Nytt skript för att kontrollera förutsättningarna för en Joomla!-installation

Diskutera frågor rörande installation, backup och säkerhet avseende Joomla! 1.0.
Locked
User avatar
chrille
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1023
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:41 pm
Location: Stockhom, Sweden

Nytt skript för att kontrollera förutsättningarna för en Joomla!-installation

Post by chrille » Wed Jan 31, 2007 8:39 pm

Hej på Er!

Det finns nu ett skript för kontroll av förutsättningarna för en Joomla!-installation avseende funktion, installation och säkerhet som Russell Winter (RussW) har tagit fram och där vi är några som hjälpt till med översättning och tester. Detta skript har potential att hjälpa många med kontroller för installationen samt ge information som kan användas vid felsökning mm.

Skriptets namn är Joomla! v1.0 StandAlone/Self-Contained Pre- and Post- Installation Health, Installation and Security Audit Tool.
Skriptet är skapat för att köras från Joomla!-mappen och ger information som stöd inför eller efter installation av Joomla! Skriptet finns för närvarande i Engelsk, Finsk och Svensk version. Mer information finner ni här: http://extensions.joomla.org/component/ ... Itemid,35/

Vi håller även på att ta fram en svit av verktyg (just nu 4 verktyg) inklusive ovanstående men dessutom databasoptimering, diagnostik av Joomla! (installerad).

Mer information finns här (på engelska) http://forum.joomla.org/index.php/topic,136328.0.html

:)

/Chrille
Last edited by chrille on Wed Jan 31, 2007 11:54 pm, edited 1 time in total.
Moderator Swedish forum

User avatar
morfargekko
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 287
Joined: Sun Aug 21, 2005 12:06 pm
Location: Skyttorp, Sweden
Contact:

Re: Nytt skript för att kontrollera förutsättningarna för en Joomla!-installatio

Post by morfargekko » Thu Feb 01, 2007 5:26 am

Tack för informationen om ett mycket bra script (och översatt är det oxå)!

Det borde vara en del av standardinstallationen då det ger mer och bättre info och kommer att spara en hel massa tid både för den som står inför sin första Joomlainstallation och alla webbhotell som vill anpassa sina servrar för att tillmötesgå blivande Joomlaiter.  ;)
http://www.swedenet.net och http://www.swedenet.biz . - Man lär sig av sina misstag, Men det är billigare att lära sig av andras -

User avatar
vendelberg
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 20, 2005 6:56 pm
Location: Vendel/Örbyhus
Contact:

Re: Nytt skript för att kontrollera förutsättningarna för en Joomla!-installatio

Post by vendelberg » Thu Feb 01, 2007 6:26 am

Hej
Detta var ett utomordentligt bra skript. Detta är ju ett väldigt bra sätt att kontrollera om det går bra att installera joomla på sitt webbhotell eller ej. Däremot tänkte jag förtydliga för alla nybörjare hur man gör.  ;)
  • Hämta hem filen HÄR>>
  • Packa upp den lokalt, tex på ditt skrivbord
  • Skicka upp filen, antingen via ftp eller joomlaXplorer till rooten för din joomlainstallation. Rooten är där alla mappar för joomlas ska ligga. Det brukar vara under www eller public_html.
  • För att testa filen och din installation, skriv in adressen i webbläsaren. http://www.dinsidasnamn.se/joomlahisa.php
Nu kan du se förutsättningarna för din installation. Glöm inte att radera filen när du kollat!!! Lycka till!
//Mia
Man lär så länge man har elever
* Glöm inte att markera ditt första inlägg i tråden som LÖST (den gröna bocken) när du anser att du fått tillräcklig hjälp! *

www.joomlaakuten.se

canti
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 13
Joined: Thu Feb 01, 2007 1:06 pm

Re: Nytt skript för att kontrollera förutsättningarna för en Joomla!-installation

Post by canti » Sun Feb 04, 2007 5:34 pm

chrille wrote: Hej på Er!

Det finns nu ett skript för kontroll av förutsättningarna för en Joomla!-installation avseende funktion, installation och säkerhet som Russell Winter (RussW) har tagit fram och där vi är några som hjälpt till med översättning och tester. Detta skript har potential att hjälpa många med kontroller för installationen samt ge information som kan användas vid felsökning mm.

