionen av Joomla! 1.03. Sedan följer du instruktionerna hur du migrerar från Mambo 4.5.2.x. Glöm inte att göra backup innan!
Last edited by LorenzoG on Thu Oct 20, 2005 6:43 pm, edited 1 time in total.

iblogger
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by iblogger » Thu Oct 20, 2005 7:06 pm

Tack för svaret, jag har en testsite med senaste Joomla som fungerar sååå mycket bättre än $.....
jag ska uppdatera vid tillfälle, eftersom jag har tummen i armbågen vad gäller datorer så tar det sin tid  :-[

En önskan jag har är att safemode patchen (om det finns en sådan gjord för Joomla) ingår i nästa uppdatering
av Joomla, så vi med tummen i armbågen också kan göra förändringar enkelt även om vi sitter med en provider med safemode ON.
Jag har provat att använda mig av denna patch med $...4.5.2.3 men det vill inte fungera  ??? jag har säkert gjort något fel.

/Rolle

svenl
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by svenl » Thu Oct 20, 2005 8:30 pm

Hej iblogger,

När det gäller Surftown så verkar det som de ändrat, har nu uppdaterat båda mina platser till joomla 1.0.3 och installerat en subdomän till grabben.

På både min jobbdomän och den privata har installerats både components och mambots utan att behövt installera patchen.
(DocMan och Joomlaboard bl.a.).

Vid uppgraderingen har jag gjort följande "enkla" steg:
1. Jag loggar in i deras kontrollpanel
2. startar deras "filhanterare"
3. går till katalogen för min joomla-installation
4. Laddar upp den komplett fil för senaste joomla-version
5. Packar upp den
6. Deletar installationsmappen och install-filen
7. Klart
-

iblogger
Joomla! Enthusiast
Joomla! Enthusiast

Post by iblogger » Fri Oct 21, 2005 3:46 pm

Hej igen...
det verkar som att de i så fall har inställningarna satta olika på servrarna och att vi i så fall
inte ligger på samma server.

Jag har idag provat att via backend, installers...
installera Templates site, Templates admin, Language, Components, Modules och Mambots
men det går inte att installera något över huvudtaget. (och då har jag Joomla 1.0.3 installerat där)

Upload component - Upload Failed 
ERROR: Could not find an XML setup file in the package. 
[ Continue ... ] 

Det enda som går enkelt är att via det som du beskrev lägga till Templates via fihanteraren.
Vart de andra typerna av filer skall läggas via filhanteraren är en djungel.

Min testsida heter: http://www.nytt.dart.se och är till för våra funktionärer att "träna på"

Huvuddomänen är: http://www.dart.se (den och övriga subdomäner drivs idag med $ambo 4.5.2.3)

Jag tar tacksamt emot tips om hur jag gör vidare....
/Rolle

fluffig
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice

Post by fluffig » Thu Sep 13, 2007 12:40 pm

svenl wrote: Jag har http://www.surftown.se som mitt webhotell. När jag gör en uppdatering sker det på följande sätt:
mvh
/Sven
Tackar så mycket för detta svar. Du har räddat min dag eller rättare sagt min vecka när jag försökt installer templates på min Surftown sida.

Anita nybörjare

svenl
Joomla! Ace
Joomla! Ace

Post by svenl » Thu Sep 13, 2007 2:28 pm

fluffig wrote:
svenl wrote: Jag har http://www.surftown.se som mitt webhotell. När jag gör en uppdatering sker det på följande sätt:
mvh
/Sven
Tackar så mycket för detta svar. Du har räddat min dag eller rättare sagt min vecka när jag försökt installer templates på min Surftown sida.

Anita nybörjare
Jag tackar, bockar och  :-[
Surftown blir ett allt "sämre" alternativ för oss som kör Joomla (verkar det som). Det verkar som de vill ha massor med kunder, men inte se till att allt fungerar och är i topp trim när det gäller deras egna grejer. Det är inte ovanligt att domänen inte är nåbar (har fått ett antal mail om detta från SUNET i år då de försöker nå svenskregistrerade domäner regelbundet) och det är inte ovanligt att samma sak händer mig när jag försöker ibland.
Detta gör att flera av mina webbplatser nu flyttas till ett joomla-vänligt webbhotell  :-*
Surftown gör en del förbättringar(?) med sina databaser närmaste tiden, vi får se om det blir någon skillnad.

Lycka till med din joomla-sida.

mvh
8)
-

Locked

Return to “Installation, backup och säkerhet”