Skriptets namn är Joomla! v1.0 StandAlone/Self-Contained Pre- and Post- Installation Health, Installation and Security Audit Tool.
Skriptet är skapat för att köras från Joomla!-mappen och ger information som stöd inför eller efter installation av Joomla! Skriptet finns för närvarande i Engelsk, Finsk och Svensk version. Mer information finner ni här: http://extensions.joomla.org/component/ ... Itemid,35/

Vi håller även på att ta fram en svit av verktyg (just nu 4 verktyg) inklusive ovanstående men dessutom databasoptimering, diagnostik av Joomla! (installerad).

Mer information finns här (på engelska) http://forum.joomla.org/index.php/topic,136328.0.html

:)

/Chrille
Det låter bra

User avatar
chrille
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1023
Joined: Sat Aug 20, 2005 4:41 pm
Location: Stockhom, Sweden

Re: Nytt skript för att kontrollera förutsättningarna för en Joomla!-installation

Post by chrille » Sun Feb 04, 2007 5:52 pm

Hej på Er!

Idag har det uppdaterade skriptet och med nya funktioner (WebSmutfs Joomla! Diagnostics och ett skript för databasoptimering), Joomla! Tools Suite, som jag nämnde i mitt föregående inlägg, släppts i version RC1. Skriptet används för att kontrollera och felsöka befintlig Joomla! installation.

För den engelska nyheten http://forum.joomla.org/index.php/topic ... #msg676057

För nerladdning http://forge.joomla.org/sf/frs/do/viewS ... _suite/frs där ni finner både HISA och Joomla! Tools Suite,

I den komprimerade filen för JTS finns en txt-fil med installationsanvisningar.

:)

/Chrille
Moderator Swedish forum

jojonn
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 22
Joined: Fri Apr 06, 2007 7:05 am

Re: Nytt skript för att kontrollera förutsättningarna för en Joomla!-installatio

Post by jojonn » Fri Apr 06, 2007 7:31 am

vendelberg wrote: Hej
Detta var ett utomordentligt bra skript. Detta är ju ett väldigt bra sätt att kontrollera om det går bra att installera joomla på sitt webbhotell eller ej. Däremot tänkte jag förtydliga för alla nybörjare hur man gör.  ;)
  • Hämta hem filen HÄR>>
  • Packa upp den lokalt, tex på ditt skrivbord
  • Skicka upp filen, antingen via ftp eller joomlaXplorer till rooten för din joomlainstallation. Rooten är där alla mappar för joomlas ska ligga. Det brukar vara under www eller public_html.
  • För att testa filen och din installation, skriv in adressen i webbläsaren. http://www.dinsidasnamn.se/joomlahisa.php
Nu kan du se förutsättningarna för din installation. Glöm inte att radera filen när du kollat!!! Lycka till!
//Mia
Tack det verkar vara ett bra program!
Men är det bara jag som inte fattar hur man laddar hem det?
Det finns ju en "download" knapp men man kan ju inte ladda hem från den länken för man skickas ju bara vidare till en annan hemsida, och där står det inget om var man kan ladda hem det  :( ??

User avatar
vendelberg
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 20, 2005 6:56 pm
Location: Vendel/Örbyhus
Contact:

Re: Nytt skript för att kontrollera förutsättningarna för en Joomla!-installation

Post by vendelberg » Fri Apr 06, 2007 8:23 am

Hej och välkommen till forumet!

När jag lade in den här länken såg nerladdnings sidorna lite annorlunda ut. Det är fortfarande rätt sida. Här är en direkt länk  tillJTS_Full_V1.0-1AF_280307.zip

Här har jag kopierat den svenska installtionstexten från ReadMe.txt som medföljer:

Code: Select all

SWEDISH:
------------------------------------------------------------------------------

ÖVERSIKT:
Joomla! Tools Suite är framtagen för att hjälpa Joomla!-användare med
felsökning och informationssammanställning. Denna information kan lämnas till
supportpersonal eller infogas i inlägg på Joomlas! forum för att ge mer 
detaljerad information avseende din Joomla!-installation

Detta verktyg kan även användas innan installation för att kontrollera
förutsättningarna, men alla funktioner är då inte tillgängliga.
En fristående version av Joomla! Health, Installation and Security Audit tool
finns tillgänglig för kontroll innan installation

INSTALLATION:
Om du redan har Joomla! installerat, skapa en ny mapp i din Joomla!-mapp.
Öppna mappen i din webbläsare. Du kan själv välja namn på din mapp.

Exis: Joomla! är installerad i:       /home/russw/public_html/joomla/
      Gör en ny mapp:                 /home/russw/public_html/joomla/jts/
      Öppna mappen i din webbläsare:  http://www.yoursite.com.au/joomla/jts/


                          ** SÄKERHETSMEDDELANDE **
                            ---------------------
Med anledning av den höga känsligheten på informationen som visas av JTS,
bör Joomla! Tools Suite-mappen endast vara installerad i en skyddad mapp eller
raderas omedelbart efter användandet.
Last edited by vendelberg on Fri Apr 06, 2007 8:36 am, edited 1 time in total.
Man lär så länge man har elever
* Glöm inte att markera ditt första inlägg i tråden som LÖST (den gröna bocken) när du anser att du fått tillräcklig hjälp! *

www.joomlaakuten.se

jojonn
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 22
Joined: Fri Apr 06, 2007 7:05 am

Re: Nytt skript för att kontrollera förutsättningarna för en Joomla!-installatio

Post by jojonn » Fri Apr 06, 2007 2:58 pm

Tack så mycket!

User avatar
vendelberg
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 20, 2005 6:56 pm
Location: Vendel/Örbyhus
Contact:

Re: Nytt skript för att kontrollera förutsättningarna för en Joomla!-installation

Post by vendelberg » Fri Apr 06, 2007 2:59 pm

:D
Man lär så länge man har elever
* Glöm inte att markera ditt första inlägg i tråden som LÖST (den gröna bocken) när du anser att du fått tillräcklig hjälp! *

www.joomlaakuten.se

User avatar
Basher52
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 254
Joined: Thu Nov 02, 2006 10:43 am

Re: Nytt skript för att kontrollera förutsättningarna för en Joomla!-installation

Post by Basher52 » Thu Nov 01, 2007 10:18 am

undrar om dessa script nu är cancelerade eller?
hittar dom inte längre
har provat hitta dom manuellt åxå, but nope
Down with winBLOWS
Long Live Open Source

Ängegärd
Joomla! Explorer
Joomla! Explorer
Posts: 310
Joined: Thu Jul 19, 2007 10:59 pm
Location: Ludvika, Sweden
Contact:

SV: Nytt skript för att kontrollera förutsättningarna för en Joomla!-installation

Post by Ängegärd » Thu Nov 01, 2007 10:31 am

vendelberg wrote: Hej och välkommen till forumet!

När jag lade in den här länken såg nerladdnings sidorna lite annorlunda ut. Det är fortfarande rätt sida. Här är en direkt länk  tillJTS_Full_V1.0-1AF_280307.zip
Denna länk fungera för mig!!!
// Ängegärd
---------------
J!3.10.4 | Hotell: Simply.com| Server: Apache, 2.4 | MySQL: 5.7 | PHP: 8.0 | Webbklient: Microsoft Edge 96.x

Jalla
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 10
Joined: Wed Mar 10, 2010 1:23 pm

Re: Nytt skript för att kontrollera förutsättningarna för en Joo

Post by Jalla » Wed Mar 10, 2010 2:43 pm

Hmm, håller på att få detta att fungera men lyckas inte.
Har lagt det i joomla mappen där jag skapat en ny mapp och lagt det i, men det fungerar ej.
Det ligger så här http://mydomain/skk/jts
Har jag gjort fel eller? Måste det ligga i mappen skk?

User avatar
vendelberg
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 20, 2005 6:56 pm
Location: Vendel/Örbyhus
Contact:

Re: Nytt skript för att kontrollera förutsättningarna för en Joo

Post by vendelberg » Wed Mar 10, 2010 3:07 pm

Hej
Vilken zip har du använt? Du klickade väl inte på länken ovanför? Inlägget är från 2007
Läs här på extensions http://extensions.joomla.org/extensions ... tools/1734

//Mia
Man lär så länge man har elever
* Glöm inte att markera ditt första inlägg i tråden som LÖST (den gröna bocken) när du anser att du fått tillräcklig hjälp! *

www.joomlaakuten.se

Jalla
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 10
Joined: Wed Mar 10, 2010 1:23 pm

Re: Nytt skript för att kontrollera förutsättningarna för en Joo

Post by Jalla » Wed Mar 10, 2010 3:30 pm

Använder det som du länkade till...
Får upp detta...
Notice: Use of undefined constant _JTS_SHOTNAME - assumed '_JTS_SHOTNAME' in /home/mydomain/public_html/skk/jts/jtscore/language/english.php on line 188

Tackar för ditt snabba svar! Ligger kanske i fel forumsdel eftersom det är 1.5 jag använder! :)
Ber så mycket om ursäkt! Försöker kolla så jag har det så säkert som möjligt.
Engelskan är lite knackig tyvärr... :(

User avatar
vendelberg
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 20, 2005 6:56 pm
Location: Vendel/Örbyhus
Contact:

Re: Nytt skript för att kontrollera förutsättningarna för en Joo

Post by vendelberg » Wed Mar 10, 2010 3:36 pm

Jo det är egentligen fel tråd, fast felmeddelandet du får hänvisar till ett fel i språkfilen. Jag ska testa komponenten själv så återkommer jag.

Edit: nja, får den heller inte att fungera fullt ut. Däremot installerade jag en komponent istället som dessvärre gav felet att jag hade fel joomlaversion. 1.5.0 (jag hade 1.5.14) i övrigt så överenstämmer det med mina serverinställningar så den kan jag rekommendera.

OBS! till 1.5 versionen i bakåtkompatibelt läge. Tillägg/Insticksprogram/system_legacy måste vara aktiverat

http://joomlacode.org/gf/download/frsre ... Legacy.zip

//mia
Man lär så länge man har elever
* Glöm inte att markera ditt första inlägg i tråden som LÖST (den gröna bocken) när du anser att du fått tillräcklig hjälp! *

www.joomlaakuten.se

Jalla
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 10
Joined: Wed Mar 10, 2010 1:23 pm

Re: Nytt skript för att kontrollera förutsättningarna för en Joo

Post by Jalla » Wed Mar 10, 2010 4:25 pm

Nu har jag lagt in den du länkade och testat att öppna alla filer i webbläsare, men ingen av dom får jag upp ngt annat ä att den redirect Access eller Direct Access to this location is not allowed.
Aktiverade även legacy...
Har version 1.15.15
Hmm, går inget vidare för mig! :)

User avatar
vendelberg
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 20, 2005 6:56 pm
Location: Vendel/Örbyhus
Contact:

Re: Nytt skript för att kontrollera förutsättningarna för en Joo

Post by vendelberg » Wed Mar 10, 2010 4:38 pm

?? hur gör du? Jag går in i admindelen, klickar på komponenter och sen direkt klick på Joomla Tools suite. Då ser jag startsidan som bilden visar
JTS.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Man lär så länge man har elever
* Glöm inte att markera ditt första inlägg i tråden som LÖST (den gröna bocken) när du anser att du fått tillräcklig hjälp! *

www.joomlaakuten.se

Jalla
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 10
Joined: Wed Mar 10, 2010 1:23 pm

Re: Nytt skript för att kontrollera förutsättningarna för en Joo

Post by Jalla » Wed Mar 10, 2010 5:38 pm

Tackar så mycket för hjälpen Mia!
Trodde det var att bara lägga in det och kolla via webb adressen...
Nytt system för mig detta med Joomla... Hittade install verktyget och installerade det den vägen och hittade det till slut! Allt var grönt och lysande hänglås, så jag hoppas att den är säkrad så gott det går! Filen configuration.php skall väl tas bort nu eller, för är inte den en säkerhetsrisk?

Tar lite tid att lära sig nya grejer, ber om ursäkt om det är självklara grejer! :)

User avatar
vendelberg
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 20, 2005 6:56 pm
Location: Vendel/Örbyhus
Contact:

Re: Nytt skript för att kontrollera förutsättningarna för en Joo

Post by vendelberg » Wed Mar 10, 2010 5:51 pm

Noo noo, configuration.php måste du ha kvar. Det är den som sköter alla inställningar. Det rekommenderas att lägga den utanför din joomlainstallation. Det gör jag sällan, däremot sätter jag rättigheterna till 444 när jag är klar. Du bör också skriva om din htaccess.txt till .htacess notera punkten (.) före filnamnet.

En sak ska jag då säga efter många joomlasajter... inget är självklart :-) varje sajt är unik. Det är det som gör Joomla roligt.

Välkommen i gänget.

/Mia
Man lär så länge man har elever
* Glöm inte att markera ditt första inlägg i tråden som LÖST (den gröna bocken) när du anser att du fått tillräcklig hjälp! *

www.joomlaakuten.se

Jalla
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 10
Joined: Wed Mar 10, 2010 1:23 pm

Re: Nytt skript för att kontrollera förutsättningarna för en Joo

Post by Jalla » Wed Mar 10, 2010 6:10 pm

Flyttade config filen två nivåer upp i katalogerna, det är inte för långt upp eller? Ovanför public_html mappen ligger den nu...
htaccess filen ändrad och rättigheterna på config filen till 444.

Ja det är kul att det kan skilja så mycket!
Skall försöka mig på en sida för en fiskeklubb... Kanske klubben hinner att läggas ner innan jag är färdig! :laugh:

Tackar dig för du önskar mig välkommen!

Jalla
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 10
Joined: Wed Mar 10, 2010 1:23 pm

Re: Nytt skript för att kontrollera förutsättningarna för en Joo

Post by Jalla » Wed Mar 10, 2010 6:17 pm

Såg att config filen inte kunde flyttas dit, utan fick lägga tillbaka den i installations mappen igen.
Annars fungerade ingenting som du skrev! :)

User avatar
vendelberg
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 20, 2005 6:56 pm
Location: Vendel/Örbyhus
Contact:

Re: Nytt skript för att kontrollera förutsättningarna för en Joo

Post by vendelberg » Wed Mar 10, 2010 6:29 pm

Jalla wrote:Såg att config filen inte kunde flyttas dit, utan fick lägga tillbaka den i installations mappen igen.
Annars fungerade ingenting som du skrev! :)
Nu hänger jag inte med... Installationsmappen är för mig en mapp som heter installation
DEN ska raderas efter en installation. Filen configuration.php ska finnas kvar och rättigheter ändras till 444. Den kan ligga kvar som den gör när man installerat dvs. i root.

htaccess.txt är en annan fil som ska skrivas om till .htacess Är det den som du inte kan ändra? Har du din installation på en Linux/Unix server?

Nåja hoppas du kommer igång med din sajt iallafall.

//Mia
Man lär så länge man har elever
* Glöm inte att markera ditt första inlägg i tråden som LÖST (den gröna bocken) när du anser att du fått tillräcklig hjälp! *

www.joomlaakuten.se

Jalla
Joomla! Apprentice
Joomla! Apprentice
Posts: 10
Joined: Wed Mar 10, 2010 1:23 pm

Re: Nytt skript för att kontrollera förutsättningarna för en Joo

Post by Jalla » Wed Mar 10, 2010 6:42 pm

Installerade detta via mitt webbhotell, så det gäller nog inte mig då efter som jag inte har den mappen på mitt webbhotell. Dom har flera olika program man kan installera på sitt konto.
Så jag har inte installerat det manuellt så att säga utan via en installations knapp på min panel i webbhotellet.

Jodå htaccess.txt kunde jag ändra så det var inga problem!

Jag kommer igång och skall försöka lösa det så gott jag kan!

User avatar
vendelberg
Joomla! Ace
Joomla! Ace
Posts: 1662
Joined: Sat Aug 20, 2005 6:56 pm
Location: Vendel/Örbyhus
Contact:

Re: Nytt skript för att kontrollera förutsättningarna för en Joo

Post by vendelberg » Wed Mar 10, 2010 7:45 pm

Okej då förstår jag. Fortsätt du att fråga på här i forumet. Fast i rätt tråd för 1.5.x
/Mia
Man lär så länge man har elever
* Glöm inte att markera ditt första inlägg i tråden som LÖST (den gröna bocken) när du anser att du fått tillräcklig hjälp! *

www.joomlaakuten.se


Locked

Return to “Installation, backup och säkerhet”